Skip to main content

BAB 8 - DI ANTARA TOPKAPI DAN DOLMABAHCE.

Istanbul penuh dengan peninggalan-peninggalan dari zaman kegemilangan Daulah Uthmaniyah. Sebagai seorang pelajar Senibina ketika itu saya melihat apa yang pelancong-pelancong biasa tidak dapat melihat atau tidak perasan. Saya tidak hanya kagum dengan rekabentuk atau hiasan tetapi juga kagum dengan struktur dan teknologi yang digunakan oleh arkitek dan jurutera Uthmaniyah.

Contohnya Masjid Biru yang mungkin tidak sebesar Masjid Negeri Shah Alam. Masjid Biru hanya boleh memuatkan 10,000 orang walhal Masjid Negeri seramai 24,000 orang. Ketinggian kubah Masjid Biru adalah 141 kaki dan tinggi menaranya adalah 210 kaki. Sementara ketinggian kubah Masjid Negeri adalah 350 kaki dan tinggi menaranya adalah 467 kaki. Walau bagaimanapun Masjid Biru siap dibina dalam tahun 1616 dan Masjid Negeri dalam tahun 1988.

Masjid Biru siap dibina 372 tahun sebelum Masjid Negeri. Bayangkan negara kita pada tahun 1616. Adakah telah terdapat bangunan-bangunan sebesar Masjid Biru di negara kita ketika itu?

Arkitek masjid ini adalah Sedefkar Mehmed Agha yang merupakan anak didik arkitek dan jurutera Uthmaniyah yang terkenal, Mimar Sinan. Mereka yang mengkaji senibina Islam pasti akan mengenali beliau. Beliau dilahirkan dalam tahun 1488 dan meninggal dunia dalam tahun 1588. Sepanjang 50 tahun perkhidmatan beliau, beliau telah terlibat dengan sekurang-kurangnya 374 bangunan dan struktur termasuk 92 masjid, 52 masjid kecil, 55 madrasah dan 6 hospital.

Nama sebenar Masjid Biru adalah Masjid Sultan Ahmad atau Sultan Ahmet Camii kerana ia dibina ketika pemerintahan Sultan Ahmad 1. Ia mendapat gelaran Masjid Biru bukan kerana ia bewarna biru. Dari luar ia berwarna kelabu tetapi gelaran itu diberikan kerana jubin-jubin ( tiles ) di dalamnya yang berwarna biru. 

Masjid ini dihiasi dengan lebih 20,000 jubin yang dihasilkan di Iznik, sebuah bandar di Turki yang terkenal dengan pengeluaran jubin dan tembikar. Jubin-jubin di masjid itu dihasilkan dengan tangan iaitu dilukis dengan tangan. Tidak ada dua jubin di situ yang serupa. Setiap jubin adalah unik. Bayangkan berapa orang pelukis yang terlibat untuk menghasilkan jubin-jubin tersebut. Tidak ada mesin pencetak jubin automatik ketika itu.

Saya kagum dengan teknologi dan kepakaran Uthmaniyah yang dapat membina sebuah bangunan sebesar itu pada abad ke 17. Ketika itu tidak ada peralatan moden seperti hari ini. Bagaimana mereka boleh mengangkat bongkah-bongkah batu lebih dari 100 kaki tinggi? Mereka tidak memiliki kren seperti hari ini.

Selalunya saya tidak hanya akan solat di masjid itu tetapi akan duduk lama di situ untuk menikmati keindahan senibina dan kehebatan teknologi kerajaan Islam Uthmaniyah itu.

Sebelum sampai di Istanbul saya kerap membaca tentang kisah di zaman Uthmaniyah apabila mereka membina masjid ia tidak hanya masjid tetapi bersekali dengan hospital dan pusat perniagaan seperti bazaar dan pasar. Masjid mereka adalah teras kepada masyarakat. Ia bukan terletak jauh dari masyarakat dan hanya satu perhiasan. Tetapi ia menjadi tempat tumpuan masyarakat. Di antara misi saya ke Istanbul adalah untuk melihat sendiri peranan sebuah masjid ketika zaman Khilafah Islam.

