Thursday, October 30, 2008

TIADA RAYUAN SAMAN BAGI PEKEDAI WARGA ASING DI KG. PANDAN.

Saya telah mendapat banyak aduan dari penduduk Kg Pandan tentang warga Indonesia yang menjalankan perniagaan di Jalan A dan Jalan F.

Rumah-rumah kediaman telah dijadikan kedai makan, kedai jamu, kedai runcit dan sebagainya. Sambungan haram kepada bangunan sedia ada telah dilakukan sehingga ada aktiviti perniagaan yang menghalang lalulintas.

MPAJ selalunya akan mengeluarkan saman dan ramai akan berjumpa saya memohon saya menyokong pengurangan saman itu. Selalunya tuan rumah rakyat Malaysia akan datang dan bukan penyewa Indonesia.

Tetapi oleh kerana kebimbangan penduduk, di masa akan datang, saya tidak akan menyokong sebarang pengurangan bagi saman rumah kediaman yang digunakan oleh warga asing untuk perniagaan.

Saya yakin ini perlu kerana kita tidak mahu Kg Pandan menjadi kampung Indon atau kampung Bangla.

MPAJ diharap akan menjalankan satu operasi dengan segera.

31 Oktober 2008

Tuesday, October 28, 2008

ORANG MELAYU PUN ADA PERASAAN

Strategi BN di Selangor untuk menawan balik negeri ini kelihatan terang dan jelas.

Kemenangan 8 Mac PR adalah hasil dari peningkatan undi kaum Cina dan India. Kebanyakan pengundi Melayu kekal bersama BN kecuali di bandar-bandar besar.

Keyakinan terhadap MCA, MIC dan Gerakan masih belum dipulihkan, harapan untuk memenangi kerusi-kerusi majoriti bukan Melayu adalah amat tipis.

Fokus BN nampaknya lebih kepada pengundi Melayu. Jika mereka yang dulunya mengundi PAS atau PKR di kerusi-kerusi majoriti Melayu dapat ditarik, undi orang Cina dan India mungkin tidak lagi menjadi penentu.

Isu-isu yang khusus untuk pengundi-pengundi Melayu seperti ladang babi RM100 juta, kemasukan pelajar bukan Melayu ke dalam UiTM, penggantungan pegawai MPAJ, amaran untuk merobohkan surau-surau tanpa izin dan perlantikan pengurus besar Cina bagi PKNS menjadi modal-modal UMNO dan BN.

Sama ada isu-isu itu benar atau tidak, wajar atau sebaliknya, PR perlu melihat ancaman propaganda BN ini sebagai serius. Di dalam politik, setiap keberangkalian perlu dianggap serius.

Orang Melayu pun ada perasaan. Jika kita turun ke bawah bersama rakyat, kita boleh rasa ada perasaan bimbang dan gusar di kalangan mereka. Oleh yang demikian, hati mereka, sensitiviti mereka, juga mesti dijaga. Mereka bukan batang kayu yang tidak bernyawa. Mereka sedang menghitung apa yang mereka dapat dan apa yang orang lain dapat di bawah PR. Segala ucapan di dalam sidang DUN sedang mereka amati.

Jangan PR pula menjadi seperti UMNO dan BN, menganggap orang Melayu bodoh dan undi mereka senang hendak dipancing. Orang Melayu juga pandai menilai. UMNO menerima padahnya pada pilihanraya 1999, sehingga Dr. Mahathir terpaksa berundur.

Jika PR kalah di semua kerusi majoriti Melayu, keadaannya akan menjadi terbalik. BN pula akan ada 36 kerusi dan PR hanya 20. Lebih memalukan lagi jika Exco-Exco malah MB sendiri kehilangan kerusi. Fikirkanlah!

28 Oktober 2008

Sunday, October 26, 2008

KERAJAAN PAKATAN RAKYAT SELANGOR WAJAR KALAH JIKA GAGAL BANTU PENDUDUK BUKIT SENTOSA DAN PENYEWA-PENYEWA "COUNCIL HOME" & PPR.

Masalah penduduk Bukit Sentosa dan penyewa-penyewa "Council Home" & Projek Perumahan Rakyat telah beberapa kali dibangkitkan pada sidang DUN Selangor kali ini.

Penduduk 54 blok pangsapuri Bukit Sentosa juga Bukit Beruntung sedang merana kerana bumbung-bumbung rumah mereka ranap akibat angin kencang. Mereka telah menanggung kesengsaraan ini sejak 2004 dan kerajaan BN pernah membaiki 3 blok tetapi diberhentikan sebelum pilihan raya 8 Mac.

Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) telah menghantar satu kertas cadangan untuk menaiktaraf bumbung-bumbung itu yang disediakan oleh
sebuah syarikat perunding jurutera.

Tiga kontraktor telah menghantar sebutharga di antara RM10 hingga 12 juta.

Walaupun banyak blok tidak sampai separuh penuh tetapi menjadi tanggung jawab kerajaan negeri untuk menyelesaikan masalah penduduk yang berhadapab dengan masalah apabila hari hujan.

Kerajaan tidak seharusnya menunggu tindakan pemaju tetapi perlu bertindak segera. Jika tidak untuk semua blok serentak, blok-blok yang ramai penduduk perlu diberi perhatian. Jika tidak RM10 atau 12 juta, sejumlah wang perlu dikeluarkan.

