Skip to main content

PEMBANGUNAN SEMULA : Bahagian 2 - PERANAN KERAJAAN MENJAGA KEPENTINGAN PENDUDUK.

Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad

Penduduk asal juga mesti memastikan kos-kos akibat pembangunan semula tidak dibebankan ke atas mereka. Contohnya apabila kediaman mereka dirobohkan sudah tentu mereka memerlukan penempatan sementara sehingga pembangunan baru itu siap. Kos penempatan sementara itu perlu ditanggung sepenuhnya oleh pemaju. Ini termasuk kos-kos sampingan seperti yuran penyelenggaraan kediaman sementara itu atau kos-kos perpindahan.

Perpindahan ke kediaman sementara mungkin akan mengakibatkan kos pengangkutan tambahan kepada penduduk untuk ke tempat kerja dan anak-anak untuk ke sekolah jika tidak terdapat sekolah yang sesuai untuk mereka. Kesemua ini perlu diambil kira di dalam sebarang perjanjian yang akan mereka tandatatangani. Perlu jelas siapa yang akan menanggung semua kos-kos tersebut.

Setelah pembangunan yang baru siap, penduduk sudah tentu akan hidup di dalam suasana yang berbeza. Mereka  sudah tentu akan menikmati kediaman yang lebih luas dan lebih selesa. Tetapi adakah terdapat kos-kos tambahan di kediaman baru mereka? 

Mereka mungkin biasa membayar yuran penyelenggaraan di pangasapuri lama mereka tetapi sudah tentu ia berbeza di kediaman yang baru. Di pangsapuri kos rendah, mereka mungkin membayar RM20 hingga RM50 sebulan. Tetapi di pembangunan baru yang bernilai ratusan ribu ringgit atau setengah juta ringgit sudah tentu yuran penyelenggaraannya berkali-kali ganda lebih tinggi. Mereka mungkin tidak mampu membayarnya.

Satu penyelesaian perlu dicapai bersama pemaju. Mungkin diskaun untuk beberapa tahun atau mungkin dikecualikan terus. Tetapi bukan selamanya sesuatu pembangunan itu akan diuruskan oleh pemaju. Akhirnya ia akan menjadi tanggungjawab Badan Pengurusan Bersama ( JMB ) atau Perbadanan Pengurusan ( MC ) dan mungkin mereka tidak akan bersimpati dengan penduduk asal.

Selain dari itu, pembangunan baru sudah tentu bersekali dengan pelbagai kemudahan seperti kemudahan rekreasi atau riadah. Penduduk asal perlu tahu apakah kemudahan-kemudahan tersebut dan adakah mereka akan dikenakan sebarang caj untuk menggunakannya.

Malah perkara-perkara seperti tempat letak kereta juga perlu dipersetujui supaya penduduk asal tidak terkejut apabila berpindah masuk. Berapa tempat letak kereta yang diperuntukkan?  Adakah mereka perlu membayar untuk tempat letak kereta tambahan? Jika perlu berapa kosnya?

Perkara-perkara ini perlu dirundingkan dengan pemaju sebelum penduduk menyerahkan kediaman mereka dan satu persetujuan dicapai. Dalam hal ini kerajaan mempunyai peranan yang besar. Kerajaan Negeri Selangor telah mengumumkan akan menyediakan satu garispanduan untuk pembangunan semula. Garispanduan ini penting untuk mengelakkan sebarang pertikaian dan menjaga kepentingan penduduk asal.

Malah peranan kerajaan adalah lebih dari hanya menjaga kepentingan penduduk asal. Kerajaan yang perlu menentukan bentuk pembangunan semula walaupun projek ini adalah inisiatif swasta. Pihak perancangan Negeri atau Kerajaan Tempatan perlu memainkan peranan utama. Perumahan adalah satu instrument politik yang berkesan. Terdapat satu negara yang melaksanakan pembangunan semula dan akibatnya terdapat satu kaum yang tidak menjadi majoriti di mana-mana kawasan Parlimen negara tersebut. Akhirnya kaum tersebut telah hilang sebahagian besar kuasa politik mereka.

Pembangunan semula bermakna pembaharuan tetapi ini tidak bermakna membuang segala-gala yang lama. Terdapat perkara-perkara yang perlu dikekalkan. Warisan dan sejarah masyarakat tidak sepatutnya dipadamkan. Ini penting apabila pembangunan semula berlaku di kampung tradisi atau penempatan lama yang kaya dengan sejarah.

