Skip to main content

BAB 11 - BEKU DI HELSINKI.

Saya tiba di ibu negara Finland, Helsinki, pada awal pagi bulan Oktober 2012. Rombongan kami telah bertolak dari KLIA pada waktu malam dan tiba di Amsterdam pada waktu Subuh. Kami telah berhenti lebih satu jam sebelum bertolak ke Helsinki menaiki pesawat yang lebih kecil. Walau bagaimanapun saya sempat solat Subuh di lapangan terbang itu.

Apabila pesawat kami mendekati lapangan terbang Helsinki-Vantaa untuk mendarat pemandangan di luar adalah sungguh tidak menarik. Saya pernah 2 kali mendarat di Los Angeles, banyak kali di London dan lebih banyak di KLIA tetapi pemandangan di Helsinki adalah berbeza. Mereka yang tiba tidak disambut dengan lautan yang membiru, tumbuhan-tumbuhan yang menghijau atau bangunan-bangunan sebuah bandaraya.

Mereka disambut dengan suasana yang muram. Dari tingkap saya, saya hanya dapat melihat salji sejauh mata memandang dan pokok-pokok yang kelihatan kesedihan ( sad looking trees ). Sungguh tidak memberangsangkan dan ia membuat saya berfikir apa yang ada di negara tersebut. Kenapa pula kami bersusah payah untuk datang ke Helsinki. Tetapi saya tersilap.

Banyak perkara yang kita boleh pelajari dari Finland. Dari abad ke 13, negara tersebut adalah sebahagian dari Kerajaan Sweden ( Kingdom of Sweden ) sebelum ditakluki oleh Empayar Russia dalam tahun 1809. Mereka telah mencapai kemerdekaan dalam tahun 1917. Mereka berperang dengan Soviet Union pada Perang Dunia Kedua tetapi telah kekal merdeka selepas perang walaupun kehilangan beberapa wilayah kepada negara komunis itu. Walau bagaimanapun Finland bernasib baik kerana tidak ditelan seperti negara-negara  Baltik Latvia, Estonia dan Lithuania.

Mungkin tidak ramai rakyat Malaysia yang pernah sampai di Finland tetapi ramai di antara kita yang pernah menggunakan telefon berjenama Nokia dari Finland. Telefon bimbit yang pernah menguasai pasaran dunia. Bayangkan penduduk Finland hanyalah 5.5 juta orang tetapi produk telekomunikasinya pernah menjadi jenama nombor satu dunia.

Satu lagi sumbangan Finland  kepada dunia adalah permainan video "Angry Bird" yang cukup popular di satu masa dahulu. Ia telah dibangunkan oleh syarikat Finland, Rovio Entertainment dan dicipta juga oleh seorang warga Finland, Jaako lisalo. Sejak mula diperkenalkan dalam tahun 2009, permainan ini telah dimuat turun ( download ) sebanyak 4 bilion kali. Pendapatan kepada syarikat itu adalah 289 juta Euro atau RM1.4 billion.

Satu lagi produk Finland yang terkenal di seluruh dunia adalah KONE yang terkenal sebagai pembuat lif dan eskalator. Syarikat itu telah mengeksport kepada  60 negara dan memiliki 1,000 pejabat di 50 negara.

Kehadiran saya di Finland adalah bersama GLC-GLC kerajaan negeri Selangor. Ia adalah satu lawatan kerja untuk meninjau usahasama di antara mereka dan kerajaan atau syarikat di sana. Saya turut serta kerana saya adalah ahli lembaga pengarah salah satu GLC tersebut.

Lawatan seperti ini memang meletihkan kerana tempoh lawatan yang singkat dan kami terpaksa menghadiri mesyuarat dan taklimat di samping lawatan-lawatan.

Saya masih ingat mesyuarat dan taklimat di sana berlangsung di bangunan-bangunan lama yang layak dijadikan muzium kerana kelihatan mempunyai nilai sejarah yang tinggi. Ia berbeza dengan lawatan saya ke negara-negara lain seperti ke Kanada atau Korea Selatan di mana kami disambut di bangunan moden. Tetapi saya lebih selesa di Helsinki kerana saya merasakan bangunan-bangunannya lebih mesra dan saya memang minat kepada sejarah.

Finland telah lebih 100 tahun dijajah oleh Empayar Russia. Penjajahan ini mungkin telah sedikit sebanyak mempengaruhi bandar raya Helsinki. Di situ buat pertama kali saya telah melihat gereja Orthodox Russia yang berbeza dari gereja biasa kerana mempunyai kubah-kubah berbentuk bawang. Sebelum ini saya hanya melihatnya di dalam gambar. Mungkin terdapat ramai penduduk berketurunan Russia di sana.

