Ucapan Penggulungan Pengerusi Jawatankuasa Tetap EXCO Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, YB Iskandar bin Abdul Samad Bagi Bajet 2009 Sidang
Pengurusan Bangunan
Bajet kali di antara lain bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat. Kualiti hidup perbandaran terutamanya di kediaman bertingkat turut akan diberikan perhatian.
Menurut akta yang baru, Akta 663, menetapkan kesemua kediaman bertingkat akan ditadbir atau diurus, akhirnya, oleh penduduk itu sendiri.
Joint Management Board (JMB) dan akhirnya Management Corporation (MC) yang dianggotai oleh penduduk akan menjadi badan pengurus. Tetapi akta ini masih baru, penduduk mesti dibimbing dan diberi tunjuk ajar.
Tugas ini sekarang dipikul oleh Pesuruhjaya Bangunan (Commissioner of Building atau COB) yang merupakan Dato’-Dato’ Bandar atau Yang Dipertua-Yang Dipertua Majlis Bandaraya, Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah.
Masalahnya tidak ada Jabatan/Unit Khas COB untuk menyelesaikan masalah kediaman bertingkat. Ada yang menumpang di Jabatan Penilaian dan ada yang di Jabatan Bangunan.
Oleh itu, amatlah penting Jabatan atau sekurang-kurangnya Unit COB diwujudkan di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Tetapi sehingga ini berlaku, Kerajaan Negeri akan melantik petugas-petugas khas di setiap PBT untuk membantu menyelesaikan masalah-masalah kediaman bertingkat.
Petugas-petugas akan dipilih dari kalangan bekas-bekas kakitangan kerajaan, para profesional atau ahli-ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Adalah diharapkan dengan diwujudkan Jabatan/Unit COB ini akan dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh penduduk bangunan bertingkat.
Projek-Projek Terbengkalai
Beberapa strategi telah dibuat bagi menangani masalah projek-projek perumahan terbengkalai.
Di Kuala Selangor terdapat 2 buah projek terbengakalai yang telah dihantar notis untuk dirampas tanah-tanahnya. Ini adalah di atas kesalahan, tidak membayar cukai tanah dan melanggar syarat gunatanah.
Matlamatnya adalah sebagai isyarat atau amaran kepada pemaju-pemaju lain. Seterusnya untuk memberi ruang dan peluang kepada pihak-pihak lain yang berminat untuk meneruskan projek-projek itu.
Sebelum, apabila bank-bank dihubungi supaya memberi kelonggaran kepada pembeli-pembeli, maklumbalas yang diterima adalah terlalu dingin. Kerajaan berharap pendekatan ini akan membuatkan bank-bank berfikir dua kali. Dahulu ada yang begitu angkuh, namun kita harap sekarang mereka akan datang berbincang.
Tetapi ini hanya untuk tanah-tanah kerajaan yang diberi hak milik (alienated land). Manakala bagi tanah-tanah yang lain perlu ada pendekatan lain.
Seperti yang diumumkan di dewan pada sidang lepas, satu Task Force (Pasukan Khas) akan diwujudkan dan dipengerusikan oleh YB Hulu Kelang.
Banyak syarikat-syarikat swasta yang telah menunjukkan minat. Kerajaan akan membantu mereka menghubungi pemaju-pemaju yang terbabit, pihak-pihak berkuasa tempatan, pejabat-pejabat daerah atau agensi-agensi kerajaan yang lain bagi membantu mereka menjalankan semula projek-projek itu.
Syarikat-syarikat ini telah mengenalpasti 17 projek yang boleh dimulakan semula. 13 projek pula dalam proses untuk dimulakan semula dan 1 telah dimulakan semula.
Secara keseluruhan daripada 141 projek-projek yang dikenalpasti sebagai terbengkalai, dari jumlah itu sebanyak 30 projek telah berjalan dengan kemajuan yang menampakkan usaha pemaju-pemaju untuk menyiapkan projek-projek itu.
