Monday, August 18, 2008

MASUKLAH KE DALAM PADANG, JANGAN HANYA BERSORAK DI LUAR SAHAJA .....

Sebagai sebahagian dari pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor, saya mengalu-alukan ucapan Ketua Pemuda PAS Pusat, YB Salahuddin Ayub, di Muktamar di Ipoh bahawa beliau akan memantau kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat.

Sebelum ini Ketua Pemuda PAS Selangor, Ustaz Salehin Mukhyi, telah menyatakan bahawa beliau akan memantau Kerajaan Negeri Selangor. ‘Check and balance’, teguran dan nasihat adalah amat penting bagi mana-mana kerajaan.

Seorang profesor dari Universiti Islam Antarbangsa Malaysia memberitahu saya bahawa kerajaan Barisan Nasional yang tumbang di Selangor adalah terlalu angkuh. Sikap ini merupakan di antara penyebab kejatuhannya. Jika ia merupakan kenyataan seorang ahli politik mungkin kita akan mengatakan yang ianya “bias” tetapi dari seorang ahli akademik maka sudah tentu ianya adalah satu pendapat yang tidak didorong oleh sebarang sentimen politik.

Kerajaan mesti mendengar kepada rakyat. Kepada akar umbi. Saidina Umar Al-Khattab R.A. pernah diberi amaran dengan pedang akan implikasinya jika gagal melaksanakan tugas beliau. Tetapi kenapa memantau sahaja? Bukankah PAS adalah sebahagian dari Pakatan Rakyat? Kenapa tidak bersama-sama memastikan kerajaan-kerajaan tersebut berjalan di landasan yang benar? Kenapa bersuara di luar padang walhal anda boleh bersama-sama masuk ke dalam padang?

Saya yakin banyak ruang-ruang yang membolehkan mereka seperti YB Salahuddin atau Ustaz Salehin untuk berperanan. Lebih-lebih lagi Ustaz Salehin adalah seorang ahli majlis daerah. Secara teknikal sebahagian dari kerajaan. Sedikit sebanyak beliau adalah juga seorang pembuat dasar walaupun di peringkat daerah. Bukan orang luar seperti Khir Toyo atau Satim Diman.

Terdapat banyak jawatankuasa penasihat, “task force” dan jawatankuasa-jawatankuasa yang ditubuhkan untuk membantu Exco-Exco. Banyak platform untuk mereka yang berminat berperanan. Malah saya telah menerima cadangan dari beberapa buah NGO untuk menubuhkan satu jawatankuasa bagi membantu portfolio saya menyelesaikan masalah-masalah peneroka bandar. Saya telah menerima cadangan ini dan pada satu seminar pagi tadi, jawatankuasa ini telah dilancarkan dengan memasukkan sahabat-sahabat kita seperti Tuan Mohnsinon Haji Tahir dan Haji Anuar Tahir.

Kalau dulu NGO-NGO bertindak sebagai pemantau atau "watchdog" tetapi sekarang banyak yang telah tampil ke hadapan untuk membantu. Saya juga kagum dengan pengetahuan yang mereka ada tentang portfolio saya. Mereka benar-benar fokus dan menghasilkan begitu ramai pakar-pakar.

Walau bagaimanapun saya mengalu-alukan mana-mana pihak sekalipun seperti Dewan Pemuda PAS, Pusat atau Selangor, untuk mencadangkan pembaikan kepada perjalanan portfolio saya. Bersama-sama kita menjayakan program-program kerajaan negeri. Tetapi ianya lebih mencabar dari sekadar memantau. Ianya tidaklah semudah memberi komentar dan ulasan dari masa ke semasa. Ianya juga tidaklah begitu "glamour".

Saya amat berharap PAS seperti NGO-NGO dapat menghasilkan lebih banyak pakar-pakar dalam bidang-bidang yang bukan tradisi bagi kita. Sama ada dalam bidang perumahan, peneroka bandar, hal-ehwal tanah, rumah panjang, isu-isu JMB dan MC, isu-isu COB, projek-projek terbengkalai, pembangunan semula perbandaran dan banyak lagi yang memerlukan penterjemahan kepada perspektif Islam.

18 Ogos 2008

Wednesday, August 13, 2008

ADAKAH IBRAHIM ABU SHAH BERBOHONG?