Demi kebajikan rakyat, kerajaan tidak boleh kedekut.

Sementara bagi "Council Home" dan PPR, kadar sewanya telah naik dari RM124 kepada RM250 pada Jun 2007. Ada yang ada yang mampu ada yang tidak.

Saya telah meminta setiap PBT menyenaraikan jumlah golongan penyewa berikut untuk dibantu :-

1. Berpendapatan kurang dari RM1,500 sebulan.
2. Mempunyai tiga orang atau lebih anak yang bersekolah atau di IPT.
3. Orang kurang upaya.
4. Warga emas 60 tahun ke atas.
5. Mereka yang tinggal bersama ibu atau bapa warga emas.

Jika 30 peratus dari penyewa-penyewa diberikan diskaun 50 peratus, saya menanggarkan kerajaan negeri perlu RM2-3 juta setahun.

Saya bimbang jika kerajaan Pakatan Rakyat Selangor gagal membantu mereka dan penduduk pangsapuri-pangsapuri Bukit Sentosa & Bukit Beruntung, doa-doa mereka mungkin akan menjadi penyebab kekalahan kerajaan Pakatan.

27 Oktober 2008.

MOHON MAAF .....

Mohon maaf tidak dapat menghadiri mana-mana program dari 25-27 Oktober kerana berada di Terengganu.

Isteri dah complaint, tak balik Raya di kampungnya walaupun Syawal sudah hampir berakhir!

26 Oktober 2008

Saturday, October 25, 2008

JANGAN SAMPAI ADA GUNTING DALAM LIPATAN

Islam mahu kita bersikap maaf-memaafkan.

Tetapi kerajaan negeri Selangor perlu bertindak bijak apabila mahu peneraju-peneraju anak-anak syarikat negeri (GLC) menebus kesilapan mereka yg lalu.

Diakui ramai yg telah bekerja dgn baik dan telah menjadi mangsa keadaan tetapi ada yg telah memainkan peranan besar di dlm penyelewengan yg telah berlaku. Saya bimbang mereka akan menjadi tangan-tangan ghaib BN yg akan menggagalkan perancangan kerajaan Pakatan Rakyat.

Sebagai Exco yg menjaga perumahan, perancangan telah dibuat utk GLC-GLC seperti PKNS membantu menyelesaikan masalah rakyat. Jika peneraju GLC masih mereka yg pernah terlibat dgn penyelewengan yg lampau, saya yakin perancangan membantu rakyat akan gagal. Dan jika ini berlaku, bukan GLC akan disalahkan tetapi EXCO dan kerajaan.

Kerajaan Pakatan Rakyat ada 3 atau 4 tahun utk membuktikan kemampuan, tidak ada masa utk sebarang kesilapan.

26 Oktober 2008

Thursday, October 23, 2008

Ucapan Penggulungan Pengerusi Jawatankuasa Tetap EXCO Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, YB Iskandar bin Abdul Samad Bagi Bajet 2009 Sidang

Pengurusan Bangunan

Bajet kali di antara lain bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat. Kualiti hidup perbandaran terutamanya di kediaman bertingkat turut akan diberikan perhatian.

Menurut akta yang baru, Akta 663, menetapkan kesemua kediaman bertingkat akan ditadbir atau diurus, akhirnya, oleh penduduk itu sendiri.

Joint Management Board (JMB) dan akhirnya Management Corporation (MC) yang dianggotai oleh penduduk akan menjadi badan pengurus. Tetapi akta ini masih baru, penduduk mesti dibimbing dan diberi tunjuk ajar.

Tugas ini sekarang dipikul oleh Pesuruhjaya Bangunan (Commissioner of Building atau COB) yang merupakan Dato’-Dato’ Bandar atau Yang Dipertua-Yang Dipertua Majlis Bandaraya, Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah.

Masalahnya tidak ada Jabatan/Unit Khas COB untuk menyelesaikan masalah kediaman bertingkat. Ada yang menumpang di Jabatan Penilaian dan ada yang di Jabatan Bangunan.

Oleh itu, amatlah penting Jabatan atau sekurang-kurangnya Unit COB diwujudkan di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Tetapi sehingga ini berlaku, Kerajaan Negeri akan melantik petugas-petugas khas di setiap PBT untuk membantu menyelesaikan masalah-masalah kediaman bertingkat.

Petugas-petugas akan dipilih dari kalangan bekas-bekas kakitangan kerajaan, para profesional atau ahli-ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Adalah diharapkan dengan diwujudkan Jabatan/Unit COB ini akan dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh penduduk bangunan bertingkat.

Projek-Projek Terbengkalai

Beberapa strategi telah dibuat bagi menangani masalah projek-projek perumahan terbengkalai.

Di Kuala Selangor terdapat 2 buah projek terbengakalai yang telah dihantar notis untuk dirampas tanah-tanahnya. Ini adalah di atas kesalahan, tidak membayar cukai tanah dan melanggar syarat gunatanah.

Matlamatnya adalah sebagai isyarat atau amaran kepada pemaju-pemaju lain. Seterusnya untuk memberi ruang dan peluang kepada pihak-pihak lain yang berminat untuk meneruskan projek-projek itu.

Sebelum, apabila bank-bank dihubungi supaya memberi kelonggaran kepada pembeli-pembeli, maklumbalas yang diterima adalah terlalu dingin. Kerajaan berharap pendekatan ini akan membuatkan bank-bank berfikir dua kali. Dahulu ada yang begitu angkuh, namun kita harap sekarang mereka akan datang berbincang.

