Wednesday, February 26, 2014

Penstrukturan semula industri air satu berita baik untuk penduduk pangsapuri.

Penstrukturan semula industri air di Selangor memang ditunggu-tunggu oleh rakyat negeri ini.

Menurut MOU yang ditandatangani bersama Kerajaan Persekutuan hari ini, Kerajaan Negeri akan mengambil alih 4 syarikat konsesi air di Selangor dan satu konsortium yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri akan menguruskan industri ini.

Apabila industri tersebut diuruskan sendiri oleh Kerajaan Negeri maka kerajaan boleh membuat keputusan-keputusan yang secara langsung dapat menyelesaikan banyak masalah rakyat.

Contohnya dalam usaha untuk memastikan penduduk pangsapuri mendapat air percuma dengan melakukan migrasi dari meter pukalkepada meter individu, Kerajaan Negeri terpaksa berunding dengan Syabas agar syarat-syarat migrasi ini dapat permudahkan.

Syarat-syarat seperti peratus persetujuan (consent) penduduk yang tinggi menghalang kelulusan banyak permohonan-permohonan migrasi. Kerajaan Negeri terpaksa menunggu kelulusan pengurusan Syabas sekiranya terdapat permohonan di mana peratus persetujuan ini diturunkan.

Terdapat juga syarat-syarat lain yang sering menghalang atau melambatkan proses migrasi.

Proses ini akan dapat dipermudah dan dipercepatkan setelah industri air ini diurus sendiri oleh syarikat yang dimiliki oleh Kerajaan Negeri.

Terdapat juga banyak masalah-masalah lain yang melibatkan bekalan air di pangsapuri-pangsapuri yang akan dapat diselesaikan atau dikurangkan dengan penstrukturan ini.

Iskandar A Samad
Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Peneroka Bandar
Negeri Selangor
26 Februari 2014