Kononnya perarakan pelajar UiTM ke Bangunan SUK Shah Alam 12 Ogos 2008 merupakan tindakan sukarela. Itu kata VC UiTM, Ibrahim Abu Shah. Tetapi laporan diterima ada pelajar mendakwa dipaksa berarak atau akan dikenakan tindakan disiplin.

Yang paling menarik adalah ulasan Prof. Dr. Khoo Kay Kim. Katanya dulu pun pernah dibuka kepada pelajar bukan Bumiputera tetapi tidak ada sambutan. Anih sekali, saya tidak ingat sebarang perarakan ketika UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera dulu. Tetapi sekarang ada?

Mungkin ini disebabkan pilihanraya kecil Permatang Pauh yang akan tiba. Jadi si Ibrahim Abu Shah ini memaksa pelajar-pelajar berarak sebab nak menangkan BN di Permatang Pauh. Kejam sekali........

Monday, August 11, 2008

NEGARA KEBAJIKAN ALA SINGAPURA

Beberapa minggu lepas seorang penghuni sebuah “council home” (rumah sewa majlis perbandaran) telah datang ke pejabat saya memohon kerajaan membatalkan kenaikan sewaan bulanannya. Kenaikan itu adalah satu dari legasi dari pentadbiran BN di Selangor.

Menurutnya, beliau terpaksa membayar RM250, dinaikkan dari RM125 dan dengan gaji bulanan sebanyak RM750 ini bermakna lebih dari 1/3 dari gajinya adalah untuk sewa rumah. Dengan ansuran bulanan kereta RM360, tidak ada apa yang tinggal untuk beliau dan keluarganya.

Bandingkan dengan penduduk Singapura. Baru-baru ini saya telah ke sana untuk melihat cara-cara negara tersebut menyelesaikan masalah perumahan dan pengurusan kawasan perumahan awam.

Saya telah diberitahu bagi rakyat berpendapatan rendah atau tidak mempunyai anak atau pasangan tua yang duduk bersendirian, mereka boleh menyewa pangsapuri 1 bilik atau “studio flat” dengan kadar 25 dollar sebulan. Walau bagaimanapun pendapatan bulanan mereka mestilah kurang dari 800 dollar sebulan. Ini bermakna mereka hanya membelanjakan kurang dari 5% dari gaji mereka untuk perumahan.

Pemandu pelancong yang bersama kami sepanjang lawatan ke Lembaga Pembangunan Perumahan (HDB), Penguasa Pembagunan Semula Perbandaran (URA) dan Pesuruhjaya Bangunan (COB) telah membeli rumah ketika berumur 26 tahun. Pangsapuri 3 bilik yang dibeli dengan pinjaman dari kerajaan memerlukan beliau membayar RM250 ansuran sebulan. Dengan itu, dengan gaji 1800 dollar sebulan ketika itu (15 tahun yang lalu), beliau hanya membelanjakan kurang dari 20% dari gajinya untuk perumahan.

Di Malaysia, kadang kala hampir separuh gaji kita adalah untuk membayar ansuran perumahan bagi yang membeli atau untuk sewa bulanan bagi yang menyewa.

Ketika di Singapura, jelas sekali strategi pemerintah di sana. Jika kos perumahan dapat dikurangkan maka ini bermakna rakyat dapat membelanjakan selebih gaji mereka untuk perkara-perkara lain

Di republik itu, 20 peratus dari gaji bulanan dipotong untuk CPF, sama seperti KWSP di Malaysia. Majikan pula mencarumkan 15 peratus kepada akaun CPF pekerja mereka. Ini bermakna jumlah simpanan setiap pekerja melalui CPF adalah 35 peratus (lebih kurang 20 peratus di Malaysia). Dana ini akan digunakan oleh pemerintah untuk melabur merata dunia melalui syarikat kerajaan seperti Temasik Holding yang turut mempunyai kepentingan di dalam banyak syarikat penting di Malaysia. Keuntungannya pula akan dipulangkan balik kepada rakyat negara itu atau menyediakan prasarana di pulau tersebut. Berniaga di Malaysia, keuntungan pula untuk rakyat mereka! Bagaimana pula peranan syarikat pelaburan negara kita, Khazanah?

Kita selalu melaungkan slogan “Rumahku Syurgaku” tetapi pada hakikatnya keadaan di negara kita tidak membenarkan ini berlaku bagi semua rakyat.