Saya pernah bekerja dengan sebuah firma arkitek di utara London dan memiliki kawan-kawan berbangsa Greek. Mereka menganut Kristian Orthodox. Justeru sejak dahulu lagi saya menyedari akan pelbagai aliran di dalam agama Kristian. Seorang kawan saya berbangsa Greek yang sepejabat dengan saya pernah memberitahu saya selain dari hari Krismas pada 25 Disember mereka juga menyambut Krismas mereka sendiri. Ada satu hari beliau bergegas untuk pulang kerana katanya beliau sekeluarga akan menyambut Krismas mereka pada malam tersebut.

Kami telah membuat lawatan ke sebuah taman teknologi ( technology park ) di Helsinki yang sungguh bersih dan teratur. Ianya lebih mirip kepada sebuah kampus universiti. Kami lihat taman teknologi di Selangor mesti setanding dengan taman teknologi di Finland jika mahu menarik para pelabur. GLC yang saya terlibat itu memiliki "science park"  dan taman industri.

Kedutaan Malaysia di Finland telah dimaklumkan tentang kehadiran rombongan kami. Wakil dari kedutaan telah turut bersama kami di dalam beberapa mesyuarat dan taklimat. Ada di antara kami yang bertanya patutkah kami membenarkan wakil kedutaan hadir?

Ketika itu kerajaan negeri Selangor adalah di bawah Pakatan Rakyat sementara kerajaan persekutuan adalah di bawah Barisan Nasional. Adakah wakil kedutaan akan melaporkan kepada Kuala Lumpur segala pergerakan kami? Akhirnya adakah Kuala Lumpur akan menggagalkan perancangan kami? Walau bagaimanapun kami berkeyakinan penuh terhadap profesionalisme pegawai PTD yang ditugaskan bersama kami. Mungkin untuk mesyuarat, taklimat atau lawatan tidak ada masalah tetapi rundingan lain ceritanya.

Kami hanya berada 3 hari di Helsinki. Kami diletakkan di sebuah hotel yang jauh dari kawasan membeli belah. Setelah seharian menghadiri mesyuarat dan taklimat serta lawatan kami terlalu penat untuk ke mana-mana dan hanya pulang ke hotel untuk berehat dan tidur. Seingat saya tidak ada dari kami yang keluar berjalan-jalan atau bersiar-siar. Secara keseluruhannya saya melihat Helsinki sebagai terlalu suram. Penduduknya tidak kelihatan gembira. Cuacanya sejuk kerana ia lebih kurang 750 km daripada Bulatan Artik ( Artic Circke ).

Kami hanya sekali di bawa ke kompleks membeli-belah. Saya hanya telah membeli sebuah buku di kompleks tersebut. Saya telah menggunakan kad kredit untuk membelinya. Ini adalah kali pertama saya tidak menukar duit ke matawang tempatan ketika ke luar negara. Finland berada di dalam European Community dan menggunakan Euro. Buku yang saya beli adalah tentang konflik di Balkan yang tidak ada kena mengena langsung dengan Finland.

Di kompleks tersebut saya cuba mencari buku tentang arkitek Finland yang saya pelajari ketika belajar di United Kingdom dahulu. Namanya beliau adalah Alvar Aalto. Memang terdapat buku-buku tentang beliau tetapi saya telah meninggalkan bidang senibina begitu lama dan merasakan saya tidak perlu membazirkan duit. Walau bagaimanapun saya ada terbaca kompleks membeli belah tersebut direkabentuk oleh Alvar Aalto.

Makanan menimbulkan sedikit masalah bagi kami. Bukan kerana tidak terdapat makanan yang halal dimakan tetapi masalahnya untuk mencari makanan yang sesuai dengan selera kami.

Saya masih teringat satu hari kami menikmati makan tengah hari di sebuah restoran Pakistan. Ya, terdapat restoran Pakistan di mana-mana sahaja di dunia. Restoran itu menghidangkan makanan halal. Ketika itu saya tidak dapat menghabiskan makanan saya. Tiba-tiba seorang pegawai dari sebuah GLC menegur saya, "Makan YB, kita tidak tahu bila kita akan dapat makan begini lagi".

Betul kata beliau kerana malam tersebut kami telah dihidangkan sayur-sayuran dan ikan mentah. Kami mungkin terpaksa berlapar malam itu tetapi wakil agen pelancongan yang bersama rombongan kami telah mengedarkan mi segera yang dibawa dari Malaysia. Maka dapatlah kami merendamnya di dalam air panas di bilik kami.

Secara keseluruhannya makanan orang Finland adalah sihat. Untuk sarapan pagi saya selalu memilih sayur-sayuran dan ikan yang disalai menggunakan minyaknya sendiri. Mungkin ia agak pelik untuk selera orang Malaysia tetapi yang penting ia bebas dari ramuan-ramuan yang haram.

Setelah 3 hari kami pun meninggalkan Helsinki. Penerbangan kami adalah juga pada awal pagi dan kami terpaksa bertolak ke lapangan terbang sebelum waktu Subuh. Alhamdulillah saya telah solat Subuh di tempat menunggu lapangan terbang Helsinki tanpa diganggu oleh sesiapa. Saya membentangkan sejadah dan terus solat. 