Tetapi ini hanya untuk tanah-tanah kerajaan yang diberi hak milik (alienated land). Manakala bagi tanah-tanah yang lain perlu ada pendekatan lain.

Seperti yang diumumkan di dewan pada sidang lepas, satu Task Force (Pasukan Khas) akan diwujudkan dan dipengerusikan oleh YB Hulu Kelang.

Banyak syarikat-syarikat swasta yang telah menunjukkan minat. Kerajaan akan membantu mereka menghubungi pemaju-pemaju yang terbabit, pihak-pihak berkuasa tempatan, pejabat-pejabat daerah atau agensi-agensi kerajaan yang lain bagi membantu mereka menjalankan semula projek-projek itu.

Syarikat-syarikat ini telah mengenalpasti 17 projek yang boleh dimulakan semula. 13 projek pula dalam proses untuk dimulakan semula dan 1 telah dimulakan semula.

Secara keseluruhan daripada 141 projek-projek yang dikenalpasti sebagai terbengkalai, dari jumlah itu sebanyak 30 projek telah berjalan dengan kemajuan yang menampakkan usaha pemaju-pemaju untuk menyiapkan projek-projek itu.

Demi untuk memberi tekanan kepada pemaju-pemaju, mesyuarat dan lawatan tapak dari masa ke semasa telah diadakan. Saya sendiri mempunyai satu rangka lawatan tapak berjadual untuk projek-projek sebuah pemaju yang paling bermasalah di Selangor. Kita harap ini dapat mempercepatkan kemajuan projek.

Peranan PKNS Di Dalam Perumahan Rakyat

Walaubagaimanapun, akhirnya kerajaan tidak boleh mengharapkan sektor swasta untuk menyelesaikan masalah ini. Pihak swasta hanya akan menunjukkan minat jika terdapat keuntungan.

Walaubagaimanapun, masalah ini berpunca dari sektor swasta tetapi kerajaan tidak boleh lepas tangan. Saya berpendapat, anak-anak syarikat kerajaan atau Government Linked Companies (GLC) seperti PKNS perlu memainkan peranan.

Saya yakin YAB Menteri Besar, selepas pemurnian PKNS, akan mengembalikan PKNS kepada matlamatnya yang sebenar ketika ditubuhkan.

Oleh yang demikian, saya menyokong penuh cadangan YB Hulu Kelang bahawa PKNS perlu kembali kepada matlamat asalnya tetapi perlu ada proses pemurnian. Ia perlu menyahkan segala amalan-amalan buruk dan disuntik dengan nafas dan tenaga baru.

Begitu juga penyediaan rumah untuk rakyat. Kita ada undang-undang yang mewajibkan pemaju membina rumah kos rendah, rumah kos sederhana rendah dan rumah kos sederhana.

Tetapi berdasarkan rungutan dari pembeli-pembeli rumah sama ada dari segi rumah yang diterima atau pengurusannya, ianya amat mengecewakan. Kita tidak boleh dan tidak akan mengecualikan pemaju-pemaju dari menjalankan tanggungjawab sosial mereka. Tetapi kita tidak boleh membiarkan rakyat hidup di dalam kesengsaraan.

Sekali lagi saya bersetuju dengan YB Hulu Kelang agar kerajaan melalui PKNS menjadi peneraju utama di dalam membina rumah kos rendah dan sederhana rendah untuk rakyat.

Sebagai kerajaan yang prihatin, kami mengakui bahawa rekabentuk rumah-rumah kos rendah sekarang adalah ketinggalan zaman, sama ada dari segi rekabentuk itu sendiri atau keluasannya.

Sejumlah peruntukan telah diberikan kepada Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor (LPHS) untuk mengkaji semula rekabentuk yang sedia ada dan menghasilkan satu rekabentuk yang lebih relevan dan lebih selesa kepada rakyat. Kalau dulu ditawarkan hanya rumah 3 bilik dan 600 kaki persegi tetapi di masa akan datang perlu diberi pilihan yang lebih kepada rakyat.

Berbalik kepada projek terbengkalai, kita tidak mahu ia berulang kembali. Antara penyebab ia akan berulang adalah keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu. Oleh itu, perlulah ada kawalan bagi kelulusan projek-projek bagi mengelakkan kejadian projek-projek terbengkalai. Oleh yang demikian, satu jawatankuasa akan diwujudkan untuk mengkaji keperluan perumahan dan hartanah di Negeri Selangor. Projek-projek yang tidak berdaya saing tidak akan mendapat kelulusan. Wakil-wakil Jabatan Perancang Bandar & Desa dan Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor akan turut menjadi jawatankuasa ini..

Peneroka Bandar (Setinggan)

Dari segi menyelesaikan masalah peneroka bandar, kerajaan negeri bukannya tidak ada polisi, tetapi ianya tidaklah seperti polisi “Setinggan Sifar” yang untuk beberapa tahun menjadi bahan berita utama (tetapi “for the wrong reasons”).

Kerajaan Negeri tetap akan meningkatkan kualiti hidup mereka. Fokus adalah untuk meningkatkan kualiti hidup bukan untuk menghapuskan mereka seolah-olah para peneroka bandar adalah makhluk-makhluk perosak, penjenayah atau wabak penyakit.