Demi untuk memberi tekanan kepada pemaju-pemaju, mesyuarat dan lawatan tapak dari masa ke semasa telah diadakan. Saya sendiri mempunyai satu rangka lawatan tapak berjadual untuk projek-projek sebuah pemaju yang paling bermasalah di Selangor. Kita harap ini dapat mempercepatkan kemajuan projek.
Peranan PKNS Di Dalam Perumahan Rakyat
Walaubagaimanapun, akhirnya kerajaan tidak boleh mengharapkan sektor swasta untuk menyelesaikan masalah ini. Pihak swasta hanya akan menunjukkan minat jika terdapat keuntungan.
Walaubagaimanapun, masalah ini berpunca dari sektor swasta tetapi kerajaan tidak boleh lepas tangan. Saya berpendapat, anak-anak syarikat kerajaan atau Government Linked Companies (GLC) seperti PKNS perlu memainkan peranan.
Saya yakin YAB Menteri Besar, selepas pemurnian PKNS, akan mengembalikan PKNS kepada matlamatnya yang sebenar ketika ditubuhkan.
Oleh yang demikian, saya menyokong penuh cadangan YB Hulu Kelang bahawa PKNS perlu kembali kepada matlamat asalnya tetapi perlu ada proses pemurnian. Ia perlu menyahkan segala amalan-amalan buruk dan disuntik dengan nafas dan tenaga baru.
Begitu juga penyediaan rumah untuk rakyat. Kita ada undang-undang yang mewajibkan pemaju membina rumah kos rendah, rumah kos sederhana rendah dan rumah kos sederhana.
Tetapi berdasarkan rungutan dari pembeli-pembeli rumah sama ada dari segi rumah yang diterima atau pengurusannya, ianya amat mengecewakan. Kita tidak boleh dan tidak akan mengecualikan pemaju-pemaju dari menjalankan tanggungjawab sosial mereka. Tetapi kita tidak boleh membiarkan rakyat hidup di dalam kesengsaraan.
Sekali lagi saya bersetuju dengan YB Hulu Kelang agar kerajaan melalui PKNS menjadi peneraju utama di dalam membina rumah kos rendah dan sederhana rendah untuk rakyat.
Sebagai kerajaan yang prihatin, kami mengakui bahawa rekabentuk rumah-rumah kos rendah sekarang adalah ketinggalan zaman, sama ada dari segi rekabentuk itu sendiri atau keluasannya.
Sejumlah peruntukan telah diberikan kepada Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor (LPHS) untuk mengkaji semula rekabentuk yang sedia ada dan menghasilkan satu rekabentuk yang lebih relevan dan lebih selesa kepada rakyat. Kalau dulu ditawarkan hanya rumah 3 bilik dan 600 kaki persegi tetapi di masa akan datang perlu diberi pilihan yang lebih kepada rakyat.
Berbalik kepada projek terbengkalai, kita tidak mahu ia berulang kembali. Antara penyebab ia akan berulang adalah keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu. Oleh itu, perlulah ada kawalan bagi kelulusan projek-projek bagi mengelakkan kejadian projek-projek terbengkalai. Oleh yang demikian, satu jawatankuasa akan diwujudkan untuk mengkaji keperluan perumahan dan hartanah di Negeri Selangor. Projek-projek yang tidak berdaya saing tidak akan mendapat kelulusan. Wakil-wakil Jabatan Perancang Bandar & Desa dan Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor akan turut menjadi jawatankuasa ini..
Peneroka Bandar (Setinggan)
Dari segi menyelesaikan masalah peneroka bandar, kerajaan negeri bukannya tidak ada polisi, tetapi ianya tidaklah seperti polisi “Setinggan Sifar” yang untuk beberapa tahun menjadi bahan berita utama (tetapi “for the wrong reasons”).
Kerajaan Negeri tetap akan meningkatkan kualiti hidup mereka. Fokus adalah untuk meningkatkan kualiti hidup bukan untuk menghapuskan mereka seolah-olah para peneroka bandar adalah makhluk-makhluk perosak, penjenayah atau wabak penyakit.
