Skip to main content

KEHIDUPAN SELEPAS PANDEMIK : BAHAGIAN 2 - PERUBAHAN SIKAP INDIVIDU.

Pandemik tidak dapat dinafikan akan memberi kesan yang teramat besar kepada kerajaan, ekonomi dan juga politik. Tetapi apakah kesannya di peringkat individu? Berikut adalah di antara jangkaan-jangkaannya :

1.) SIKAP KITA TERHADAP BENCANA AKAN BERUBAH.

Di satu masa dahulu apabila kita membaca tentang bencana-bencana seperti gempa bumi, banjir, gunung berapi atau wabak-wabak penyakit seperti SAR dan Ebola mungkin ramai yang menyangka ia hanya akan berlaku di negara-negara luar. 

Contohnya orang Amerika atau Eropah akan berkata ia hanya berlaku di Asia Timur atau Afrika tetapi apabila Covid-19 melanda maka Amerika dan Eropah pula paling teruk terkesan. 

Di Malaysia pula apabila Covid-19 mengganas di Negara China, kerajaan Pakatan Harapan tidak dilihat menganggap pandemik ini sebagai satu ancaman yang serius kerana masih membenarkan pelancong-pelancong dari negara itu masuk ke Malaysia. Ketika itu kita tidak menganggap pandemik ini sebagai masalah besar sehingga kerajaan Perikatan Nasional menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan ( PKP ) pada 18 Mac tahun lepas.

Selepas pandemik kita tidak akan lagi menganggap sesuatu bencana itu tidak akan menimpa negara kita, masyarakat kita, keluarga kita atau diri kita. Kita akan menjadi lebih berhati-hati. Akan timbul perasaan bimbang atau cemas apabila kita mendengar berita sesuatu bencana atau wabak walhal sebelum ini perasaan ini tidak ada pada diri kita.

2.) LEBIH BERHATI-HATI DAN CERMAT DENGAN KEWANGAN.

Selain dari kesan kepada kesihatan dan meragut nyawa, pandemik ini memberi kesan kepada ekonomi. Kedudukan kewangan hampir setiap keluarga menerima kesannya. Ada yang hilang pekerjaan atau bagi yang berniaga hilang punca pendapatan. Ada pula yang melihat pendapatan mereka berkurangan dengan begitu drastik. Ramai yang memerlukan bantuan untuk meneruskan kehidupan. Ramai yang terpaksa mengubah cara hidup mereka.

Negara pernah beberapa kali melalui kemelesetan ekonomi sebelum ini. Ada yang dibuang kerja dan ada pula yang dipotong gaji. Walau bagaimanapun kesan pandemik ini adalah lebih parah dan lebih meluas dari kemelesetan ekonomi. Ia sepatutnya menginsafkan kita semua.

Selepas ini kita sepatutnya lebih berhati-hati dengan kewangan kita kerana krisis seperti pandemik ini boleh berulang. Mungkin bukan wabak penyakit tetapi krisis-krisis lain yang boleh memberi kesan kepada ekonomi kita. Pengalaman dari pandemik ini sepatutnya mengajar kita agar berhati-hati apabila bebelanja dan mula menabung dengan bersungguh-sungguh. 

Kerajaan hari ini telah menyediakan pelbagai program bantuan untuk rakyat. Tetapi jika berlaku krisis atau bencana di masa akan datang, kita tidak tahu apakah jenis kerajaan yang memerintah negara ini. Belum tentu  kerajaan ketika itu adalah kerajaan prihatin seperti kerajaan hari ini. Atau kerajaan ketika itu tidak memiliki dana yang mencukupi seperti hari ini. Justeru itu rakyat perlu sentiasa berwaspada dan membuat persiapan untuk menghadapi sebarang masa-masa yang susah.

3.) RAKYAT YANG SUDAH BOSAN DENGAN SEBARANG BENTUK KAWALAN.

Rakyat tidak dapat bergerak dengan bebas atau menjalani hidup seperti biasa ketika pandemik. Pelbagai Perintah Kawalan Pergerakan ( PKP ) yang dikuatkuasakan menentukan bagaimana kita bekerja, berniaga, bergerak, beribadat, bersosial malah kesemua aspek kehidupan kita.

Rakyat boleh menerima kawalan dan peraturan yang dikuatkuasa kerana sedar kepada implikasi melanggarnya. Sama ada kepada nyawa mereka atau implikasi undang-undang yang akan menyebabkan mereka disaman.

Tetapi ramai yang menyatakan bantahan atau meluahkan rasa tidak puas hati mereka walaupun mereka patuh kepada arahan-arahan tersebut. Walau bagaimanapun terdapat segelintir yang enggan dan terpaksa dikenakan tindakan jika tertangkap.