Masjid Biru seperti kebanyakan masjid Uthmaniyah adalah sebuah kompleks atau "kulliye" yang bukan sahaja terdapat masjid sebagai tempat solat berjemaah tetapi kemudahan-kemudahan masyarakat yang lain. Pada asalnya terdapat madrasah ( sekolah ) dan hospital pemulihan ( hospice ) di situ. Terdapat masjid-masjid lain yang bukan sahaja terdapat madrasah dan Dar Al-Shifa ( hospital atau klinik ) tetapi juga dapur tempat memasak, tempat membakar roti, tempat mandi wap ( Turkish Bath ) dan bangunan-bangunan untuk badan-badan kebajikan memberi khidmat kepada rakyat. 

Budaya khidmat masyarakat ini bukan baru di dalam Islam tetapi sejak dari zaman Uthmaniyah dan sudah tentu sebelum itu. Selain dari itu terdapat apa yang dipanggil "Imaret" atau dalam Bahasa Inggeris "Soup Kitchen" di mana makanan diberikan secara percuma kepada golongan tertentu dan mereka yang tidak bernasib baik. "Imaret" ini dibina di wilayah-wilayah Uthmaniyah dari abad ke 14 hingga 19 iaitu sebelum kejatuhan Constantinople.

Kadang-kala ketika saya di masjid itu selepas solat Maghrib pemikiran saya akan merayau-rayau. Saya suka duduk di tingkap yang mengadap kiblat memandang ke arah selatan, ke Laut Marmara. Kadang-kala saya terfikir mungkin beginilah Khalifah-Khalifah di zaman lampau duduk mengadap Makkah yang berada lebih 3,000 km dari Istanbul tetapi di bawah penguasaan beliau. 

Tetapi sayang tidak ada lagi Khalifah Islam. Umat Islam hari ini berpecah. Di Malaysia, usaha untuk menyatukan umat Islam difitnah. Musuh-musuh Islam mahu melihat umat Islam berpecah agar mereka mudah diperhambakan. Yahudi hanya dapat menguasai Palestin setelah Daulah Uthmaniyah tumbang pada tahun 1924.

Bentuk senibina bangunan sesuatu pemerintahan boleh memberi petunjuk kepada keadaan pemerintahan tersebut, kuat atau lemah. Ia juga benar untuk kerajaan Uthmaniyah ini. Terdapat 2 istana yang saya lawati. Pertama adalah Istana Topkapi dan satu lagi adalah Istana Dolmabace.

Topkapi atau Topkapi Sarayi mula dibina dalam tahun 1459. Enam tahun selepas Constantinople jatuh ke tangan umat Islam dan ditukar namanya kepada Istanbul. Ia terletak bertentangan dengan Masjid Biru dan di antara keduanya adalah Hagia Sophia yang terkenal itu. 

Pada abad ke 15 dan 16, istana ini telah menjadi pusat pentadbiran kerajaan selain dari kediaman Khalifah. Selepas abad ke 17 istana ini menjadi kurang penting kerana telah dibina istana-istana lain mengadap Selat Bosphorus. 

Istana kedua yang saya lawati adalah Istana Dolmabahce atau Dolmabahce Sarayi yang terletak lebih kurang 7 km atau setengah jam dari Topkapi mengadap Selat Bosphorus. Dolmabahce telah dibina ketika pemerintahan Sultan Abdul Majid 1. Pembinaan telah bermula pada 1843 dan berakhir pada 1856.

Dolmabahce amat berbeza dari Topkapi kerana istana itu adalah setanding istana raja-raja Eropah seperti di Perancis yang begitu mewah. Kos pembinaan adalah 35 tan emas atau nilainya hari ini adalah 1.5 bilion Dollar US. Kos ini adalah suku dari pendapatan dari cukai kerajaan ketika itu. Di antara sumber pembiayaan adalah hutang dari luar. Pembinaan Dolmabahce ini dikatakan di antara sebab ekonomi kerajaan Uthmaniyah menjadi parah.

Enam Khalifah tinggal di situ sejak 1856 sistem sehingga sistem Khilafah dihapuskan dalam tahun 1924. Selepas itu istana ini diambilalih oleh Republik Turki yang baru dibentuk.  Ataturk telah menggunakan Dolmabahce sebagai kediaman musim panas. Beliau telah menghabiskan hari-hari akhir beliau di situ sebelum meninggal dunia dalam tahun 1938.

