Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad
Penduduk asal juga mesti memastikan kos-kos akibat pembangunan semula tidak dibebankan ke atas mereka. Contohnya apabila kediaman mereka dirobohkan sudah tentu mereka memerlukan penempatan sementara sehingga pembangunan baru itu siap. Kos penempatan sementara itu perlu ditanggung sepenuhnya oleh pemaju. Ini termasuk kos-kos sampingan seperti yuran penyelenggaraan kediaman sementara itu atau kos-kos perpindahan.
Perpindahan ke kediaman sementara mungkin akan mengakibatkan kos pengangkutan tambahan kepada penduduk untuk ke tempat kerja dan anak-anak untuk ke sekolah jika tidak terdapat sekolah yang sesuai untuk mereka. Kesemua ini perlu diambil kira di dalam sebarang perjanjian yang akan mereka tandatatangani. Perlu jelas siapa yang akan menanggung semua kos-kos tersebut.
Setelah pembangunan yang baru siap, penduduk sudah tentu akan hidup di dalam suasana yang berbeza. Mereka sudah tentu akan menikmati kediaman yang lebih luas dan lebih selesa. Tetapi adakah terdapat kos-kos tambahan di kediaman baru mereka?
Mereka mungkin biasa membayar yuran penyelenggaraan di pangasapuri lama mereka tetapi sudah tentu ia berbeza di kediaman yang baru. Di pangsapuri kos rendah, mereka mungkin membayar RM20 hingga RM50 sebulan. Tetapi di pembangunan baru yang bernilai ratusan ribu ringgit atau setengah juta ringgit sudah tentu yuran penyelenggaraannya berkali-kali ganda lebih tinggi. Mereka mungkin tidak mampu membayarnya.
Satu penyelesaian perlu dicapai bersama pemaju. Mungkin diskaun untuk beberapa tahun atau mungkin dikecualikan terus. Tetapi bukan selamanya sesuatu pembangunan itu akan diuruskan oleh pemaju. Akhirnya ia akan menjadi tanggungjawab Badan Pengurusan Bersama ( JMB ) atau Perbadanan Pengurusan ( MC ) dan mungkin mereka tidak akan bersimpati dengan penduduk asal.
Selain dari itu, pembangunan baru sudah tentu bersekali dengan pelbagai kemudahan seperti kemudahan rekreasi atau riadah. Penduduk asal perlu tahu apakah kemudahan-kemudahan tersebut dan adakah mereka akan dikenakan sebarang caj untuk menggunakannya.
Malah perkara-perkara seperti tempat letak kereta juga perlu dipersetujui supaya penduduk asal tidak terkejut apabila berpindah masuk. Berapa tempat letak kereta yang diperuntukkan? Adakah mereka perlu membayar untuk tempat letak kereta tambahan? Jika perlu berapa kosnya?
Perkara-perkara ini perlu dirundingkan dengan pemaju sebelum penduduk menyerahkan kediaman mereka dan satu persetujuan dicapai. Dalam hal ini kerajaan mempunyai peranan yang besar. Kerajaan Negeri Selangor telah mengumumkan akan menyediakan satu garispanduan untuk pembangunan semula. Garispanduan ini penting untuk mengelakkan sebarang pertikaian dan menjaga kepentingan penduduk asal.
Malah peranan kerajaan adalah lebih dari hanya menjaga kepentingan penduduk asal. Kerajaan yang perlu menentukan bentuk pembangunan semula walaupun projek ini adalah inisiatif swasta. Pihak perancangan Negeri atau Kerajaan Tempatan perlu memainkan peranan utama. Perumahan adalah satu instrument politik yang berkesan. Terdapat satu negara yang melaksanakan pembangunan semula dan akibatnya terdapat satu kaum yang tidak menjadi majoriti di mana-mana kawasan Parlimen negara tersebut. Akhirnya kaum tersebut telah hilang sebahagian besar kuasa politik mereka.
Pembangunan semula bermakna pembaharuan tetapi ini tidak bermakna membuang segala-gala yang lama. Terdapat perkara-perkara yang perlu dikekalkan. Warisan dan sejarah masyarakat tidak sepatutnya dipadamkan. Ini penting apabila pembangunan semula berlaku di kampung tradisi atau penempatan lama yang kaya dengan sejarah.
Hari ini terdapat mereka yang mengenalpasti kawasan-kawasan seperti itu untuk dibangunkan seolah-olah penduduk di kawasan-kawasan seperti itu tidak ada tempat lagi di tengah kota. Kalau ada sekalipun usaha untuk mengekalkan warisan di situ ia dilakukan sekadar seperti melepaskan batuk di tangga. Mungkin satu papan tanda atau nama bangunan awam yang bersempena nama pengasas kampung tersebut. Tidak lebih dari itu.
Saya pernah terlibat dengan satu projek pembangunan semula yang mentransformasi sebuah kawasan pangsapuri kos rendah kepada sebuah pembangunan bertaraf antarabangsa. Saya telah mencadangkan agar kedai-kedai yang telah menjadi teras kepada masyarakat di situ sejak berpuluh tahun dipindahkan ke dalam pembangunan yang baru. Jika tidak kedai-kedai yang sama tetapi kedai-kedai seperti itu.
Akhirnya kesemuanya bergantung kepada kehendak politik ( political will ) kerajaan dan ketabahan ( preseverance ) penduduk. Ia mungkin menjadi pertentangan di antara mereka dan pemaju. Penduduk juga perlu berhati-hati dengan kerajaan sekiranya pemaju yang terlibat adalah sebuah syarikat berkaitan kerajaan ( GLC ). Justeru garispanduan adalah penting agar peranan dan hak masing-masing adalah jelas. Malah bukan sekadar garispanduan tetapi satu Akta atau Enakmen khusus untuk pembagunan semula diperlukan.
22 Januari 2021