Skip to main content

ISU RUMAH SEWA : APABILA CIKGU SHAARI LEBIH BERNASIB BAIK.

Oleh Dato' Iskandar A. Samad

Ramai di antara kita yang masih ingat filem P. Ramlee "Masam-Masam Manis". Filem tahun 1965 itu mengisahkan percintaan di antara Cikgu Shaari ( P. Ramlee ) dan penyanyi kelab malam, Norkiah ( Sharifah Hanim ). Mereka tidak menyedari mereka tinggal di dalam rumah yang sama walaupun sedang bercinta.

Kedua-duanya menyewa bilik di "Lodging  Mak Minah" kepunyaan Mak Minah ( Minah Hashim ). Saya menceritakan kisah Cikgu Shaari dan Norkiah ini kerana mahu menunjukkan bahawa walaupun setelah lebih 55 tahun cerita ini ditayangkan, keadaan masyarakat kita masih serupa. Ramai yang menyewa bilik di atas sebab-sebab mereka tersendiri.

Keadaan yang sama telah wujud lebih lama dari itu jika kita imbas kembali satu lagi filem P. Ramlee iaitu "Bujang Lapok" keluaran tahun 1957. Ramli ( P. Ramlee ), Aziz ( Aziz Sattar ) dan Sudin ( S. Shamsuddin ) telah menyewa salah satu bilik di rumah milik seorang janda kaya, Cik Normah ( Normadiah ). Mereka berkongsi dapur, bilik mandi dan tandas bersama penyewa-penyewa lain.

Menyewa bilik di bandar-bandar besar adalah satu perkara biasa bagi orang bujang atau pelajar-pelajar IPT. Lebih praktikal bagi mereka untuk menyewa bilik dari sebuah rumah kerana mereka hanya memerlukan ruang yang terhad untuk berehat, tidur dan aktiviti-aktiviti peribadi yang lain setelah pulang dari kerja atau kuliah. Walau bagaimanapun terdapat mereka yang terpaksa menyewa kerana masalah-masalah lain dan terutamanya masalah kewangan.

Sebuah portal berita baru-baru ini mendedahkan sepasang suami isteri terpaksa menyewa bilik di ibukota dan meninggalkan anak mereka yang masih kecil di kampung bersama ibubapa kerana tidak mampu menyewa sebuah rumah atau flat. Mereka hanya melawat anak mereka dua minggu sekali. Pada saya ini adalah satu kisah yang menyedihkan kerana seorang anak dinafikan perhatian dan kasih sayang ibubapa oleh kerana kesempitan hidup.

Sebenarnya Cikgu Shaari, Norkiah, Ramli, Aziz dan Sudin bernasib baik kerana bilik yang mereka sewa kelihatan luas dan selesa. Trio bujang lapok itu juga boleh menggunakan dapur yang kelihatan bersih untuk memasak. Hari ini terdapat banyak rungutan dari mereka yang menyewa bilik yang dikatakan terlalu kecil dan hanya layak dijadikan setor. Ini berlaku kerana terdapat rumah atau rumah kedai yang dibahagi-bahagikan untuk memastikan seramai mungkin penyewa dapat disumbat ke dalamnya. Selain dari itu ada yang terpaksa tinggal beberapa orang di dalam satu bilik. Terdapat satu laporan televisyen tahun lepas tentang satu keluarga 5 orang yang menyewa sebuah bilik.

Ada juga yang tidak dapat memasak seperti Ramli, Aziz dan Sudin kerana dapur yang disediakan adalah terlalu kotor akibat dari sikap penyewa-penyewa yang terdiri dari pelbagai latar belakang dan pelbagai warganegara. Masalah keselamatan juga akan timbul jika yang menyewa itu adalah keluarga dengan isteri dan anak-anak perempuan.

Saya yakin ada yang akan berkata, "Kalau tidak suka boleh pindah". Kata-kata ini benar jika kita tidak ada kerajaan tetapi kita ada kerajaan dan kita ada undang-undang. Kerajaan perlu tegas dengan bilangan penyewa yang dibenarkan bagi sebuah rumah. Kerajaan juga perlu tegas berapa meter persegi perlu diperuntukkan bagi setiap penyewa. Begitu juga dengan kemudahan seperti dapur, tandas dan ruang rehat yang juga perlu ditetapkan.

Pada 1 September tahun lepas, Kementerian Sumber Manusia telah menguatkuasakan satu piawaian untuk majikan yang menyediakan kediaman untuk pekerja-pekerja dan pihak yang menyediakan kediaman untuk mereka. Piawaian ini meliputi ruang yang diperuntukkan untuk setiap pekerja dan kemudahan-kemudahan yang disediakan untuk mereka. Jika kerajaan boleh mengawal kediaman untuk pekerja-pekerja maka sudah tentu kerajaan boleh mengawal rumah-rumah sewa.