Ketika Dolmabahce dibina kerajaan Uthmaniyah sedang mengalami zaman kemerosotan. Saya boleh mengagak gaya hidup Khalifah ketika itu berdasarkan istana yang begitu mewah itu dan tidak hairan zaman tersebut merupakan zaman kejatuhan Daulah Uthmaniyah.

Topkapi yang tidak semewah Dolmabahce dibina pada zaman kegemilangan Uthmaniyah. Ketika itu mereka berjaya membuka wilayah-wilayah baru. Kemungkinan besar tumpuan utama di zaman itu adalah untuk mengukuhkan dan meluaskan kerajaan.

Pada abad ke 15 dan 16, selain dari mengalahkan Empayar Byzantine ( Empayar Rom Timur ) dan menawan Constantinople ( Istanbul ), kerajaan Uthmaniyah telah menawan negara-negara dan wilayah-wilayah seperti Serbia, Bosnia, Albania, Hungary, Mesir, Tunisia, Bucharest ( Romania ), Crimea, Muscat ( Ditawan dari Portugis ) dan Tripoli ( Libya ).

Pada abad ke 19 dan 20 ketika serta selepas Dolmabahce dibina mereka telah kehilangan Algeria, Romania, Bulgaria, Serbia, Cyprus, Tunisia, Mesir, Libya dan Albania.

Walaupun pada akhir abad ke 19 telah terdapat usaha-usaha untuk memulihkan kedudukan kerajaan seperti melalui program Tanzimat namun ia tidak berjaya sepenuhnya. Tidak hairan Kerajaan Uthmaniyah ini tumbang 68 tahun selepas siapnya Dolmabahce.

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

BUKAN SEMUA WARGA EMAS CERGAS SEPERTI PAK MAON.

Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia bagi tahun 2020 menunjukkan rakyat Malaysia yang berumur 60 tahun dan lebih meningkat dari 3.4 juta ( 2018 ) kepada 3.5 juta ( 2020 ). Dari segi peratusan penduduk, ia adalah peningkatan dari 10.3 peratus kepada 10.7 peratus. Sementara untuk rakyat Malaysia yang berumur 65 tahun dan lebih juga meningkat dari 2.2 juta ( 2018 ) kepada 2.3 juta ( 2020 ) atau 6.7 peratus ( 2018 ) kepada 7.0 peratus ( 2020 ).  Peningkatan kumpulan mereka berumur 60 tahun dan lebih ini atau kumpulan Warga Emas bermakna negara dan masyarakat perlu mewujudkan suasana dan infrastruktur bersesuaian dengan keperluan mereka. Justeru itu dari sudut perancangan bandar dan rekabentuk bangunan pula, ia perlu responsif kepada keperluan-keperluan tersebut. Terdapat undang-undang yang khusus mengambil kira keperluan OKU walau bagaimanapun kumpulan Warga Emas ini juga memiliki keperluan-keperluan mereka yang tersendiri. Kita tidak boleh sama se

BAB 15 - HULL, DI MANA PERANG SAUDARA BERMULA.

Hull adalah satu bandaraya di timur laut England dan lebih kurang 200 km dari London. Perjalanan ke London adalah 4 jam dengan kereta atau 3 jam dengan keretapi. Dengan penduduk lebih kurang 250,000 ia adalah bandaraya ke 10 terbesar di Britain. Hull adalah sebuah pelabuhan. Terdapat feri-feri penumpang ke Rotterdam di Belanda dan Zeebrugge di Belgium. Bandaraya tersebut terletak terletak di dalam daerah ( county ) Yorkshire yang unik dengan budayanya yang tersendiri. Yorkshire adalah daerah terbesar di England justeru telah dibahagikan kepada beberapa kawasan pendtadbiran iaitu North Yorkshire, South Yorkshire, West Yorkshire dan East Riding of Yorkshire. Hull terletak di dalam East Riding of Yorkshire atau East Yorkshire dan nama lamanya ketika saya tinggal di sana adalah Humberside. Nama itu ditukar dalam tahun 1996. Saya telah menyambung pengajian saya di Hull dalam bidang Senibina ( Architecture ) setelah menduduki peperiksaan A-Levels. Selepas MCE ( SPM ) saya telah ditawarkan un