Cara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat memindahkan peneroka Bandar keluar dari penempatan-penempatan mereka adalah berlainan.
Dalam usaha menyelesaikan permasalahan setinggan di negeri Selangor, tindakan penguatkuasaan akan dilaksanakan di bawah peruntukan Seksyen 425 Kanun Tanah Negara dan tidak lagi menggunakan peruntukan di bawah Akta Darurat 1969 bagi membolehkan tempoh notis yang dikeluarkan kepada setinggan adalah mencukupi untuk membolehkan penduduk setinggan membuat persiapan berpindah keluar.
Kaedah perpindahan juga akan dilaksanakan dengan penuh diplomasi dan secara berhemah tanpa melibatkan kekerasan bagi mengelakkan timbulnya salah faham di kalangan penduduk terlibat dan seterusnya memudahkan lagi kerja-kerja perpindahan.
Kerajaan Negeri juga akan mengadakan bancian semula ke atas penempatan setinggan sedia ada dan penempatan baru bagi memastikan tiada lagi setinggan yang tercicir bancian ataupun berlaku pertambahan nama secara tidak sah oleh pihak-pihak tertentu. Senarai nama-nama setinggan yang telah dibanci akan dipamerkan di tempat-tempat awam dalam kawasan tersebut bagi membolehkan maklum balas daripada penduduk asal diperolehi dan nama yang disenaraikan adalah menepati kedudukan mereka sebagai peneroka bandar di kawasan tersebut.
Selain itu, operasi perobohan penempatan setinggan akan hanya diteruskan selepas perbincangan bersama setinggan diadakan bagi mengelakkan berlakunya sebarang salah faham daripada pihak setinggan. Wakil rakyat juga dikehendaki mengadakan perbincangan dengan setinggan sebelum perobohan dijalankan bagi memastikan operasi berjalan dengan lancar.
Kerajaan Negeri juga sedang mengkaji mekanisme khusus untuk membantu mana-mana setinggan yang gagal mendapat pinjaman bank untuk membeli rumah kos rendah dan mencadangkan agar pihak berkuasa tempatan memperbanyakkan bilangan unit “council home” di kawasan masing-masing untuk membantu keluarga setinggan yang tidak mampu atau layak membeli rumah kos rendah. Malah rundingan dengan bank-bank telah diadakan.
Pada masa ini, Kerajaan Negeri masih mengekalkan dasar yang diamalkan oleh Kerajaan Negeri yang lalu iaitu memberi tawaran rumah kos rendah kepada setinggan-setinggan yang dibanci pada harga RM35,000.00 seunit di mana subsidi RM7,000.00 akan ditanggungkan oleh tuan tanah atau pihak berkuasa tempatan berkenaan sekiranya tanah milik kerajaan. Semua pihak berkuasa tempatan juga telah diminta mengemas kini data bancian setinggan dan dikemukakan kepada Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor untuk tujuan pemantauan Kerajaan Negeri.
Kerajaan Negeri juga sentiasa memantau projek rumah kos rendah yang terlibat dengan program penempatan semula setingan bertujuan memastikan projek disiapkan mengikut jadual dan tidak terbengkalai bagi membolehkan setinggan berpindah ke rumah yang telah dijanjikan dengan segera dan dapat mengurangkan kos sewa yang ditanggung oleh pemaju atau Kerajaan Negeri melalui Pihak Berkuasa Tempatan.
Perbincangan dengan pihak-pihak yang terbabit diadakan di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan bersama-sama EXCO dan ADUN-ADUN yang berkenaan untuk mencari penyelesaian bagi penduduk.
Jawatankuasa Khas Menyelesaikan Masalah Peneroka Bandar Dan Perbandaran
Selain dari itu, satu jawatankuasa khas iaitu Jawatankuasa Peneroka Bandar dan Perbandaran yang di anggotai oleh ahli-ahli NGO untuk mengadakan rundingan dengan para peneroka bandar. Ini dilakukan untuk memudahkan lagi rundingan dan mempercepatkan persetujuan dicapai.