Pertama, perbelanjaan perumahan yang tinggi bermakna ramai yang terpaksa mempunyai pekerjaan kedua. Sama ada membawa teksi di waktu malam atau hujung minggu, berniaga pasar malam atau terlibat dengan “direct selling”, ianya boleh dikira sebagai pekerjaan kedua.

Kedua, sistem pengangkutan yang tidak efisien bermakna ramai yang terlibat dengan “traffic jam” atau terpaksa “berperang” sama ada untuk pergi atau balik dari kerja. Ramai yang perlu keluar awal pagi dan pulang melewati Maghrib. Oleh itu, “quality time” bersama keluarga adalah terlalu terbatas. Akhirnya institusi keluarga itu sendiri akan runtuh yang akan memberi kesan yang buruk kepada masyarakat secara keseluruhannya. Gejala sosial adalah natijah fenomena ini. Produktiviti mereka yang sentiasa tertekan juga akan menurun.

Di Singapura walaupun undang-undangnya ketat tetapi dua perkara yang diberikan fokus utama untuk memastikan rakyatnya berada ditahap yang optimum untuk digembelingkan bagi kemajuan negara.. Perumahan dan pengakutan awam. Saya tidak melihat dinding-dinding diconteng atau kemudahan awam dirosakkan

Perumahan yang sempurna bermakna anak-anak tidak akan bosan atau tertekan untuk tinggal di dalamnya. Pengangkutan awam yang sempurna bermakna rakyat tidak akan tertekan sama ada untuk pergi dan pulang dari kerja atau bagi pelajar-pelajar untuk pergi dan pulang dari sekolah.

Kedua-duanya akan bermakna lebih masa dapat diluangkan bersama keluarga maka ini akan menjadikan insitusi keluarga itu lebih teguh. Tidak ada lepak melepak. Atau dari perkspektif kita sebagai umat Islam, lebih banyak masa untuk mendegar kuliah atau beribadat di masjid dan surau. Kita perlu menghasilkan masyarakat yang “stress free”.

Malah sebelum ke Singapura, “retreat” Exco dan pegawai-pegawai tinggi kerajaan Negeri telah diberitahu bagaimana kos perumahan dan pengangkutan adalah sebab utama kemiskinan bandar.

Mungkin ada yang berkata, Singapura bolehlah, ia negara kaya! Saya melihat Malaysia juga boleh melakukannya kerana kita juga kaya tetapi duit kita banyak hilang dengan amalan pembaziran dan rasuah, sama ada yang terbuka atau yang tersembunyi.

Perkhidmatan atau kemudahan yang dinikmati oleh rakyat adalah yang di bawah mutu yang sepatutnya.

Pembekal atau kontraktor terpaksa memberikan khidmat atau produk yang lebih rendah mutunya kerana terpaksa membuat bayaran “sogokan” kepada pihak-pihak yang tertentu. Sama ada ahli-ahli politik atau kakitangan kerajaan bagi sesuatu projek itu untuk diluluskan atau diperolehi.

Mungkin kontrak itu bernilai RM1 juta tetapi kos terpaksa dikurangkan sehingga RM800,000 sebab perlu memberikan rasuah bernilai RM200,000. Oleh itu kemudahan atau bangunan atau produk yang diterima oleh rakyat adalah di bawah spesifikasi yang ditetapkan.

Amalan memberikan kontrak kepada mereka yang tidak mempunyai kepakaran merupakan punca mengapa rakyat kerap tertipu. Dalam banyak kes, syarikat hanya merupakan orang tengah. Mereka mendapat kontrak dan memberikannya kepada syarikat yang mempunyai kepakaran. Syarikat yang mendapat kontrak hanyalah berperanan sebagai “posmen”.

Contohnya bagi pembinaan jalanraya, kontrak itu mungkin bernilai RM10 juta. Tetapi ianya diberikan kepada syarikat yang mempunyai kepakaran dengan nilai RM8 juta. RM2 juta untuk “posmen” dan dari jumlah itu mungkin RM1 juta untuk pemimpin politik yang membantu “posmen” itu mendapatkan kontrak. Maka jalanraya yang diterima oleh rakyat adalah bernilai RM8 juta dan bukan RM10 juta.

Lebih teruk lagi sekiranya pembinaan tidak dilakukan oleh syarikat kedua tetapi syarikat ketiga malah keempat, jalanraya yang diterima oleh rakyat mungkin bernilai RM5 atau 6 juta sahaja. Oleh itu RM4 atau 5 juta tidak dapat dimanfaatkan untuk rakyat tetapi masuk ke dalam poket para kroni. Maka tidaklah hairan sekiranya jalan-jalan mula berlubang setelah hanya 1 tahun.

