Skip to main content

KONSPIRASI TERHADAP EXCO-EXCO PAS : SAYA BELUM NAMPAK LAGI SEBARANG BUKTI!

Saya belum lagi nampak sebarang bukti bahawa terdapat satu konspirasi untuk mengagalkan Exco-Exco PAS di Negeri Selangor. Walaupun terdapat khabar-khabar angin tetapi saya belum lagi nampak sebarang bukti-bukti yang kukuh.

Memang terdapat perancangan-perancangan yang gagal dilaksanakan dengan lancar tetapi ini mungkin akibat dari prosedur kerja yang lapuk dan usang yang masih digunapakai.

Perkara ini dan struktur pentadbiran kerajaan negeri pernah dibangkitkan pada sidang Dewan Undangan Negeri yang lepas oleh beberapa orang ADUN Pakatan Rakyat. Mereka mahu Exco bukan hanya menjadi Pengerusi Tetap sesuatu portfolio yang bermesyuarat dari ke semasa tetapi mereka mahu Exco-Exco diperuntukkan kakitangan-kakitangan kerajaan khusus di pejabat mereka. Buat masa ini, setiap Exco hanya diperuntukkan seorang setiausaha kerja dan seorang kerani untuk mentadbir seluruh negeri Selangor!

Yang membantu perancangan dan perlaksanaan Exco-Exco adalah jabatan-jabatan kerajaan yang terpaksa dikongsi bersama-sama Exco-Exco lain. Jabatan-jabatan ini pula mempunyai pengarah masing-masing dan di dalam sistem sekarang kadang-kala seorang kerani kelihatan lebih berkuasa dari Exco-Exco.

Sistem yang tidak efisien ini yang telah dibahaskan oleh ADUN-ADUN itu dan cadangan mereka telah mendapat perhatian Dato' Menteri Besar pada sidang Dewan Undangan Negeri tersebut yang berjanji akan mengkajinya.

Berbalik kepada teori konspirasi, saya tidak fikir ia benar tetapi sekurang-kurangnya ia akan membuat mereka yang terlibat sentiasa berwaspada. Mungkin ianya juga akan disentuh oleh para perwakilan pada Muktamar PAS hujung minggu ini yang tentunya akan membahaskan keberkesanan Exco-Exco PAS di dalam kerajaan.

4 Jun 2009

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

BAB 15 - HULL, DI MANA PERANG SAUDARA BERMULA.

Hull adalah satu bandaraya di timur laut England dan lebih kurang 200 km dari London. Perjalanan ke London adalah 4 jam dengan kereta atau 3 jam dengan keretapi. Dengan penduduk lebih kurang 250,000 ia adalah bandaraya ke 10 terbesar di Britain. Hull adalah sebuah pelabuhan. Terdapat feri-feri penumpang ke Rotterdam di Belanda dan Zeebrugge di Belgium. Bandaraya tersebut terletak terletak di dalam daerah ( county ) Yorkshire yang unik dengan budayanya yang tersendiri. Yorkshire adalah daerah terbesar di England justeru telah dibahagikan kepada beberapa kawasan pendtadbiran iaitu North Yorkshire, South Yorkshire, West Yorkshire dan East Riding of Yorkshire. Hull terletak di dalam East Riding of Yorkshire atau East Yorkshire dan nama lamanya ketika saya tinggal di sana adalah Humberside. Nama itu ditukar dalam tahun 1996. Saya telah menyambung pengajian saya di Hull dalam bidang Senibina ( Architecture ) setelah menduduki peperiksaan A-Levels. Selepas MCE ( SPM ) saya telah ditawarkan un

BUKAN SEMUA WARGA EMAS CERGAS SEPERTI PAK MAON.

Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia bagi tahun 2020 menunjukkan rakyat Malaysia yang berumur 60 tahun dan lebih meningkat dari 3.4 juta ( 2018 ) kepada 3.5 juta ( 2020 ). Dari segi peratusan penduduk, ia adalah peningkatan dari 10.3 peratus kepada 10.7 peratus. Sementara untuk rakyat Malaysia yang berumur 65 tahun dan lebih juga meningkat dari 2.2 juta ( 2018 ) kepada 2.3 juta ( 2020 ) atau 6.7 peratus ( 2018 ) kepada 7.0 peratus ( 2020 ).  Peningkatan kumpulan mereka berumur 60 tahun dan lebih ini atau kumpulan Warga Emas bermakna negara dan masyarakat perlu mewujudkan suasana dan infrastruktur bersesuaian dengan keperluan mereka. Justeru itu dari sudut perancangan bandar dan rekabentuk bangunan pula, ia perlu responsif kepada keperluan-keperluan tersebut. Terdapat undang-undang yang khusus mengambil kira keperluan OKU walau bagaimanapun kumpulan Warga Emas ini juga memiliki keperluan-keperluan mereka yang tersendiri. Kita tidak boleh sama se