Kes peneroka Bandar Bukit Botak telah dibangkitkan 2 kali di dalam sidang dewan kali ini. Kerajaan Pakatan Rakyat tidak akan menzalimi sesiapa. Satu penyelesaian yang terbaik akan diusahakan.
Baru-baru ini di dalam akhbar telah disiarkan satu cadangan alternatif untuk pembangunan ini. Banyak maklumbalas telah diterima dari penduduk. Kita memahami sentimen penduduk.
Jika ada penyelewengan-penyelewengan kita akan perbetulkan keadaan.
Saya akan mengatur satu pertemuan di antara YAB Tan Sri Menteri Besar dan wakil-wakil penduduk untuk mencari penyelesaian.
Council Homes Dan Sewa Beli
Menyentuh semula tentang Council Homes, ada beberapa sebab yang menyokong penambahannya antaranya adalah :
1. Kedudukan ekonomi dunia yang tidak menentu di mana kita menjangka ramai yang akan memilih untuk tidak membeli rumah tetapi masih memerlukan kediaman maka menyewa adalah alternatif.
2. Mengurangkan bebanan pemaju yang tidak dapat menjual rumah-rumah mereka kerana penduduk tidak mendapat pinjaman bank.
3. Sebagai kediaman pertama bagi mereka yang sedang mengumpul wang untuk membeli rumah.
Satu kertas cadangan telah juga disiapkan untuk pertimbangan Kerajaan Negeri tentang “Skim Sewa Beli Bagi Golongan Kurang Mampu Memiliki Rumah Kos Rendah” oleh Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor.
Adalah diharapkan dengan usaha-usaha ini setiap rakyat negeri Selangor akan mendapat kediaman yang selesa dan sempurna sama ada memiliki atau menyewa.
Rumah-Rumah Exco
Rumah-rumah Exco telah banyak kali disentuh di dalam dewan ini.
Kerajaan telah melantik 4 ejen hartanah untuk mencari penyewa bagi rumah-rumah itu. Kita telah memberikan tempoh 3 hingga 6 bulan kepada mereka untuk mendapatkan penyewa-penyewa yang bersesuaian. Ianya tetap akan menjadi rumah kediaman dan bukannya hotel, pejabat atau klinik seperti yang pernah di cadangkan. Ini disebabkan syarat guna tanah yang perlu ditukar, jika ditukar kegunaan besar, kemungkinan mendapat bantahan dari penduduk tempatan. Kita hendak mengekalkan “character” kawasan tersebut.
Prestasi Exco-Exco
Di dalam perbahasan ini YB Bangi telah berkata beliau berharap portfolio-portfolio kesemua EXCO akan turut menyerlah. Menurut YB Bangi, hanya aspek-aspek kebajikan yang kelihatan di dalam 6 bulan ini.
Ini tidak menghairankan kerana negara berkebajikan kerajaan yang perihatin merupakan “tagline” semasa kempen pilihanraya. Maka wajarlah agenda-agenda kebajikan ini diserlahkan. EXCO-EXCO lain juga bertungkus-lumus tetapi ianya tidak menjadi fokus utama pihak media.
Oleh itu, saya juga mengalu-alukan cadangan Seri Serdang agar perlu ada kayu pengukur bagi prestasi EXCO-EXCO.
Saya yakin YAB Tan Sri Menteri Besar telah dan akan memberi perhatian yang adil kepada kehendak dan keperluan setiap EXCO untuk mencapai matlamat atau merealisasikan perancangan masing-masing.
Di atas dasar persefahaman dan persepakatan Pakatan Rakyat, tidak ada apa yang dipanggil sebagai EXCO PKR, EXCO DAP, dan EXCO PAS. Semuanya adalah EXCO Kerajaan Negeri Selangor. Bekerjasama untuk mencapai matlamat yang satu.