Setelah dikenakan kawalan-kawalan dan berbulan-bulan dikurung di dalam rumah, ia berupaya mewujudkan semangat memberontak di dalam jiwa rakyat terutamanya di kalangan anak muda. Mereka mungkin boleh penerima arahan-arahan melibatkan Covid-19 kerana ia berkaitan dengan nyawa tetapi mungkin tidak begitu mudah untuk menerima arahan-arahan yang lain.

Justeru itu mereka yang memimpin atau menguruskan apa sahaja organisasi sama ada perniagaan atau sukarela perlu memiliki kebolehan berdiplomasi yang tinggi. Masyarakat hari ini berbeza dari masyarakat sebelum pandemik. Jika mereka terlalu ditekan atau dikongkong maka buruk padahnya.

4.) HUBUNGAN KELUARGA LEBIH DIHARGAI.

Pandemik dan PKP mengakibatkan keluarga terpisah. Untuk tahun kedua berturut-turut, rakyat tidak dapat berhari raya di kampung halaman mereka. Ini sudah tentu memberi kesan kepada mereka yang setiap tahun berhari raya di kampung. Malah bagi mereka yang jarang pulang ke kampung akan turut merasai kekosongan ini. Ibu dan bapa tidak dapat bertemu dengan anak-anak. Datuk dan nenek tidak dapat bertemu dengan cucu-cucu. Adik beradik tidak dapat berkumpul.

Keadaan sedemikian meningkatkan kesedaran terhadap betapa pentingnya hubungan kekeluargaan. Pandemik ini sepatutnya meningkatkan rasa kasih sayang di antara ahli keluarga walaupun mereka berjauhan. 

Kita hanya menghargai sesuatu perkara hanya setelah kehilangannya. Begitulah juga dengan pertemuan di antara ahli keluarga. Selepas segala sekatan dimansuhkan sudah tentu ramai yang tidak akan melepaskan peluang untuk balik ke kampung atau melakukan ziarah ke atas saudara mara mereka.

Mungkin ianya sama bagi masjid dan surau di mana bilangan jemaah dihadkan. Setelah berbulan-bulan tidak dapat ke masjid atau surau, mungkin ia akan menginsafkan kita semua. Selepas ini yang tidak rajin ke masjid atau surau akan keluar dari pandemik ini dengan semangat baharu.

Dato' Iskandar Abdul Samad
Ketua Penyelaras
Pusat Sumber Untuk Kemajuan Mayarakat Dan Perumahan ( REACH )
27 Julai 2021

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

BAB 15 - HULL, DI MANA PERANG SAUDARA BERMULA.

Hull adalah satu bandaraya di timur laut England dan lebih kurang 200 km dari London. Perjalanan ke London adalah 4 jam dengan kereta atau 3 jam dengan keretapi. Dengan penduduk lebih kurang 250,000 ia adalah bandaraya ke 10 terbesar di Britain. Hull adalah sebuah pelabuhan. Terdapat feri-feri penumpang ke Rotterdam di Belanda dan Zeebrugge di Belgium. Bandaraya tersebut terletak terletak di dalam daerah ( county ) Yorkshire yang unik dengan budayanya yang tersendiri. Yorkshire adalah daerah terbesar di England justeru telah dibahagikan kepada beberapa kawasan pendtadbiran iaitu North Yorkshire, South Yorkshire, West Yorkshire dan East Riding of Yorkshire. Hull terletak di dalam East Riding of Yorkshire atau East Yorkshire dan nama lamanya ketika saya tinggal di sana adalah Humberside. Nama itu ditukar dalam tahun 1996. Saya telah menyambung pengajian saya di Hull dalam bidang Senibina ( Architecture ) setelah menduduki peperiksaan A-Levels. Selepas MCE ( SPM ) saya telah ditawarkan un

BUKAN SEMUA WARGA EMAS CERGAS SEPERTI PAK MAON.

Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia bagi tahun 2020 menunjukkan rakyat Malaysia yang berumur 60 tahun dan lebih meningkat dari 3.4 juta ( 2018 ) kepada 3.5 juta ( 2020 ). Dari segi peratusan penduduk, ia adalah peningkatan dari 10.3 peratus kepada 10.7 peratus. Sementara untuk rakyat Malaysia yang berumur 65 tahun dan lebih juga meningkat dari 2.2 juta ( 2018 ) kepada 2.3 juta ( 2020 ) atau 6.7 peratus ( 2018 ) kepada 7.0 peratus ( 2020 ).  Peningkatan kumpulan mereka berumur 60 tahun dan lebih ini atau kumpulan Warga Emas bermakna negara dan masyarakat perlu mewujudkan suasana dan infrastruktur bersesuaian dengan keperluan mereka. Justeru itu dari sudut perancangan bandar dan rekabentuk bangunan pula, ia perlu responsif kepada keperluan-keperluan tersebut. Terdapat undang-undang yang khusus mengambil kira keperluan OKU walau bagaimanapun kumpulan Warga Emas ini juga memiliki keperluan-keperluan mereka yang tersendiri. Kita tidak boleh sama se