Cara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat memindahkan peneroka Bandar keluar dari penempatan-penempatan mereka adalah berlainan.

Dalam usaha menyelesaikan permasalahan setinggan di negeri Selangor, tindakan penguatkuasaan akan dilaksanakan di bawah peruntukan Seksyen 425 Kanun Tanah Negara dan tidak lagi menggunakan peruntukan di bawah Akta Darurat 1969 bagi membolehkan tempoh notis yang dikeluarkan kepada setinggan adalah mencukupi untuk membolehkan penduduk setinggan membuat persiapan berpindah keluar.

Kaedah perpindahan juga akan dilaksanakan dengan penuh diplomasi dan secara berhemah tanpa melibatkan kekerasan bagi mengelakkan timbulnya salah faham di kalangan penduduk terlibat dan seterusnya memudahkan lagi kerja-kerja perpindahan.

Kerajaan Negeri juga akan mengadakan bancian semula ke atas penempatan setinggan sedia ada dan penempatan baru bagi memastikan tiada lagi setinggan yang tercicir bancian ataupun berlaku pertambahan nama secara tidak sah oleh pihak-pihak tertentu. Senarai nama-nama setinggan yang telah dibanci akan dipamerkan di tempat-tempat awam dalam kawasan tersebut bagi membolehkan maklum balas daripada penduduk asal diperolehi dan nama yang disenaraikan adalah menepati kedudukan mereka sebagai peneroka bandar di kawasan tersebut.

Selain itu, operasi perobohan penempatan setinggan akan hanya diteruskan selepas perbincangan bersama setinggan diadakan bagi mengelakkan berlakunya sebarang salah faham daripada pihak setinggan. Wakil rakyat juga dikehendaki mengadakan perbincangan dengan setinggan sebelum perobohan dijalankan bagi memastikan operasi berjalan dengan lancar.

Kerajaan Negeri juga sedang mengkaji mekanisme khusus untuk membantu mana-mana setinggan yang gagal mendapat pinjaman bank untuk membeli rumah kos rendah dan mencadangkan agar pihak berkuasa tempatan memperbanyakkan bilangan unit “council home” di kawasan masing-masing untuk membantu keluarga setinggan yang tidak mampu atau layak membeli rumah kos rendah. Malah rundingan dengan bank-bank telah diadakan.

Pada masa ini, Kerajaan Negeri masih mengekalkan dasar yang diamalkan oleh Kerajaan Negeri yang lalu iaitu memberi tawaran rumah kos rendah kepada setinggan-setinggan yang dibanci pada harga RM35,000.00 seunit di mana subsidi RM7,000.00 akan ditanggungkan oleh tuan tanah atau pihak berkuasa tempatan berkenaan sekiranya tanah milik kerajaan. Semua pihak berkuasa tempatan juga telah diminta mengemas kini data bancian setinggan dan dikemukakan kepada Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor untuk tujuan pemantauan Kerajaan Negeri.

Kerajaan Negeri juga sentiasa memantau projek rumah kos rendah yang terlibat dengan program penempatan semula setingan bertujuan memastikan projek disiapkan mengikut jadual dan tidak terbengkalai bagi membolehkan setinggan berpindah ke rumah yang telah dijanjikan dengan segera dan dapat mengurangkan kos sewa yang ditanggung oleh pemaju atau Kerajaan Negeri melalui Pihak Berkuasa Tempatan.

Perbincangan dengan pihak-pihak yang terbabit diadakan di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan bersama-sama EXCO dan ADUN-ADUN yang berkenaan untuk mencari penyelesaian bagi penduduk.

Jawatankuasa Khas Menyelesaikan Masalah Peneroka Bandar Dan Perbandaran

Selain dari itu, satu jawatankuasa khas iaitu Jawatankuasa Peneroka Bandar dan Perbandaran yang di anggotai oleh ahli-ahli NGO untuk mengadakan rundingan dengan para peneroka bandar. Ini dilakukan untuk memudahkan lagi rundingan dan mempercepatkan persetujuan dicapai.

Kes peneroka Bandar Bukit Botak telah dibangkitkan 2 kali di dalam sidang dewan kali ini. Kerajaan Pakatan Rakyat tidak akan menzalimi sesiapa. Satu penyelesaian yang terbaik akan diusahakan.

Baru-baru ini di dalam akhbar telah disiarkan satu cadangan alternatif untuk pembangunan ini. Banyak maklumbalas telah diterima dari penduduk. Kita memahami sentimen penduduk.

Jika ada penyelewengan-penyelewengan kita akan perbetulkan keadaan.

Saya akan mengatur satu pertemuan di antara YAB Tan Sri Menteri Besar dan wakil-wakil penduduk untuk mencari penyelesaian.

Council Homes Dan Sewa Beli

Menyentuh semula tentang Council Homes, ada beberapa sebab yang menyokong penambahannya antaranya adalah :

1. Kedudukan ekonomi dunia yang tidak menentu di mana kita menjangka ramai yang akan memilih untuk tidak membeli rumah tetapi masih memerlukan kediaman maka menyewa adalah alternatif.

2. Mengurangkan bebanan pemaju yang tidak dapat menjual rumah-rumah mereka kerana penduduk tidak mendapat pinjaman bank.

3. Sebagai kediaman pertama bagi mereka yang sedang mengumpul wang untuk membeli rumah.

Satu kertas cadangan telah juga disiapkan untuk pertimbangan Kerajaan Negeri tentang “Skim Sewa Beli Bagi Golongan Kurang Mampu Memiliki Rumah Kos Rendah” oleh Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor.