23 Oktober 2008
Bajet kali di antara lain bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat. Kualiti hidup perbandaran terutamanya di kediaman bertingkat turut akan diberikan perhatian.
Menurut akta yang baru, Akta 663, menetapkan kesemua kediaman bertingkat akan ditadbir atau diurus, akhirnya, oleh penduduk itu sendiri.
Joint Management Board (JMB) dan akhirnya Management Corporation (MC) yang dianggotai oleh penduduk akan menjadi badan pengurus. Tetapi akta ini masih baru, penduduk mesti dibimbing dan diberi tunjuk ajar.
Tugas ini sekarang dipikul oleh Pesuruhjaya Bangunan (Commissioner of Building atau COB) yang merupakan Dato’-Dato’ Bandar atau Yang Dipertua-Yang Dipertua Majlis Bandaraya, Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah.
Masalahnya tidak ada Jabatan/Unit Khas COB untuk menyelesaikan masalah kediaman bertingkat. Ada yang menumpang di Jabatan Penilaian dan ada yang di Jabatan Bangunan.
Oleh itu, amatlah penting Jabatan atau sekurang-kurangnya Unit COB diwujudkan di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Tetapi sehingga ini berlaku, Kerajaan Negeri akan melantik petugas-petugas khas di setiap PBT untuk membantu menyelesaikan masalah-masalah kediaman bertingkat.
Petugas-petugas akan dipilih dari kalangan bekas-bekas kakitangan kerajaan, para profesional atau ahli-ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Adalah diharapkan dengan diwujudkan Jabatan/Unit COB ini akan dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh penduduk bangunan bertingkat.
Projek-Projek Terbengkalai
Beberapa strategi telah dibuat bagi menangani masalah projek-projek perumahan terbengkalai.
Di Kuala Selangor terdapat 2 buah projek terbengakalai yang telah dihantar notis untuk dirampas tanah-tanahnya. Ini adalah di atas kesalahan, tidak membayar cukai tanah dan melanggar syarat gunatanah.
Matlamatnya adalah sebagai isyarat atau amaran kepada pemaju-pemaju lain. Seterusnya untuk memberi ruang dan peluang kepada pihak-pihak lain yang berminat untuk meneruskan projek-projek itu.
Sebelum, apabila bank-bank dihubungi supaya memberi kelonggaran kepada pembeli-pembeli, maklumbalas yang diterima adalah terlalu dingin. Kerajaan berharap pendekatan ini akan membuatkan bank-bank berfikir dua kali. Dahulu ada yang begitu angkuh, namun kita harap sekarang mereka akan datang berbincang.
Tetapi ini hanya untuk tanah-tanah kerajaan yang diberi hak milik (alienated land). Manakala bagi tanah-tanah yang lain perlu ada pendekatan lain.
Seperti yang diumumkan di dewan pada sidang lepas, satu Task Force (Pasukan Khas) akan diwujudkan dan dipengerusikan oleh YB Hulu Kelang.
Banyak syarikat-syarikat swasta yang telah menunjukkan minat. Kerajaan akan membantu mereka menghubungi pemaju-pemaju yang terbabit, pihak-pihak berkuasa tempatan, pejabat-pejabat daerah atau agensi-agensi kerajaan yang lain bagi membantu mereka menjalankan semula projek-projek itu.
Syarikat-syarikat ini telah mengenalpasti 17 projek yang boleh dimulakan semula. 13 projek pula dalam proses untuk dimulakan semula dan 1 telah dimulakan semula.
Secara keseluruhan daripada 141 projek-projek yang dikenalpasti sebagai terbengkalai, dari jumlah itu sebanyak 30 projek telah berjalan dengan kemajuan yang menampakkan usaha pemaju-pemaju untuk menyiapkan projek-projek itu.