Sebelum menaiki pesawat saya telah sempat membeli cenderahati Angry Bird. Ketika di Helsinki rombongan kami telah sempat mengadakan pertemuan dengan syarikat yang menghasilkan Angry Bird. Terdapat satu cadangan untuk mewujudkan taman Angry Bird di Selangor.

Saya ke Helsinki di atas urusan kerja dan tidak ada masa untuk melancong. Sebenarnya terdapat banyak tempat-tempat menarik di Finland. Di antara tarikan utama adalah untuk menyaksikan fenomena semulajadi yang dikenali sebagai "Northern Lights" atau pusaran cahaya di langit pada waktu malam. Ia hanya boleh disaksikan di negara-negara yang hampir dengan Kutub Utara seperti Finland, Norway, Sweden dan Iceland. 

Kami tidak menjelajah ke kawasan-kawasan yang dikunjungi oleh pelancong. Kami hanya berlegar-legar di kawasan pentadbiran kerajaan. Justeru pandangan saya terhadap Finland  adalah tidak begitu adil.

Dari Helsinki kami telah menaiki pesawat milik syarikat penerbangan United Kingdom kerana Syarikat Penerbangan Malaysia tidak terbang ke Helsinki. Kami terpaksa ke London terlebih dahulu. Ketika makanan dihidangkan ada yang was-was untuk makan. Pegawai GLC yang menegur saya ketika makan tengah hari tiba-tiba bertanya, "YB makan tak? Kalau orang bulan makan, saya pun makan". Pada saya ini satu pengiktirafan kepada PAS kerana menjadi rujukan.

Satu perkara yang saya tidak boleh lupakan tentang lawatan ke Finland itu adalah menghubungi pembantu khas saya di Shah Alam pada jam 2.00 pagi waktu Helsinki. Ketika itu saya sedang mengusahakan pembinaan sebuah dewan serbaguna di Kg Pandan dan ketika di Helsinki saya telah mendapat tahu peruntukan dari satu geran yang dinamakan geran Selangorku masih belum diluluskan.

Saya terpaksa menunggu sehingga jam 2.00 pagi untuk pembantu saya bangun tidur dan menyelesaikan segala urusan pagi beliau kerana waktu Helsinki adalah 5 jam di belakang Malaysia. Pembantu saya telah menaip  dan menghantar surat saya kepada Menteri Besar dan akhirnya dewan tersebut telah siap dibina untuk kegunaan orang ramai. Kadang-kala saya memberitahu rakyat, "Jangan main-main dengan dewan ini, saya minta dari Helsinki".

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

UMNO TIDAK KEBAL, HANYA KITA YANG DAYUS…..

Pada 29 Januari lepas, 2 ahli UMNO Cawangan Taman Bukit Puchong telah ditahan polis. Ianya berikutan laporan polis yang dibuat apabila 20 orang ahli UMNO telah cuba menghalang penduduk yang membantah tindakan UMNO meletakkan sebuah kabin di sebuah padang permainan di situ. Pergelutan telah berlaku dan seorang penduduk, Eugene Mark Gabriel telah diserang dan ditumbuk oleh salah seorang ahli UMNO itu. Sebelum itu penduduk telah membuat aduan kepada ahli Parlimen mereka terhadap tindakan UMNO yang telah dengan sewenang-wenangnya mengambil-alih sebahagian dari padang permainan tersebut. Majlis Perbandaran Subang Jaya akhirnya telah mengeluarkan notis agar kabin itu dipindahkan atau ianya akan dirobohkan. UMNO MEMANG PENYAMUN Cerita UMNO mengambil-alih padang permainan atau kawasan lapang lain kerap kedengaran. Terdapat pelbagai rungutan apabila satu demi satu padang permainan atau kawasan lapang dicerobohi oleh mereka. Terdapat kawasan lapang seperti yang berdekatan dengan Surau Ubudiah, P

LAUTAN YANG TERANCAM - BAHAGIAN 2.

Bahagian 2 - PEMANASAN GLOBAL DAN KEKURANGAN OKSIGEN. Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Pemanasan global (global warming) akibat perubahan iklim (climate change) yang telah mengakibatkan aras laut (sea level) naik bukan sahaja mengancam mereka yang tinggal pesisir pantai tetapi hidupan-hidupan yang tinggal di dalam lautan. Pemanasan global ini juga sudah tentu akan mengakibatkan laut kita menjadi lebih hangat. Apabila suhu laut kita meningkat, kandungan oksigen di dalamnya akan berkurangan dan akan menimbulkan masalah kepada hidupan di dalamnya. Justeru pemanasan global memberi kesan secara langsung kepada hidupan-hidupan di lautan. Akibatnya kawasan-kawasan di dasar lautan yang boleh didiami oleh hidupan-hidupan ini juga akan berkurangan. Zon-zon yang tidak dapat menampung kehidupan kerana paras oksigen yang rendah atau "dead zone" semakin bertambah.  Banyak racun perosak (pesticides) dan nutrien (nutrient) yang digunakan di dalam pertanian telah berakhir di laut di pesisi