Adalah diharapkan dengan usaha-usaha ini setiap rakyat negeri Selangor akan mendapat kediaman yang selesa dan sempurna sama ada memiliki atau menyewa.

Rumah-Rumah Exco

Rumah-rumah Exco telah banyak kali disentuh di dalam dewan ini.

Kerajaan telah melantik 4 ejen hartanah untuk mencari penyewa bagi rumah-rumah itu. Kita telah memberikan tempoh 3 hingga 6 bulan kepada mereka untuk mendapatkan penyewa-penyewa yang bersesuaian. Ianya tetap akan menjadi rumah kediaman dan bukannya hotel, pejabat atau klinik seperti yang pernah di cadangkan. Ini disebabkan syarat guna tanah yang perlu ditukar, jika ditukar kegunaan besar, kemungkinan mendapat bantahan dari penduduk tempatan. Kita hendak mengekalkan “character” kawasan tersebut.

Prestasi Exco-Exco

Di dalam perbahasan ini YB Bangi telah berkata beliau berharap portfolio-portfolio kesemua EXCO akan turut menyerlah. Menurut YB Bangi, hanya aspek-aspek kebajikan yang kelihatan di dalam 6 bulan ini.

Ini tidak menghairankan kerana negara berkebajikan kerajaan yang perihatin merupakan “tagline” semasa kempen pilihanraya. Maka wajarlah agenda-agenda kebajikan ini diserlahkan. EXCO-EXCO lain juga bertungkus-lumus tetapi ianya tidak menjadi fokus utama pihak media.

Oleh itu, saya juga mengalu-alukan cadangan Seri Serdang agar perlu ada kayu pengukur bagi prestasi EXCO-EXCO.

Saya yakin YAB Tan Sri Menteri Besar telah dan akan memberi perhatian yang adil kepada kehendak dan keperluan setiap EXCO untuk mencapai matlamat atau merealisasikan perancangan masing-masing.

Di atas dasar persefahaman dan persepakatan Pakatan Rakyat, tidak ada apa yang dipanggil sebagai EXCO PKR, EXCO DAP, dan EXCO PAS. Semuanya adalah EXCO Kerajaan Negeri Selangor. Bekerjasama untuk mencapai matlamat yang satu.

23 Oktober 2008

Saturday, October 18, 2008

KONSEP PARTI MENGUASAI KERAJAAN

Apabila sebuah parti politik atau gabungan parti-parti politik memenangi pilihanraya, ia akan membentuk kerajaan. Polisi kerajaan atau perjalanan kerajaan yang dibentuk mestilah menurut polisi parti atau parti-parti itu.

Oleh yang demikian, mereka yang dilantik untuk menganggotai kerajaan seperti Menteri dan Exco malah perlantikan politik yang lain seperti ahli Majlis Perbandaran atau Ketua Kampung mestilah bertindak selari dengan polisi dan hasrat parti.

Mereka tidak boleh bertindak sesuka hati tetapi setiap tindakan dan keputusan perlulah bertepatan dengan kehendak parti. Mereka telah bertanding di dalam pilihanraya di atas platform parti atau perlantikan mereka dicadangkan oleh parti maka sudah tentu mereka perlu menurut kehendak parti. Atau sekurang-kurangnya mereka adalah “orang-orang politik” dan sudah tentunya mesti menurut kehendak atau keperluan politik.

Di negeri Selangor, kawalan ini berlaku di beberapa peringkat. Keputusan-keputusan kerajaan negeri dipastikan selari dengan hasrat parti-parti gabungan Pakatan Rakyat melalui badan yang dinamakan Majlis Pakatan Rakyat.

Majlis ini yang bermesyuarat dari masa ke semasa bertindak sebagai badan pengawal. Maka Exco-Exco malah Menteri Besar tidak bolehlah bertindak sesuka hati.

Parti-parti gabungan mempunyai badan perhubungan negeri atau jawatankuasa negeri untuk memutuskan pendirian parti masing-masing sebelum dibawa ke Majlis Pakatan Rakyat. Sepatutnya begitu juga di peringkat yang lebih bawah, parti di peringkat daerah, kawasan Parlimen atau kawasan DUN perlu menjadi badan pengawal dan pembuat keputusan bukan individu.

18 Oktober 2008

KONSEP PARTI MENGUASAI KERAJAAN

Apabila sebuah parti politik atau gabungan parti-parti politik memenangi pilihanraya, ia akan membentuk kerajaan. Polisi kerajaan atau perjalanan kerajaan yang dibentuk mestilah menurut polisi parti atau parti-parti itu.

Oleh yang demikian, mereka yang dilantik untuk menganggotai kerajaan seperti Menteri dan Exco malah perlantikan politik yang lain seperti ahli Majlis Perbandaran atau Ketua Kampung mestilah bertindak selari dengan polisi dan hasrat parti.

Mereka tidak boleh bertindak sesuka hati tetapi setiap tindakan dan keputusan perlulah bertepatan dengan kehendak parti. Mereka telah bertanding di dalam pilihanraya di atas platform parti atau perlantikan mereka dicadangkan oleh parti maka sudah tentu mereka perlu menurut kehendak parti. Atau sekurang-kurangnya mereka adalah “orang-orang politik” dan sudah tentunya mesti menurut kehendak atau keperluan politik.