Demi untuk memberi tekanan kepada pemaju-pemaju, mesyuarat dan lawatan tapak dari masa ke semasa telah diadakan. Saya sendiri mempunyai satu rangka lawatan tapak berjadual untuk projek-projek sebuah pemaju yang paling bermasalah di Selangor. Kita harap ini dapat mempercepatkan kemajuan projek.
Peranan PKNS Di Dalam Perumahan Rakyat
Walaubagaimanapun, akhirnya kerajaan tidak boleh mengharapkan sektor swasta untuk menyelesaikan masalah ini. Pihak swasta hanya akan menunjukkan minat jika terdapat keuntungan.
Walaubagaimanapun, masalah ini berpunca dari sektor swasta tetapi kerajaan tidak boleh lepas tangan. Saya berpendapat, anak-anak syarikat kerajaan atau Government Linked Companies (GLC) seperti PKNS perlu memainkan peranan.
Saya yakin YAB Menteri Besar, selepas pemurnian PKNS, akan mengembalikan PKNS kepada matlamatnya yang sebenar ketika ditubuhkan.
Oleh yang demikian, saya menyokong penuh cadangan YB Hulu Kelang bahawa PKNS perlu kembali kepada matlamat asalnya tetapi perlu ada proses pemurnian. Ia perlu menyahkan segala amalan-amalan buruk dan disuntik dengan nafas dan tenaga baru.
Begitu juga penyediaan rumah untuk rakyat. Kita ada undang-undang yang mewajibkan pemaju membina rumah kos rendah, rumah kos sederhana rendah dan rumah kos sederhana.
Tetapi berdasarkan rungutan dari pembeli-pembeli rumah sama ada dari segi rumah yang diterima atau pengurusannya, ianya amat mengecewakan. Kita tidak boleh dan tidak akan mengecualikan pemaju-pemaju dari menjalankan tanggungjawab sosial mereka. Tetapi kita tidak boleh membiarkan rakyat hidup di dalam kesengsaraan.
Sekali lagi saya bersetuju dengan YB Hulu Kelang agar kerajaan melalui PKNS menjadi peneraju utama di dalam membina rumah kos rendah dan sederhana rendah untuk rakyat.
Sebagai kerajaan yang prihatin, kami mengakui bahawa rekabentuk rumah-rumah kos rendah sekarang adalah ketinggalan zaman, sama ada dari segi rekabentuk itu sendiri atau keluasannya.
Sejumlah peruntukan telah diberikan kepada Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor (LPHS) untuk mengkaji semula rekabentuk yang sedia ada dan menghasilkan satu rekabentuk yang lebih relevan dan lebih selesa kepada rakyat. Kalau dulu ditawarkan hanya rumah 3 bilik dan 600 kaki persegi tetapi di masa akan datang perlu diberi pilihan yang lebih kepada rakyat.
Berbalik kepada projek terbengkalai, kita tidak mahu ia berulang kembali. Antara penyebab ia akan berulang adalah keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu. Oleh itu, perlulah ada kawalan bagi kelulusan projek-projek bagi mengelakkan kejadian projek-projek terbengkalai. Oleh yang demikian, satu jawatankuasa akan diwujudkan untuk mengkaji keperluan perumahan dan hartanah di Negeri Selangor. Projek-projek yang tidak berdaya saing tidak akan mendapat kelulusan. Wakil-wakil Jabatan Perancang Bandar & Desa dan Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor akan turut menjadi jawatankuasa ini..
Peneroka Bandar (Setinggan)
Dari segi menyelesaikan masalah peneroka bandar, kerajaan negeri bukannya tidak ada polisi, tetapi ianya tidaklah seperti polisi “Setinggan Sifar” yang untuk beberapa tahun menjadi bahan berita utama (tetapi “for the wrong reasons”).
Kerajaan Negeri tetap akan meningkatkan kualiti hidup mereka. Fokus adalah untuk meningkatkan kualiti hidup bukan untuk menghapuskan mereka seolah-olah para peneroka bandar adalah makhluk-makhluk perosak, penjenayah atau wabak penyakit.
