Skip to main content

Bantahan Caj Letak Kereta Di Pandan Indah


Persatuan Penduduk Membantah Caj Letak Kereta

PANDAN INDAH, 1 DISEMBER - Persatuan penduduk Talam Business Park, Pandan Indah membantah perlaksanaan caj letak kereta di kawasan mereka.

Menurut mereka, sistem caj berpalang itu tidak akan menggalakkan para pengunjung dan sekali-gus merugikan pekedai-pekedai di situ.

Tambahan pula cajnya, RM 1 sejam, adalah lebih mahal dari kawasan-kawasan lain di Pandan Indah iaitu hanya 50 sen sejam. Terdapat juga caj selepas jam 5 petang dan pada hari Ahad yang juga akan menakutkan para pengunjung.

Satu sidang akhbar telah diadakan pada 30 November lepas. Yang Dipertua PAS Kawasan Pandan, Iskandar Abdul Samad dan Pengarah DAP Teratai, Jenice Lee Ying Ha telah turut hadir memberi sokongan.

Iskandar juga telah turut menulis kepada Menteri Besar Selangor memohon campur tangan beliau kerana pihak pengendali tempat letak kereta itu nampak kurang berminat untuk berbincang dengan penduduk.

Resident Association Protest Against Parking Charges

PANDAN INDAH, 1 DECEMBER – The resident association of Talam Business Park in Pandan Indah is against the parking charges at their area.

According to them, the gantry system to be employed would discourage people from coming to the park and they would loose many customers.

The rate, RM 1 per hour, is more expensive than the rest of Pandan Indah of only 50 sen per hour. Furthermore there is also a charge after 5 pm and on Sundays which would further deter people.

A press conference was held on 30th November with the head of PAS Pandan, Iskandar Abdul Samad, and DAP Teratai’s Jenice Lee Ying Ha attending to show their support for the residents.

Iskandar also wrote to the Menteri Besar of Selangor calling for his intervention as the parking operator did not look too keen to negotiate with the residents.

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

BAB 15 - HULL, DI MANA PERANG SAUDARA BERMULA.

Hull adalah satu bandaraya di timur laut England dan lebih kurang 200 km dari London. Perjalanan ke London adalah 4 jam dengan kereta atau 3 jam dengan keretapi. Dengan penduduk lebih kurang 250,000 ia adalah bandaraya ke 10 terbesar di Britain. Hull adalah sebuah pelabuhan. Terdapat feri-feri penumpang ke Rotterdam di Belanda dan Zeebrugge di Belgium. Bandaraya tersebut terletak terletak di dalam daerah ( county ) Yorkshire yang unik dengan budayanya yang tersendiri. Yorkshire adalah daerah terbesar di England justeru telah dibahagikan kepada beberapa kawasan pendtadbiran iaitu North Yorkshire, South Yorkshire, West Yorkshire dan East Riding of Yorkshire. Hull terletak di dalam East Riding of Yorkshire atau East Yorkshire dan nama lamanya ketika saya tinggal di sana adalah Humberside. Nama itu ditukar dalam tahun 1996. Saya telah menyambung pengajian saya di Hull dalam bidang Senibina ( Architecture ) setelah menduduki peperiksaan A-Levels. Selepas MCE ( SPM ) saya telah ditawarkan un

BUKAN SEMUA WARGA EMAS CERGAS SEPERTI PAK MAON.

Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia bagi tahun 2020 menunjukkan rakyat Malaysia yang berumur 60 tahun dan lebih meningkat dari 3.4 juta ( 2018 ) kepada 3.5 juta ( 2020 ). Dari segi peratusan penduduk, ia adalah peningkatan dari 10.3 peratus kepada 10.7 peratus. Sementara untuk rakyat Malaysia yang berumur 65 tahun dan lebih juga meningkat dari 2.2 juta ( 2018 ) kepada 2.3 juta ( 2020 ) atau 6.7 peratus ( 2018 ) kepada 7.0 peratus ( 2020 ).  Peningkatan kumpulan mereka berumur 60 tahun dan lebih ini atau kumpulan Warga Emas bermakna negara dan masyarakat perlu mewujudkan suasana dan infrastruktur bersesuaian dengan keperluan mereka. Justeru itu dari sudut perancangan bandar dan rekabentuk bangunan pula, ia perlu responsif kepada keperluan-keperluan tersebut. Terdapat undang-undang yang khusus mengambil kira keperluan OKU walau bagaimanapun kumpulan Warga Emas ini juga memiliki keperluan-keperluan mereka yang tersendiri. Kita tidak boleh sama se