Skip to main content

SETAHUN TELAH BERLALU - BAHAGIAN 5

Saya tidak ingat apa yang saya lakukan pada 9 Mac kecuali ke rumah ibu saya di Taman Seri Keramat. Dia memberitahu saya supaya jangan suka sangat, kemenangan ini adalah satu tanggung jawab yang besar.

Tugas pertama saya selepas itu adalah membuka sebuah pusat khidmat ADUN. Kami memang ada sebuah pusat khidmat di nombor 20, Jalan H, Kg. Pandan. Berkongsi premis dengan Markas PAS Kawasan Pandan. Tetapi setelah beberapa kali dibuka, kami merasakan ianya kurang sesuai kerana terganggu oleh aktiviti-aktiviti Parti. Kami pun mengambil keputusan untuk berpindah ke Taman Angsana Hilir.

Sebelum pilihanraya kami telah membeli sebuah pangsapuri di blok rumah kedai di taman itu. Kami membelinya kerana ia berhadapan dengan MRR2, sekurang-kurangnya kami dapat menaikkan papan tanda PAS. Dalam masa lebih kurang setahun kami dapat mengumpul wang dari ahli-ahli dan penyokong-penyokong untuk membelinya secara tunai. Begitu hebat ahli-ahli ahli dan penyokong-penyokong PAS.

Tan Sri Khalid Ibrahim telah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor pada 13 Mac. Kami di bawah tidak tahu apa yang berlaku di peringkat atas. PAS Selangor tidak mengadakan mesyuarat Perhubungan sejurus selepas pilihanraya.

Hanyalah selepas itu kami mendapat tahu ada pertemuan di antara Dato' Hasan Ali dan Haji Khalid Samad dengan bekas MB Selangor, Dato' Seri Mohammad Khir Toyo. Saya tidak tahu apa yang dibincangkan atau sebab kenapa pertemuan itu diadakan.

Di dalam satu sidang akhbar sebelum pembentukan kerajaan, pertemuan dengan Khir Toyo telah dibangkitkan. Dato' Hasan memberikan satu versi dan Khalid memberikan satu versi yang berlainan. Mereka bercanggah. Pemberita kebingungan. Dari saat itu saya nampak PAS akan menghadapi masalah yang besar di Selangor. Ada satu kapal tetapi dua nakhoda.

Adalah tidak adil untuk mengatakan Dato' Hasan berjumpa Khir Toyo sebab mahu menjadi MB tanpa juga mengandaikan Khalid hadir di dalam pertemuan itu sebab mahu menjadi Menteri Kabinet. Hanya Dato' Hasan yang dibelasah hingga ke hari ini kerana berjumpa dengan Khir Toyo tetapi Khalid terlepas dari nasib yang sama.

Menghairankan kerana Khalid yang mempunyai "link" dengan UMNO melalui abangnya Dato' Shahril Samad. Kalau tidak silap saya, Khalid juga pernah berkata beliau adalah sepupu kepada Dato' Najib Razak. Dato' Hishamuddin Hussin juga dikatakan bersepupu dengan Dato' Najib. Pening? Tidak perlulah kita membincangkannya dengan lebih lanjut. Ada banyak lagi kerja yang lebih bermanfaat.

Saya tidak mahu menjadi Exco. Saya hanya mahu menjadi seorang wakil rakyat seperti Lee Lam Thye. Apabila saya dijemput hadir di satu mesyuarat di rumah Dato' Hasan untuk membincangkan perlantikan Exco, saya agak keberatan untuk hadir. Tanpa disengajakan, saya tersesat jalan dan tidak sempat hadir.

Walau bagaimanapun selepas itu, Setiausaha Perhubungan PAS Selangor, Haji Yusuf Ludin, menelefon saya memberitahu nama saya akan dihantar kepada Presiden PAS untuk dicalonkan sebagai Exco. Saya memberitahu saya tidak mahu tetapi beliau berkata terima sajalah.