Cara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat memindahkan peneroka Bandar keluar dari penempatan-penempatan mereka adalah berlainan.
Dalam usaha menyelesaikan permasalahan setinggan di negeri Selangor, tindakan penguatkuasaan akan dilaksanakan di bawah peruntukan Seksyen 425 Kanun Tanah Negara dan tidak lagi menggunakan peruntukan di bawah Akta Darurat 1969 bagi membolehkan tempoh notis yang dikeluarkan kepada setinggan adalah mencukupi untuk membolehkan penduduk setinggan membuat persiapan berpindah keluar.
Kaedah perpindahan juga akan dilaksanakan dengan penuh diplomasi dan secara berhemah tanpa melibatkan kekerasan bagi mengelakkan timbulnya salah faham di kalangan penduduk terlibat dan seterusnya memudahkan lagi kerja-kerja perpindahan.
Kerajaan Negeri juga akan mengadakan bancian semula ke atas penempatan setinggan sedia ada dan penempatan baru bagi memastikan tiada lagi setinggan yang tercicir bancian ataupun berlaku pertambahan nama secara tidak sah oleh pihak-pihak tertentu. Senarai nama-nama setinggan yang telah dibanci akan dipamerkan di tempat-tempat awam dalam kawasan tersebut bagi membolehkan maklum balas daripada penduduk asal diperolehi dan nama yang disenaraikan adalah menepati kedudukan mereka sebagai peneroka bandar di kawasan tersebut.
Selain itu, operasi perobohan penempatan setinggan akan hanya diteruskan selepas perbincangan bersama setinggan diadakan bagi mengelakkan berlakunya sebarang salah faham daripada pihak setinggan. Wakil rakyat juga dikehendaki mengadakan perbincangan dengan setinggan sebelum perobohan dijalankan bagi memastikan operasi berjalan dengan lancar.
Kerajaan Negeri juga sedang mengkaji mekanisme khusus untuk membantu mana-mana setinggan yang gagal mendapat pinjaman bank untuk membeli rumah kos rendah dan mencadangkan agar pihak berkuasa tempatan memperbanyakkan bilangan unit “council home” di kawasan masing-masing untuk membantu keluarga setinggan yang tidak mampu atau layak membeli rumah kos rendah. Malah rundingan dengan bank-bank telah diadakan.
Pada masa ini, Kerajaan Negeri masih mengekalkan dasar yang diamalkan oleh Kerajaan Negeri yang lalu iaitu memberi tawaran rumah kos rendah kepada setinggan-setinggan yang dibanci pada harga RM35,000.00 seunit di mana subsidi RM7,000.00 akan ditanggungkan oleh tuan tanah atau pihak berkuasa tempatan berkenaan sekiranya tanah milik kerajaan. Semua pihak berkuasa tempatan juga telah diminta mengemas kini data bancian setinggan dan dikemukakan kepada Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor untuk tujuan pemantauan Kerajaan Negeri.
Kerajaan Negeri juga sentiasa memantau projek rumah kos rendah yang terlibat dengan program penempatan semula setingan bertujuan memastikan projek disiapkan mengikut jadual dan tidak terbengkalai bagi membolehkan setinggan berpindah ke rumah yang telah dijanjikan dengan segera dan dapat mengurangkan kos sewa yang ditanggung oleh pemaju atau Kerajaan Negeri melalui Pihak Berkuasa Tempatan.
Perbincangan dengan pihak-pihak yang terbabit diadakan di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan bersama-sama EXCO dan ADUN-ADUN yang berkenaan untuk mencari penyelesaian bagi penduduk.
Jawatankuasa Khas Menyelesaikan Masalah Peneroka Bandar Dan Perbandaran
Selain dari itu, satu jawatankuasa khas iaitu Jawatankuasa Peneroka Bandar dan Perbandaran yang di anggotai oleh ahli-ahli NGO untuk mengadakan rundingan dengan para peneroka bandar. Ini dilakukan untuk memudahkan lagi rundingan dan mempercepatkan persetujuan dicapai.