Hari ini terdapat mereka yang mengenalpasti kawasan-kawasan seperti itu untuk dibangunkan seolah-olah penduduk di kawasan-kawasan seperti itu tidak ada tempat lagi di tengah kota. Kalau ada sekalipun usaha untuk mengekalkan warisan di situ ia dilakukan sekadar seperti melepaskan batuk di tangga. Mungkin satu papan tanda atau nama bangunan awam yang bersempena nama pengasas kampung tersebut. Tidak lebih dari itu.

Saya pernah terlibat dengan satu projek pembangunan semula yang mentransformasi sebuah kawasan pangsapuri kos rendah kepada sebuah pembangunan bertaraf antarabangsa. Saya telah mencadangkan agar kedai-kedai yang telah menjadi teras kepada masyarakat di situ sejak berpuluh tahun dipindahkan ke dalam pembangunan yang baru. Jika tidak kedai-kedai yang sama tetapi kedai-kedai seperti itu.

Akhirnya kesemuanya bergantung kepada kehendak politik ( political will ) kerajaan dan ketabahan ( preseverance ) penduduk. Ia mungkin menjadi pertentangan di antara mereka dan pemaju. Penduduk juga perlu berhati-hati dengan kerajaan sekiranya pemaju yang terlibat adalah sebuah syarikat berkaitan kerajaan ( GLC ). Justeru garispanduan adalah penting agar peranan dan hak masing-masing adalah jelas. Malah bukan sekadar garispanduan tetapi satu Akta atau Enakmen khusus untuk pembagunan semula diperlukan.

22 Januari 2021

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

PRESTASI MESTI BOLEH DIUKUR .

Sejak bulan September lepas, Cawangan-Cawangan PAS telah mula mengadakan mesyuarat agung mereka yang berakhir pada bulan Oktober. Sementara pada pertengahan bulan November ini kesemua Kawasan-Kawasan telah selesai mengadakan mesyuarat agung masing-masing. Tahun ini merupakan tahun pemilihan di mana para perwakilan akan memilih pimpinan mereka untuk sesi yang baharu. Di antara agenda utama di dalam mesyuarat-mesyuarat agung tersebut adalah membentang, membahas dan meluluskan laporan tahunan. Sama ada Kawasan atau Cawangan, tanggungjawab untuk menyediakan dan membentangkan laporan tersebut adalah pada Setiausaha masing-masing. Lazimnya penilaian sama ada pimpinan sesi tersebut telah melaksanakan tugas dan tanggumgjawab mereka adalah berdasarkan laporan tahunan yang dibentangkan walaupun terdapat faktor-faktor lain. Laporan tahunan yang baik adalah yang memberi tumpuan kepada pencapaian-pencapaian pada sesi tersebut. Ia tidak sepatutnya berjela-jela dan akan mengelirukan mereka yang memba

UMNO TIDAK KEBAL, HANYA KITA YANG DAYUS…..

Pada 29 Januari lepas, 2 ahli UMNO Cawangan Taman Bukit Puchong telah ditahan polis. Ianya berikutan laporan polis yang dibuat apabila 20 orang ahli UMNO telah cuba menghalang penduduk yang membantah tindakan UMNO meletakkan sebuah kabin di sebuah padang permainan di situ. Pergelutan telah berlaku dan seorang penduduk, Eugene Mark Gabriel telah diserang dan ditumbuk oleh salah seorang ahli UMNO itu. Sebelum itu penduduk telah membuat aduan kepada ahli Parlimen mereka terhadap tindakan UMNO yang telah dengan sewenang-wenangnya mengambil-alih sebahagian dari padang permainan tersebut. Majlis Perbandaran Subang Jaya akhirnya telah mengeluarkan notis agar kabin itu dipindahkan atau ianya akan dirobohkan. UMNO MEMANG PENYAMUN Cerita UMNO mengambil-alih padang permainan atau kawasan lapang lain kerap kedengaran. Terdapat pelbagai rungutan apabila satu demi satu padang permainan atau kawasan lapang dicerobohi oleh mereka. Terdapat kawasan lapang seperti yang berdekatan dengan Surau U