Ketika saya berada di dalam kerajaan negeri Selangor, saya pernah turut serta di dalam serbuan Pihak Berkuasa Tempatan ke atas pangsapuri-pangsapuri kos rendah yang disyaki disewakan kepada pekerja-pekerja asing secara beramai-ramai. Kerajaan hari ini juga perlu melakukan lawatan ke premis-premis yang disewakan untuk memastikan ia mematuhi piawaian yang ditetapkan.

Kerajaan perlu juga perlu mengawal kadar sewa yang dikenakan untuk premis-premis yang lazimnya disewa oleh golongan B40 dan M40. Kadar ini boleh ditetapkan menurut jenis premis, keluasan premis, lokasi premis dan kemudahan-kemudahan yang sediakan. Ini dapat membendung sebarang penindasan ke atas para penyewa oleh pemilik-pemilik premis yang mengambil kesempatan. Bukan semua pemilik seperti Cik Normah dalam filem "Bujang Lapok".

Walau bagaimanapun kerajaan boleh menyelesaikan masalah kediaman ini dengan menyediakan rumah-rumah untuk disewa kepada rakyat. Salah satu dari program Exco Perumahan ketika Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor adalah program rumah sewa Smart Sewa. Dalam Belanjawan 2017, kerajaan negeri telah memperuntukkan RM100 untuk membeli rumah mampu milik Rumah Selangorku untuk dijadikan rumah sewa. Pada bulan Januari 2017, saya selaku Exco mengumumkan 260 unit rumah telah dikenalpasti untuk dibeli dengan kos RM46.5 juta di bawah skim tersebut.

Membina kediaman untuk disewa seperti Projek Perumahan Rakyat ( PPR ) akan mengambil masa. Justeru itu Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri perlu membeli rumah-rumah yang dibina oleh pemaju-pemaju swasta untuk dijadikan rumah sewa. Kerajaan boleh memastikan sewanya berpatutan dan keadaannya serta kemudahan yang disediakan sempurna. Malah mereka wajar mencontohi skim Smart Sewa di mana para penyewa dipulangkan 30 peratus dari keseluruhan sewa yang dibayar setelah tamat kontrak sewaan. Ini dapat membantu mereka membeli rumah.

Kerajaan perlu memandang isu ini dengan serius. Perumahan yang tidak sempurna akan menghasilkan masyarakat yang bermasalah. Masyarakat yang bermasalah akan memberi kesan yang negatif kepada negara. Generasi muda seperti pelajar-pelajar akan paling terkesan. Ini sudah tentu tidak baik untuk masa depan mereka dan juga negara.

1 Februari 2021

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

BAB 15 - HULL, DI MANA PERANG SAUDARA BERMULA.

Hull adalah satu bandaraya di timur laut England dan lebih kurang 200 km dari London. Perjalanan ke London adalah 4 jam dengan kereta atau 3 jam dengan keretapi. Dengan penduduk lebih kurang 250,000 ia adalah bandaraya ke 10 terbesar di Britain. Hull adalah sebuah pelabuhan. Terdapat feri-feri penumpang ke Rotterdam di Belanda dan Zeebrugge di Belgium. Bandaraya tersebut terletak terletak di dalam daerah ( county ) Yorkshire yang unik dengan budayanya yang tersendiri. Yorkshire adalah daerah terbesar di England justeru telah dibahagikan kepada beberapa kawasan pendtadbiran iaitu North Yorkshire, South Yorkshire, West Yorkshire dan East Riding of Yorkshire. Hull terletak di dalam East Riding of Yorkshire atau East Yorkshire dan nama lamanya ketika saya tinggal di sana adalah Humberside. Nama itu ditukar dalam tahun 1996. Saya telah menyambung pengajian saya di Hull dalam bidang Senibina ( Architecture ) setelah menduduki peperiksaan A-Levels. Selepas MCE ( SPM ) saya telah ditawarkan un

BUKAN SEMUA WARGA EMAS CERGAS SEPERTI PAK MAON.

Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia bagi tahun 2020 menunjukkan rakyat Malaysia yang berumur 60 tahun dan lebih meningkat dari 3.4 juta ( 2018 ) kepada 3.5 juta ( 2020 ). Dari segi peratusan penduduk, ia adalah peningkatan dari 10.3 peratus kepada 10.7 peratus. Sementara untuk rakyat Malaysia yang berumur 65 tahun dan lebih juga meningkat dari 2.2 juta ( 2018 ) kepada 2.3 juta ( 2020 ) atau 6.7 peratus ( 2018 ) kepada 7.0 peratus ( 2020 ).  Peningkatan kumpulan mereka berumur 60 tahun dan lebih ini atau kumpulan Warga Emas bermakna negara dan masyarakat perlu mewujudkan suasana dan infrastruktur bersesuaian dengan keperluan mereka. Justeru itu dari sudut perancangan bandar dan rekabentuk bangunan pula, ia perlu responsif kepada keperluan-keperluan tersebut. Terdapat undang-undang yang khusus mengambil kira keperluan OKU walau bagaimanapun kumpulan Warga Emas ini juga memiliki keperluan-keperluan mereka yang tersendiri. Kita tidak boleh sama se