Kes peneroka Bandar Bukit Botak telah dibangkitkan 2 kali di dalam sidang dewan kali ini. Kerajaan Pakatan Rakyat tidak akan menzalimi sesiapa. Satu penyelesaian yang terbaik akan diusahakan.
Baru-baru ini di dalam akhbar telah disiarkan satu cadangan alternatif untuk pembangunan ini. Banyak maklumbalas telah diterima dari penduduk. Kita memahami sentimen penduduk.
Jika ada penyelewengan-penyelewengan kita akan perbetulkan keadaan.
Saya akan mengatur satu pertemuan di antara YAB Tan Sri Menteri Besar dan wakil-wakil penduduk untuk mencari penyelesaian.
Council Homes Dan Sewa Beli
Menyentuh semula tentang Council Homes, ada beberapa sebab yang menyokong penambahannya antaranya adalah :
1. Kedudukan ekonomi dunia yang tidak menentu di mana kita menjangka ramai yang akan memilih untuk tidak membeli rumah tetapi masih memerlukan kediaman maka menyewa adalah alternatif.
2. Mengurangkan bebanan pemaju yang tidak dapat menjual rumah-rumah mereka kerana penduduk tidak mendapat pinjaman bank.
3. Sebagai kediaman pertama bagi mereka yang sedang mengumpul wang untuk membeli rumah.
Satu kertas cadangan telah juga disiapkan untuk pertimbangan Kerajaan Negeri tentang “Skim Sewa Beli Bagi Golongan Kurang Mampu Memiliki Rumah Kos Rendah” oleh Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor.
Adalah diharapkan dengan usaha-usaha ini setiap rakyat negeri Selangor akan mendapat kediaman yang selesa dan sempurna sama ada memiliki atau menyewa.
Rumah-Rumah Exco
Rumah-rumah Exco telah banyak kali disentuh di dalam dewan ini.
Kerajaan telah melantik 4 ejen hartanah untuk mencari penyewa bagi rumah-rumah itu. Kita telah memberikan tempoh 3 hingga 6 bulan kepada mereka untuk mendapatkan penyewa-penyewa yang bersesuaian. Ianya tetap akan menjadi rumah kediaman dan bukannya hotel, pejabat atau klinik seperti yang pernah di cadangkan. Ini disebabkan syarat guna tanah yang perlu ditukar, jika ditukar kegunaan besar, kemungkinan mendapat bantahan dari penduduk tempatan. Kita hendak mengekalkan “character” kawasan tersebut.
Prestasi Exco-Exco
Di dalam perbahasan ini YB Bangi telah berkata beliau berharap portfolio-portfolio kesemua EXCO akan turut menyerlah. Menurut YB Bangi, hanya aspek-aspek kebajikan yang kelihatan di dalam 6 bulan ini.
Ini tidak menghairankan kerana negara berkebajikan kerajaan yang perihatin merupakan “tagline” semasa kempen pilihanraya. Maka wajarlah agenda-agenda kebajikan ini diserlahkan. EXCO-EXCO lain juga bertungkus-lumus tetapi ianya tidak menjadi fokus utama pihak media.
Oleh itu, saya juga mengalu-alukan cadangan Seri Serdang agar perlu ada kayu pengukur bagi prestasi EXCO-EXCO.
Saya yakin YAB Tan Sri Menteri Besar telah dan akan memberi perhatian yang adil kepada kehendak dan keperluan setiap EXCO untuk mencapai matlamat atau merealisasikan perancangan masing-masing.
Di atas dasar persefahaman dan persepakatan Pakatan Rakyat, tidak ada apa yang dipanggil sebagai EXCO PKR, EXCO DAP, dan EXCO PAS. Semuanya adalah EXCO Kerajaan Negeri Selangor. Bekerjasama untuk mencapai matlamat yang satu.
23 Oktober 2008