Saya yakin ada yang mahu menjadi Exco. Memang benar ramalan saya, ada ADUN yang menelefon saya menyatakan mahu jawatan itu. Bukan itu sahaja, ada "orang luar" yang menelefon saya agar memberi laluan kepada ADUN tertentu. "Dari mana pula muncul "broker" ini?", fikir saya ketika melayani panggilan telefon itu. Mungkin dia tidak tahu saya sudah hampir 20 tahun di dalam politik maka tidak boleh dipujuk-pujuk seperti budak tadika.

Tetapi saya telah SMS kepada Dato' Hasan menyatakan saya tidak mahu menjadi Exco tetapi beliau tidak menjawab. Mengimbas kembali, kalau orang menelefon saya sama ada hendak menjadi Exco atau tidak, tidak mungkin saya menjawab "ya". Di dalam Islam, kita diajar untuk tidak mengejar jawatan.

Untuk memendekkan cerita, saya mendapat telefon dari Haji Yusuf memberitahu saya di antara yang dipilih oleh Presiden. Tetapi akhbar-akhbar masih belum mengetahuinya. Mereka menelefon saya, mahu saya meramalkan siapa dari PAS yang akan menjadi Exco. Saya memberi nama-nama Dato' Hasan, Dr. Shafie Abu Bakar, Dr. Halimah Ali dan Saari Sungib kepada mereka.

Tetapi kenapa akhirnya saya menerima perlantikan Exco? Mungkin saya tidak ada pilihan apabila dipanggil menghadiri raptai majlis angkat sumpah di Istana Alam Shah, Kelang. Saya mendapat panggilan telefon dari Haji Yusuf beberapa jam sebelum solat Jumaat untuk hadir di istana jam 3.00 petang. Tidak mungkin menolak setelah hadir di istana. Ia akan memalukan PAS.

Sebelum pilihanraya, ketika satu mesyuarat Perhubungan, saya tiba-tiba sedar hanya saya dan Ustaz Fazlin Taslimin yang tinggal dari AJK Perhubungan ketika saya mula-mula menganggotainya dalam tahun 1993. Tiada lagi Tuan Guru Haji Ismail Hashim, Tuan Guru Haji Salleh, Ustaz Abdul Razak Dawami, Haji Mohsinon, Haji Ibrahim Omar, Cikgu Khusrin dan ramai lagi. Mungkin saya menerima perlantikan Exco ini untuk mereka, sebagai penerusan kepada perjuangan mereka.

Kali terakhir "budak kolek" (bekas pelajar MCKK) berada di dalam barisan kepimpinan negeri Selangor adalah Tan Sri Abu Hasan Omar yang "digulingkan" dari jawatan Menteri Besar dalam tahun 2000. Kami "budak kolek" ketika di MCKK memang di"brainwash" bahawa kami satu hari akan memimpin negara. Dengan "budak-budak kolek" seperti Tun Abdul Razak dan ramai lagi yang telah menjadi Menteri Kabinet, tidak hairan ramai yang bercita-cita untuk menjadi Perdana Menteri atau sekurang-kurangnya Menteri.

Saya tidak pernah bercita-cita untuk menjadi Perdana Menteri atau Menteri Kabinet. Cita-cita saya di sekolah adalah untuk menjadi pemain bolasepak profesional bersama Liverpool. Tetapi apabila ditawarkan menjadi Exco, terasa tanggung jawab untuk menebus kembali nama MCKK di Selangor setelah Tan Sri Abu Hasan dimalukan 8 tahun sebelumnya. Saya ada berjumpa beliau di dalam satu majlis di istana selepas perlantikan, dia menegur saya, "You dari MC kan?".

Ketika raptai kami diajar untuk berjalan, berdiri, duduk, mengangkat sembah dan mengangkat sumpah. Kami diarah untuk memakai baju Melayu hitam. Entah macam mana saya telah tergerak hati untuk menempah sepasang baju Melayu hitam setelah menang di Chempaka.

Pada mulanya saya tidak dapat masuk ke balairongseri kerana tidak memakai songkok. Nasib baik disediakan songkok untuk dipinjam.

Hanya di raptai itu, kami tahu siapa yang akan dilantik menjadi Exco. Ternyata spekulasi-spekulasi akhbar tidak begitu tepat.

