Kerajaan Persekutuan diminta mempercepatkan keputusannya mengenai Perbadanan PR1MA Malaysia.
Sebelum ini telah diumumkan satu penelitian wajar (due dilligence) akan dilakukan dan keputusan mengenai masa depannya akan dibuat.
Bagaimana pun, tarikh yang dijanjikan telah berlalu dan kita masih menanti perkembangannya dengan penuh debaran.
Apa sahaja keputusannya kelak, sasaran untuk mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana memiliki rumah sendiri tidak akan dapat tercapai tanpa campur tangan kerajaan.
Buat masa ini kerajaan negeri contohnya kerajaan negeri Selangor telah mewajibkan pemaju-pemaju rumah dengan projek melebihi keluasan tertentu menyediakan peratusan tertentu rumah mampu milik yang berharga dari RM42,000 ke RM220,000 seunit.
Polisi tersebut berjaya meningkatkan stok rumah mampu milik tetapi banyak pemaju melaporkan ianya membebankan dan menyebabkan mereka mengalami kekangan kewangan.
Polisi tersebut memerlukan pemaju-pemaju menanggung sebahagian dari kos pembinaan rumah mampu milik tersebut memandangkan harga tanah dan kos pembinaan seringkali lebih tinggi dari harga jualan yang diluluskan.
Bagaimanapun terdapat dakwaan yang pemaju-pemaju telah menaikkan harga rumah bukan mampu milik untuk menampung tanggungan mereka itu. Akhirnya ia menjadi kes pembeli rumah yang menanggung pembeli rumah yang lain dan bukan pemaju seperti yang dihasratkan.
Sama ada dakwaan ini benar atau tidak, keseluruhan beban tidak harus diletakkan ke atas pemaju-pemaju swasta semata-mata.
Malaysia memerlukan entiti seperti HDB (Housing Development Board) di Singapura dan sebab itu PR1MA atau entiti yang serupa dengannya untuk menangani masalah perumahan nasional adalah satu kemestian.
Walaupun pemaju-pemaju juga perlu memainkan peranan mereka namun pembinaan rumah mampu milik mestilah diterajui oleh kerajaaan persekutuan terutamanya bila ia memerlukan sejumlah peruntukan tunai yang besar.
Rumah mampu milik tidak harus dilihat sebagai bahan komersial semata-mata. Pulangannya kepada kerajaan kelak bukanlah dalam bentuk kewangan tetapi wujudnya warganegara yang bahagia, makmur, sejahtera dan efisien hasil dari tempat tinggal yang sempurna. Malah HDB di Singapura juga menerima suntikan dana dari kerajaannya.
Sehubungan itu, perlantikan individu korporat dengan pemahaman terbatas terhadap permasalahan yang dihadapi oleh golongan berpendapatan sederhana dan rendah untuk menerajui entiti ini adalah tidak wajar sama sekali.
Dato’ Iskandar A. Samad
Ketua Penyelaras REACH
(Resource Centre For The Advancement Of The Community & Housing / Pusat Sumber Untuk Kemajuan Masyarakat & Perumahan)
18 Julai 2019
*Dato' Iskandar merupakan Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Kehidupan Bandar Kerajaan Negeri Selangor dari 2008 hingga 2018. Beliau pernah menjadi ahli lembaga pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor (LPHS) dan Perumahan Dan Hartanah Selangor Sdn. Bhd. (PHSSB)
Sebelum ini telah diumumkan satu penelitian wajar (due dilligence) akan dilakukan dan keputusan mengenai masa depannya akan dibuat.
Bagaimana pun, tarikh yang dijanjikan telah berlalu dan kita masih menanti perkembangannya dengan penuh debaran.
Apa sahaja keputusannya kelak, sasaran untuk mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana memiliki rumah sendiri tidak akan dapat tercapai tanpa campur tangan kerajaan.
Buat masa ini kerajaan negeri contohnya kerajaan negeri Selangor telah mewajibkan pemaju-pemaju rumah dengan projek melebihi keluasan tertentu menyediakan peratusan tertentu rumah mampu milik yang berharga dari RM42,000 ke RM220,000 seunit.
Polisi tersebut berjaya meningkatkan stok rumah mampu milik tetapi banyak pemaju melaporkan ianya membebankan dan menyebabkan mereka mengalami kekangan kewangan.
Polisi tersebut memerlukan pemaju-pemaju menanggung sebahagian dari kos pembinaan rumah mampu milik tersebut memandangkan harga tanah dan kos pembinaan seringkali lebih tinggi dari harga jualan yang diluluskan.
Bagaimanapun terdapat dakwaan yang pemaju-pemaju telah menaikkan harga rumah bukan mampu milik untuk menampung tanggungan mereka itu. Akhirnya ia menjadi kes pembeli rumah yang menanggung pembeli rumah yang lain dan bukan pemaju seperti yang dihasratkan.
Sama ada dakwaan ini benar atau tidak, keseluruhan beban tidak harus diletakkan ke atas pemaju-pemaju swasta semata-mata.
Malaysia memerlukan entiti seperti HDB (Housing Development Board) di Singapura dan sebab itu PR1MA atau entiti yang serupa dengannya untuk menangani masalah perumahan nasional adalah satu kemestian.
Walaupun pemaju-pemaju juga perlu memainkan peranan mereka namun pembinaan rumah mampu milik mestilah diterajui oleh kerajaaan persekutuan terutamanya bila ia memerlukan sejumlah peruntukan tunai yang besar.
Rumah mampu milik tidak harus dilihat sebagai bahan komersial semata-mata. Pulangannya kepada kerajaan kelak bukanlah dalam bentuk kewangan tetapi wujudnya warganegara yang bahagia, makmur, sejahtera dan efisien hasil dari tempat tinggal yang sempurna. Malah HDB di Singapura juga menerima suntikan dana dari kerajaannya.
Sehubungan itu, perlantikan individu korporat dengan pemahaman terbatas terhadap permasalahan yang dihadapi oleh golongan berpendapatan sederhana dan rendah untuk menerajui entiti ini adalah tidak wajar sama sekali.
Dato’ Iskandar A. Samad
Ketua Penyelaras REACH
(Resource Centre For The Advancement Of The Community & Housing / Pusat Sumber Untuk Kemajuan Masyarakat & Perumahan)
18 Julai 2019
*Dato' Iskandar merupakan Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Kehidupan Bandar Kerajaan Negeri Selangor dari 2008 hingga 2018. Beliau pernah menjadi ahli lembaga pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor (LPHS) dan Perumahan Dan Hartanah Selangor Sdn. Bhd. (PHSSB)