Di negeri Selangor, kawalan ini berlaku di beberapa peringkat. Keputusan-keputusan kerajaan negeri dipastikan selari dengan hasrat parti-parti gabungan Pakatan Rakyat melalui badan yang dinamakan Majlis Pakatan Rakyat.

Majlis ini yang bermesyuarat dari masa ke semasa bertindak sebagai badan pengawal. Maka Exco-Exco malah Menteri Besar tidak bolehlah bertindak sesuka hati.

Parti-parti gabungan mempunyai badan perhubungan negeri atau jawatankuasa negeri untuk memutuskan pendirian parti masing-masing sebelum dibawa ke Majlis Pakatan Rakyat. Sepatutnya begitu juga di peringkat yang lebih bawah, parti di peringkat daerah, kawasan Parlimen atau kawasan DUN perlu menjadi badan pengawal dan pembuat keputusan bukan individu.
18 Oktober 2008

PELUANG PERNIAGAAN UNTUK SEMUA

Gabungan Badan Kebajikan Islam DUN Teratai mahu peluang perniagaan untuk semua bangsa di pusat-pusat komersialnya.

Mereka mahu gerai-gerai Bumiputera Taman Putra di hadapan Puteri Park Plaza dikekalkan malah dinaiktaraf oleh MPAJ.

Mereka juga mahu gerai-gerai UPEN di hadapan pasar Taman Muda dibuka dengan segera. Sebelum gerai-gerai itu dibina, terdapat peniaga-peniaga Bumiputera yang berniaga di situ. Sebuah surau juga terdapat di situ yang digunakan oleh peniaga dan pengunjung pasar Taman Muda.

Kelewatan pembukaan gerai-gerai itu mengakibatkan ramai peniaga-peniaga yang kehilangan punca pendapatan.

Terdapat mereka yang mendakwa gerai-gerai di hadapan Puteri Park Plaza dan gerai-gerai UPEN dibina di tempat letak kereta atau bahu jalan dan perlu dirobohkan. Tetapi begitu juga seluruh Pasar Taman Muda dan gerai-gerai makan di Taman Putra yang dibina dan beroperasi juga di tempat letak kereta dan bahu jalan. Oleh yang demikian, kenapa bersikap pilih-kasih?

Di satu masa dahulu, terdapat bazar-bazar MARA di kebanyakan bandar-bandar bagi memberi peluang kepada peniaga-peniaga Bumiputera yang tidak cukup modal untuk berniaga. Walau bagaimanapun, ianya hanya tinggal kenangan.

Sekiranya gerai-gerai di Taman Muda dan Taman Putra itu diroboh, maka tiada lagilah peniaga-peniaga Bumiputera di pusat komersial itu. Sudah tentu ini bertentangan dengan semangat yang dibawa oleh kerajaan Pakatan Rakyat yang mahu melihat peluang yang sama rata bagi semua kaum.
18 Oktober 2008

PAS KAWASAN PANDAN UNTUK SELURUH PANDAN

Sejak kemenangan PAS di kawasan DUN Chempaka pada pilihanraya umum lepas, program-program yang melibatkan pimpinan PAS seolah-olah tertumpu kepada kawasan DUN itu.

Di kawasan DUN Teratai pula, DAP yang telah menang di situ kelihatan lebih menonjol dan aktif.

Suasananya berbeza sebelum pilihanraya di mana PAS bergerak dengan aktif di kedua-dua kawasan DUN malah jauh lebih menonjol dari DAP di Teratai. Oleh itu, tidak hairan terdapat dakwaan bahawa organisasi PAS telah lumpuh di Teratai.

MEMBEZAKAN DI ANTARA PROGRAM KERAJAAN DAN PROGRAM PARTI

Kekeliruan ini mungkin berlaku kerana ramai di antara kita yang gagal membezakan di antara program-program kerajaan yang melibatkan ADUN-ADUN dan program-program Parti.

Cawangan-Cawangan PAS masih aktif di Teratai. Aktiviti PAS sama ada secara langsung atau tidak langsung masih berjalan seperti biasa di Cheras Indah, Pandan Perdana, Kg. Cheras Baru, Taman Bukit Permai, Taman Bukit Teratai dan Taman Kencana. Malah jentera PAS di Cheras Indah bertanggung jawab menjayakan Hari Keluarga ADUN Teratai tahun ini.

MENGAKTIFKAN SEMULA PAS DI TERATAI

Di bulan Syawal ini, Cawangan-Cawangan PAS sama ada di Chempaka atau Teratai akan menganjurkan majlis Hari Raya masing-masing. Selepas itu, mereka akan mengadakan mesyuarat agong mereka dan tahun ini terdapat pemilihan untuk ahli jawatankuasa yang baru. Maka sudah tentu di kedua-dua kawasan DUN, kehadiran Cawangan-Cawangan PAS akan dapat dirasakan.

Aset paling penting PAS adalah ahli-ahlinya. Cawangan-Cawangan yang digerakkan oleh ahli-ahli yang istiqomoh merupakan kekuatan PAS yang tidak ada pada parti-parti lain. Oleh itu, peranan ahli-ahli biasa di peringkat akar umbi adalah lebih penting dari pimpinan-pimpinan Kawasan, Negeri malah Pusat sekalipun.