Raptai adalah pada hari Jumaat dan angkat sumpah adalah pada hari Isnin berikutnya. Di antara hari Jumaat dan Isnin, saya mendapat panggilan-panggilan mengucapkan tahniah dan ada yang mengatakan saya akan menjaga portfolio "Kerajaan Tempatan". Saya pun tidak tahu, bagaimana mereka tahu?

Hanyalah pada Ahad malam, saya mendapat SMS dari Tan Sri Khalid memberitahu beliau akan menelefon saya untuk membincangkan portfolio saya. Oleh itu, menerusi telefon, Menteri Besar memberitahu saya akan menjaga "Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan" dan bertanya adakah saya bersetuju. Saya telah menyatakan persetujuan kerana ianya memang bidang saya.

Saya telah menghadiri majlis mengangkat sumpah bersama isteri. Pada keesokan harinya, satu pertemuan di kalangan
Exco-Exco telah diadakan di bilik mesyuarat khas Exco. Kami diberitahu "dress code" mesyuarat Exco adalah "coat and tie" tetapi saya tidak ada kot yang sesuai. Kot yang baru ditempah, belum lagi siap. Maka selepas mesyuarat saya telah ke Sogo. Di sana saya terjumpa Dato' Saifuddin Abdullah, sebilik asrama dengan saya di MCKK, yang juga mencari kot. Dia baru sahaja dilantik sebagai Timbalan Menteri.

Akhirnya kot yang padan dengan saya dibeli di Chow Kit! Dan dengan kot itu saya menghadiri mesyuarat Exco Pakatan Rakyat Selangor yang pertama. Duduk di kiri saya Elizabeth Wong, di kanan Dr. Xavier Jayakumar dan di hadapan Ronnie Liew. Bolehkah agenda Islam PAS diserlahkan ketika PAS bukan majoriti?

1 April 2009

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

UMNO TIDAK KEBAL, HANYA KITA YANG DAYUS…..

Pada 29 Januari lepas, 2 ahli UMNO Cawangan Taman Bukit Puchong telah ditahan polis. Ianya berikutan laporan polis yang dibuat apabila 20 orang ahli UMNO telah cuba menghalang penduduk yang membantah tindakan UMNO meletakkan sebuah kabin di sebuah padang permainan di situ. Pergelutan telah berlaku dan seorang penduduk, Eugene Mark Gabriel telah diserang dan ditumbuk oleh salah seorang ahli UMNO itu. Sebelum itu penduduk telah membuat aduan kepada ahli Parlimen mereka terhadap tindakan UMNO yang telah dengan sewenang-wenangnya mengambil-alih sebahagian dari padang permainan tersebut. Majlis Perbandaran Subang Jaya akhirnya telah mengeluarkan notis agar kabin itu dipindahkan atau ianya akan dirobohkan. UMNO MEMANG PENYAMUN Cerita UMNO mengambil-alih padang permainan atau kawasan lapang lain kerap kedengaran. Terdapat pelbagai rungutan apabila satu demi satu padang permainan atau kawasan lapang dicerobohi oleh mereka. Terdapat kawasan lapang seperti yang berdekatan dengan Surau Ubudiah, P

LAUTAN YANG TERANCAM - BAHAGIAN 2.

Bahagian 2 - PEMANASAN GLOBAL DAN KEKURANGAN OKSIGEN. Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Pemanasan global (global warming) akibat perubahan iklim (climate change) yang telah mengakibatkan aras laut (sea level) naik bukan sahaja mengancam mereka yang tinggal pesisir pantai tetapi hidupan-hidupan yang tinggal di dalam lautan. Pemanasan global ini juga sudah tentu akan mengakibatkan laut kita menjadi lebih hangat. Apabila suhu laut kita meningkat, kandungan oksigen di dalamnya akan berkurangan dan akan menimbulkan masalah kepada hidupan di dalamnya. Justeru pemanasan global memberi kesan secara langsung kepada hidupan-hidupan di lautan. Akibatnya kawasan-kawasan di dasar lautan yang boleh didiami oleh hidupan-hidupan ini juga akan berkurangan. Zon-zon yang tidak dapat menampung kehidupan kerana paras oksigen yang rendah atau "dead zone" semakin bertambah.  Banyak racun perosak (pesticides) dan nutrien (nutrient) yang digunakan di dalam pertanian telah berakhir di laut di pesisi