Amalan ketiga yang menyebabkan rakyat Malaysia sentiasa ditipu adalah amalan “marked up” yang berlebih-lebihan atau melampau-lampau.

Sebelum ini kita didedahkan bagaimana sebuah jabatan kerajaan telah dibekalkan barangan dengan harga yang tidak masuk akal. Di antaranya pemutar skrew yang berharga RM50 dibekalkan dengan harga beratus-ratus ringgit. Ini bukan kejadian yang jarang-jarang berlaku tetapi satu kelaziman.

Baru-baru ini saya diberitahu bahawa sebatang pen yang berharga 50 sen tetapi telah dibekalkan kepada sebuah syarikat kerajaan (GLC) dengan harga RM20!

Saya juga pernah menulis bagaimana sebuah kontrak bangunan di dalam lingkungan RM75 juta ditawarkan kepada syraikat kroni dengan harga RM110 juta.

Apabila Pakatan Rakyat menang di Selangor, di antara penyelewengan yang paling awal didedahkan adalah bagaimana peruntukan ADUN-ADUN telah hampir habis dibelanjakan oleh ADUN-ADUN yang lalu dalam masa yang singkat.

Contohnya di Chempaka, ADUN yang lama telah menghabiskan lebih kurang RM450,000 dalam bulan Januari dan sebahagian bulan Februari. Sepatutnya setiap ADUN diperuntukkan RM500,000 sehingga bulan Disember tetapi semuanya telah hampir hangus dalam masa lebih kurang 45 hari!

Alhamdulillah, kerajaan yang baru telah memperuntukkan semula sebahagian dari jumlah yang dihabiskan bagi ADUN-ADUN yang lama untuk baki bagi tahun 2008. Peruntukkan ini adalah untuk rakyat, sama ada untuk projek-projek mesra rakyat, projek-projek infrastruktur yang kecil, sumbangan kepada yang memerlukan atau perkara-perkara lain untuk rakyat.

Pada mulanya saya tidak faham bagaimana RM450,000 dapat dibelanjakan dalam masa 45 hari. RM10,000 sehari?

Walau bagaimanapun misteri ini terungkai apabila didedahkan seorang pembantu ADUN Teratai yang lepas telah dicekup BPR kerana membuat tuntutan untuk 17 program mesra raktyat di surau-surau tetapi pada hakikatnya program-program itu tidak pernah dianjurkan. Tidakkah ADUN itu diberitahu akan program-program yang dianjurkan menggunakan peruntukan beliau?

Seperti biasa UMNO dan BN akan mengangap harta kerajaan adalah harta parti. Harta mak bapak mereka! Tidak hairanlah sekiranya peruntukan itu difaraidkan antara mereka. Hanya saya berdoa agar kita tidak akan menjadi seperti mereka tetapi cabaran-cabaran ketika berkerajaan itu lebih hebat dari ketika menjadi pembangkang.

Saya pernah menulis bagaimana ketika mengendalikan sebuah projek perumahan, saya pernah dihulurkan RM25,000 tunai sebagai sogokan untuk memberi kelulusan. Tetapi sekarang di dalam kerajaan, cabarannya berkali-kali ganda lebih hebat.

Tidak sampai enam bulan menjadi Exco, saya pernah dibisikan bahawa seorang pemaju bersedia membayar RM1 juta sekiranya saya menyokong permohonannya untuk mendapat pengecualian kuota Bumiputera bagi projeknya.

Mungkin ada yang berkata dengan RM1 juta banyak perkara yang boleh dibeli untuk memantapkan perjuangan. Tetapi sekiranya saya boleh menerima RM1 juta itu maka sia-sialah saya berhadapan dengan FRU atau membawa isteri dan anak-anak yang masih kecil hingga hampir subuh ke seluruh negeri Selangor.

Berbalik kepada Singapura, saya yakin mereka benar-benar menjaga kebajikan rakyat mereka. Bagi negara tanpa sebarang sumber asli, rakyat adalah aset yang paling penting. Mungkin Malaysia yang kaya dengan sumber-sumber asli tidak melihat rakyatnya sebagai aset penting. Hanyalah aspek “spiritual” yang tertinggal dari perancangan pemerintah rebublik itu. Jika dapat digabungkan pengalaman Singapura dan Islam, masyarakat kita berupaya menjadi lebih baik dari hari ini.