GERAKAN ISLAM TIDAK MENGENAL SEMPADAN BANGSA ATAU NEGARA

PAS Kawasan Pandan akan membela nasib rakyat dan yang paling penting menjaga kepentingan Islam dan memastikan perkembangannya sama ada di Chempaka atau Teratai.

Gerakan Islam seperti PAS tidak pernah mengenal sempadan bangsa atau negara maka sudah tentu sempadan DUN tidak akan menjadi penghalang kepada PAS untuk bergerak.

Hanya dari segi peruntukan kerajaan Negeri, ia dibahagi-bahagikan menurut kawasan DUN. Setiap ADUN akan menjaga peruntukan untuk kawasannya.

Peruntukan ini adalah peruntukan dari kerajaan Negeri untuk kawasan-kawasan DUN dan bukannya peruntukan PAS, PKR atau DAP dan setiap rakyat berhak untuk mendapatkannya.

Oleh yang demikian, adalah tidak benar peruntukan ADUN DAP hanya untuk orang bukan Islam dan peruntukan ADUN PAS untuk orang Islam.

18 Oktober 2008

Tuesday, October 14, 2008

KOS MENAIKTARAF BUMBUNG-BUMBUNG YANG ROSAK AKIBAT RIBUT DI BUKIT SENTOSA, BUKIT BERUNTUNG DAN PRIMA BERUNTUNG HAMPIR RM 12 JUTA.

Kos menaiktaraf bumbung-bumbung yang rosak akibat ribut di Bukit Sentosa, Bukit Beruntung dan Prima Beruntung adalah dianggarkan lebih dari RM 12 juta.

54 blok-blok rumah pangsa kos rendah di kawasan-kawasan tersebut telah menanggung kerosakan teruk lebih dari 5 tahun. Kerja-kerja membaikpulih dilakukan dari masa ke semasa tetapi satu penyelesaian jangkapanjang diperlukan.

Kedudukan blok-blok itu adalah di laluan angin yang kencang. Kepingan-kepingan yang menutup bumbung telah diterbangkan oleh angin.

Menurut satu cadangan yang dimajukan oleh sebuah syarikat perunding kejuruteraan, kesemua bumbung ( pitched roof ) yang sedia ada hendaklah dibuang. Dengan itu yang tinggal adalah lantai konkrit ( concrete flat slab ) di bawahnya.

Rekabentuk pangsapuri-pangsapuri itu disediakan dengan dua lapis perlindungan. Yang pertama adalah bumbung biasa dan di bawahnya adalah lantai konkrit. Hanya di bawah lantai konkrit ini terdapat unit-unit kediaman.

Lantai konkrit ini akan dijadikan bumbung ( flat roof ). Kerja-kerja tambahan perlu dilakukan untuk menjadikan lantai ini kalis air ( waterproof ).

Walau bagaimanapun satu siasatan yang terperinci akan dilakukan untuk menentukan sama ada pangsapuri-pangsapuri itu telah dibina menurut kontrak.

Di antara perkara-perkara utama yang akan disiasat adalah :

Sama ada kayu ( roof trusses ) yang menanggung bumbung-bumbung itu adalah menurut spesifikasi yang ditetapkan oleh perunding-perunding projek itu.

Sama ada paku atau skru yang digunakan untuk kepingan-kepingan bumbung itu adalah menurut spesifikasi dan jumlahnya adalah menurut kontrak.

Saya berharap pihak perunding-perunding yang terlibat di dalam merekabentuk pangsapuri-pangsapuri itu akan memberi kerjasama penuh agar pasukan penyiasat yang akan dilantik dapat menyemak pelan-pelan dan dokumen-dokumen kontrak yang berkaitan.

Tindakan undang-undang akan diambil sekiranya telah berlaku sebarang penyelewengan.

Kerajaan negeri mengakui bahawa demi keselesaan rakyat perkara ini perlu disegerakan maka oleh itu, sehingga satu keputusan dibuat, Majlis Daeah Hulu Selangor telah diarah untuk melakukan kerja-kerja membaikpulih sementara bagi blok-blok yang menghadapi kerosakan yang serius.

Berdasarkan lawatan saya ke kawasan tersebut, bukan semua unit-unit kediaman diduduki. Hanya 30 hingga 50 peratus kebanyakan blok berpenghuni.

Iskandar Abdul Samad
15 Oktober 2008

Monday, October 13, 2008

CADANGAN ALTERNATIF PROJEK BUKIT BOTAK DITERIMA

Kerajaan Negeri Selangor telah menerima satu cadangan bagi menyelamatkan projek Bukit Botak di Selayang.

Sebelum ini Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor atau PKNS telah membuat keputusan untuk memberhentikan projek tersebut yang mereka ambil alih dari sebuah syarikat swasta, Delpuri Sdn. Bhd.

PKNS akan kerugian RM140 juta jika meneruskan projek ini kerana mereka akan terpaksa membina dan menjual rumah kepada penduduk dengan harga di antara RM45,000 hingga RM80,000 walaupun kos pembinaannya adalah hampir RM180,000 sebuah.

Di bawah kerajaan yang terdahulu, Delpuri telah diberikan sekeping tanah seluas lebih kurang 25 ekar untuk dibangunkan bagi menampung subsidi untuk menjual rumah-rumah itu di bawah harga pasaran kepada penduduk setinggan di situ. Menurut perjanjian, penduduk akan diperuntukan sebuah rumah berkembar (semi-detached) untuk dibeli.

