Skip to main content

Di antara tuduhan UG dan tuduhan keganasan

Akhirnya AJK PAS Pusat telah mengadakan mesyuarat khas mereka Rabu lepas. Mesyuarat yang pada mulanya dikatakan untuk membincangkan EGM tetapi berdasarkan keputusannya telah menjadi gelanggang bagi beberapa pihak untuk menyembelih PAS Selangor terutamanya Pesuruhjayanya.

Saya tidak mahu mengulas dengan lebih lanjut perkara ini. Seperti kenyataan akhbar Setiausaha Perhubungan PAS Selangor, kita seharusnya menyerahkan perkara ini kepada Jawatankuasa Disiplin yang telah diberi amanah oleh mesyuarat untuk menyiasat sebarang tuduhan. Walau bagaimanapun saya amat bimbang dengan isu Unity Government atau UG?

Presiden telah mengumumkan bahawa tidak ada kerjasama dengan UMNO tetapi isu UG ini terus dibangkitkan oleh beberapa pihak. Tuduh menuduh, yang ini pro UG dan yang itu tidak begitu berleluasa. Apakah motifnya?

Tuduhan UG ini sudah menjadi semacam tuduhan keganasan yang dilemparkan imperialis Amerika Laknatullah. Amerika selepas peristiwa 9/11 telah menjadikan tuduhan keganasan atau dengan lebih tepat lagi pengganas sebagai senjata untuk memerangi musuh-musuh mereka. Afghanistan ditakluk kerana dikatakan menyokong pengganas. Persatuan, pertubuhan dan individu juga diperangi dan ditangkap di atas alasan menyokong keganasan.

Tetapi kita tidak nampak sebarang bukti kukuh. Hanya tuduhan demi tuduhan. Seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA, ramai ditangkap sebagai ancaman kepada keselamatan tetapi tidak ada perbicaraan di mahkamah terbuka.

Begitu juga UG. Tuduhan di mana-mana. Saya pun dituduh pro UG. Tetapi tuduhan tinggal tuduhan dengan alasan-alasan yang remeh temeh. Seperti alasan keganasan dan ISA, hanya untuk menyisihkan musuh-musuh politik. Saya tidak tahu mengapa.

Mungkin ada yang hendak menjadi Exco atau hendak menjadi Pesuruhjaya? Mungkin ada yang merasakan diri mereka paling layak menjadi Pesuruhjaya? Mungkin ada yang merasakan diri mereka akan menjadi Exco yang boleh diterima oleh rakan-rakan Pakatan yang lain? Mungkin ada yang kecewa sebab kalah pilihanraya? Bagaikan orang yang kelemasan di sungai, buih-buih pun cuba dicapainya untuk menyelamatkan diri. Ini mesti membimbangkan kita, sebagai sebuah jemaah Islam.

Saya telah nampak keadaan seperti ini akan berlaku ketika saya ditawarkan jawatan Exco. Saya tidak mahu kerana saya tahu ada yang teringin. Saya sengaja tidak hadir mesyuarat yang memutuskan siapa yang hendak dicadangkan untuk jawatan Exco. Saya memberitahu Setiausaha Perhubungan dan menghantar SMS kepada Pesuruhjaya menolak sebarang perlantikan. Tetapi apabila Presiden membuat keputusan, saya akur. Saya diajar untuk menghormati pemimpin, berhemah dan berbudi bahasa. Saya tidak diajar untuk biadap kepada pemimpin, menengking atau menghentak meja.

Tuduhan pro UG? Saya tidak kisah. Saya tidak kenal jemaah lain kecuali PAS. Saya tidak kenal parti politik lain kecuali PAS. Saya tidak melompat dari jemaah atau parti politik lain. Saya memasuki PAS ketika orang takut hendak mengaku PAS. Saya tidak akan bersekongkol dengan orang luar untuk menjatuhkan atau memalukan pimpinan sendiri. Saya masih ada maruah dan harga diri. InsyaAllah saya boleh menghadapinya. Doakanlah bersama.

31 Oktober 2009

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

UMNO TIDAK KEBAL, HANYA KITA YANG DAYUS…..

Pada 29 Januari lepas, 2 ahli UMNO Cawangan Taman Bukit Puchong telah ditahan polis. Ianya berikutan laporan polis yang dibuat apabila 20 orang ahli UMNO telah cuba menghalang penduduk yang membantah tindakan UMNO meletakkan sebuah kabin di sebuah padang permainan di situ. Pergelutan telah berlaku dan seorang penduduk, Eugene Mark Gabriel telah diserang dan ditumbuk oleh salah seorang ahli UMNO itu. Sebelum itu penduduk telah membuat aduan kepada ahli Parlimen mereka terhadap tindakan UMNO yang telah dengan sewenang-wenangnya mengambil-alih sebahagian dari padang permainan tersebut. Majlis Perbandaran Subang Jaya akhirnya telah mengeluarkan notis agar kabin itu dipindahkan atau ianya akan dirobohkan. UMNO MEMANG PENYAMUN Cerita UMNO mengambil-alih padang permainan atau kawasan lapang lain kerap kedengaran. Terdapat pelbagai rungutan apabila satu demi satu padang permainan atau kawasan lapang dicerobohi oleh mereka. Terdapat kawasan lapang seperti yang berdekatan dengan Surau Ubudiah, P

LAUTAN YANG TERANCAM - BAHAGIAN 2.

Bahagian 2 - PEMANASAN GLOBAL DAN KEKURANGAN OKSIGEN. Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Pemanasan global (global warming) akibat perubahan iklim (climate change) yang telah mengakibatkan aras laut (sea level) naik bukan sahaja mengancam mereka yang tinggal pesisir pantai tetapi hidupan-hidupan yang tinggal di dalam lautan. Pemanasan global ini juga sudah tentu akan mengakibatkan laut kita menjadi lebih hangat. Apabila suhu laut kita meningkat, kandungan oksigen di dalamnya akan berkurangan dan akan menimbulkan masalah kepada hidupan di dalamnya. Justeru pemanasan global memberi kesan secara langsung kepada hidupan-hidupan di lautan. Akibatnya kawasan-kawasan di dasar lautan yang boleh didiami oleh hidupan-hidupan ini juga akan berkurangan. Zon-zon yang tidak dapat menampung kehidupan kerana paras oksigen yang rendah atau "dead zone" semakin bertambah.  Banyak racun perosak (pesticides) dan nutrien (nutrient) yang digunakan di dalam pertanian telah berakhir di laut di pesisi