11 Ogos 2008

Monday, August 4, 2008

PERMATANG PAUH : "REFERENDUM" ORANG MELAYU

Akhirnya segala tanda tanya terjawab. Datin Seri Wan Azizah akan berundur. Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan bertanding di Permatang Pauh.

Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, pilihanraya kecil yang akan menyusul adalah lebih dari hanya satu pertandingan di Permatang Pauh tetapi keputusannya akan menjawab beberapa persoalan.

Adakah Anwar masih mempunyai tarikan? Adakah BN telah pulih dari kekalahan teruk 8 Mac yang lalu? Adakah orang Melayu yang akan kali ini bersama-sama gelombang yang mengenepikan BN di lima negeri? Pada saya soalan terakhir adalah yang paling penting.

Memang tidak dinafikan, kemenangan Pakatan di Pulau Pinang, Perak dan Selangor adalah hasil dari sokongan pengundi bukan Melayu. Kerajaan yang baru di negeri-negeri itu “dipaksa ke atas orang-orang Melayu oleh pengundi-pengundi bukan Melayu”. UMNO masih dapat mempertahankan kebanyakan kerusi-kerusi mereka. Di kawasan “Malay belt” Selangor seperti di Tg. Karang dan Sabak Bernam, undi BN dilaporkan bertambah.

Tetapi setelah hampir lima bulan selepas pilihanraya, adakah orang Melayu sudah dapat merasakan kelebihan di bawah kerajaan-kerajaan yang baru. Atau adakah orang Melayu merasakan nasib mereka lebih baik ketika di bawah BN?

Pada saya semua ini akan terjawab di Permatang Pauh yang merupakan kawasan Melayu . Anwar mungkin akan menang tetapi majoriti kemenangan akan menjadi kayu pengukur sama ada orang Melayu berpuas hati dengan pentadbiran Pakatan. Bukan sahaja Pakatan pimpinan DAP di Pulau Pinang tetapi Pakatan di Perak dan Selangor.

Jika Anwar dapat menambah atau mengekalkan majoriti atau mendapat 50% dari majoriti Wan Azizah maka orang Melayu bolehlah dikira merasa selesa di bawah Pakatan. Tetapi kekalahan Anwar atau kemenangan dengan majoriti tipis bermakna banyak yang perlu dilakukan sebelum Pakatan Rakyat mendapat sokongan yang penuh dari orang Melayu.

Isu-isu kuil Rimba Jaya, Dasar Ekonomi Baru dan keris Hishamuddin Tun Hussein merupakan di antara isu-isu utama di kalangan masyarakat bukan Melayu pada pilihanraya umum bulan Mac yang baru lalu. Rata-rata orang bukan Melayu berpuas-hati dengan pentadbiran Pakatan yang baru. Tetapi tanpa sebarang isu-isu utama masyarakat Melayu, susah hendak dibaca dengan tepat sama ada orang-orang Melayu berpuas-hati atau tidak.

Jika ditanya penyokong-penyokong Pakatan, mereka berkata ya. Tetapi jika dibaca akhbar-akhbar milik BN atau ditonton saluran-saluran TV, seoalah–olah orang Melayu merasakan diri mereka sebagai rakyat kelas kedua.

Sebagai seorang pembuat dasar dan rakan-rakan lain di dalam pentadbiran negeri Selangor, kami amat memerlukan maklumbalas yang sebenarnya dari orang-orang Melayu. Jika ada yang kurang, kami akan cuba lengkapkan. Jika ada yang singkat, kami akan cuba labuhkan.

Maka di atas dasar itu, saya berharap pengundi di Permatang Pauh akan mengundi dengan bijak. Pada saya ianya bukannya pertandingan di antara Anwar dan pencabarnya. Atau Pakatan dan BN. Tetapi ianya satu “referendum”. Mengukur tahap kepuasan-hati orang Melayu.

Kita semua mahu Anwar menang. Kita tidak mahu Anwar kalah. Tetapi kita juga tidak mahu merasa selesa walhal orang Melayu tidak bersama kita. Oleh itu, kepada orang Melayu di Permatang Pauh, jadilah pengundi yang bijak. Hantarkanlah mesej anda kepada kami!

4 Ogos 2008