Walau bagaimanapun apabila PKNS mengambil alih projek tersebut kerana ianya mengalami kelewatan dan hampir terbengkalai, PKNS tidak mendapat tanah yang telah diberikan kepada Delpuri. Oleh itu PKNS akan mengalami kerugian.

Tidak ada perjanjian yang dibuat oleh kerajaan negeri yang lama bagi membolehkan tanah 25 ekar itu dirampas jika Delpuri tidak lagi terlibat membangunkan seluruh projek tersebut.

Oleh itu, setelah mengambil kira bebanan yang akan ditanggung oleh PKNS, YAB Menteri Besar Selangor telah mengambil keputusan agar PKNS tidak meneruskan projek itu.

Walau bagaimanapun, penduduk akan tetap mendapat lot-lot tanah mereka malah hampir dua pertiga lot-lot tanah yang telah dikeluarkan hakmilik.

Sehubungan itu, cadangan telah diterima di mana penduduk menyerahkan semula tanah mereka dan kawasan Bukit Botak dibangunkan dengan pembangunan perumahan bercampur-campur.

Penduduk yang menyerahkan tanah mereka akan berpeluang membeli pangsapuri kos sederhana seluas 850 hingga 1,200 kaki persegi dengan harga subsidi. Rumah kos rendah selalunya mempunyai keluasan lebih kurang 600 kaki persegi.

Subsidi ini akan diperolehi dari membangunkan seluruh kawasan Bukit Botak dengan membina rumah-rumah teres, berkembar dan pangsapuri-pangsapuri.

Menurut cadangan ini, keuntungan juga akan diperolehi oleh kerajaan negeri dari projek ini.

Cadangan ini juga dapat menyelesaikan aduan penduduk yang nama-nama mereka tercicir dari bancian setinggan yang dilakukan sebelum ini. Dengan membina pangsapuri dan bukan rumah berkembar untuk penduduk, lebih ramai penduduk setinggan yang asal akan dapat kembali menetap di Bukit Botak.

Kerajaan negeri akan membuat keputusan tentang cadangan ini setelah mengkaji semua aspek dengan teliti agar pengalaman projek terbengkalai tidak akan berulang.

Iskandar Abdul Samad
14 Oktober 2008

Sunday, October 5, 2008

Sejauh manakah perbezaan pendapat dibolehkan di dalam kerajaan?

Sejauh manakah perbezaan pendapat dibolehkan di dalam kerajaan?

Persoalan ini berlegar-legar di kepala saya sejak saya mempertikaikan secara terbuka tindakan YB Ronnie Liew, Exco Kerajaan Tempatan & Penyelidikan Negeri Selangor, menggantung TYDP MPAJ, Abdul Hamid Hussain dari tugas setelah dia dikatakan mengarahkan perobohan sebuah kuil Hindu di Ampang Tasik.

Perbezaan pasti akan berlaku walaupun kerajaan yang memerintah itu terdiri dari sebuah parti. Maka sudah tentu wajib berlaku jika ia sebuah kerajaan campuran seperti di Selangor. Setiap parti sudah tentu mempunyai prinsip, dasar, penekanan dan sejarah yang berlainan.

Selepas pilihanraya umum 8 Mac, UMNO telah dipersalahkan oleh parti-parti komponen BN yang lain kerana terlalu mendominasi pakatan itu. UMNO seolah-olah tidak memberi peluang untuk berperanan kepada parti-parti seperti MCA dan MIC yang dikatakan bagaikan “lembu dicucuk hidung”. Mereka terpaksa menjadi “yes man”.

Orang Cina menolak MCA kerana ia tidak berani untuk bercakap untuk kepentingan orang Cina di dalam kerajaan. MIC juga ditolak kerana gagal menyuarakan hak orang India.

Walaupun isu yang saya bangkitkan bukan isu yang melibatkan kaum tetapi persoalan integriti dan moral pegawai-pegawai kerajaan, perbezaan pendapat yang berlaku telah menunjukkan kepada rakyat bahawa Pakatan Rakyat yang memerintah Selangor memberi seluas-luas ruang kepada parti-parti di dalamnya untuk menyatakan pendirian masing-masing. Kecualilah saya digantung atau dipecat selepas ini!

Ia menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat bukan BN yang didominasi oleh sebuah parti dan meminggirkan parti-parti yang lain.

Tetapi perlukah perbezaan ini dizahirkan atau diketahui umum? Kenapa tidak hanya dihadkan kepada bilik-bilik mesyuarat? Saya berpendapat, sekali-sekala, perbezaan ini perlu dizahirkan. Sekurang-kurangnya ia dapat menunjukkan bahawa parti-parti komponen sentiasa peka dan tidak dituduh sebagai hanya rakan kongsi yang tidak berperanan.

Ia dapat memperkuatkan parti-parti komponen dan tidak mengalami nasib yang sama seperti MCA dan MIC yang sedang berada di dalam “ICU”.

Inilah kali pertama sejak penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, berlaku perbezaan pendapat secara terbuka di kalangan Exco-Exco. Saya yakin ianya akan memperkuatkan pakatan ini kerana ianya adalah satu proses faham memahami di antara satu sama lain. Berkawan semasa memerintah berbeza dari berkawan semasa membangkang.

6 Oktober 2008