Skip to main content

DARI CORETAN YDP SIRI 59 : SEBUAH BASIKAL CHOPPER

Saya masih ingat ketika Darjah 5 di mana saya teringin sangat hendak memiliki sebuah basikal berjenama "Chopper”. Ketika itu ramai rakan-rakan di Seksyen 14, Petaling Jaya atau di Sekolah Sri Petaling, Petaling Jaya memiliki basikal tersebut.

Walau bagaimanapun hajat saya tidak kesampaian kerana saya tidak dibelikan basikal "Chopper" tetapi basikal yang seperti "Chopper". Walaupun bentuknya seperti "Chopper" tetapi ia tetap bukan "Chopper". Saya tidak ingat apakah jenamanya, mungkin  "Dragon" atau "Crane".

Saya tidak faham kenapa ibu bapa saya tidak membeli jenama "Chopper". Ia hanya beberapa puluh ringgit lebih mahal dari jenama yang ibubapa saya belikan. Ibubapa saya boleh membeli barang yang lebih mahal dari basikal tersebut tetapi tidak mahu membeli basikal "Chopper" saya.

Selama beberapa tahun saya tertanya-tanya kenapa saya tidak dibelikan basikal berjenama tersebut. Saya hanyalah faham setelah saya mempunyai sumber pendapatan sendiri dan menguruskan kewangan saya sendiri.

Barulah saya tahu betapa penting setiap ringgit dan setiap sen. Ada perkara yang terpaksa didahulukan dan ada yang terpaksa ditangguhkan. Harga bukanlah pemutus sesuatu keputusan tetapi keperluan itu lebih penting.

Saya pelajari realiti ini pada tahun pertama saya di UK untuk menduduki peperiksaan A-Levels. Surat dari bank yang memaklumkan bahawa akaun saya telah "OD" atau "Overdraft" amat mengejutkan saya. Saya telah mengeluarkan duit melebihi duit yang ada di dalam akaun saya.

Kita hanya akan memahami bagaimana hendak menguruskan duit sekiranya kita pernah menguruskan duit. Begitu juga dengan duit kerajaan. Selagi kita tidak pernah menguruskannya, kita tidak akan memahami. 

Ketika sebelum menjadi kerajaan, kita merasakan kerajaan mempunyai begitu banyak duit. Tetapi apabila kita menjadi kerajaan barulah kita tahu bahawa kita hanya boleh berbelanja menurut had-had yang ditetapkan oleh bajet-bajet yang diluluskan.

Ada bajet kerajaan negeri, ada bajet Exco, ada bajet jabatan, ada bajet Pihak Berkuasa Tempatan, ada bajet ahli Majlis malah JKKK pun patut ada bajetnya sendiri.

Contohnya bagi potfolio saya, pasukan saya dan jabatan yang terlibat akan merancang beberapa bulan sebelum belanjawan dibentang di Dewan Negeri. (Selangor mengekalkan istilah belanjawan dan tidak menggunakan istilah bajet) Projek-projek dan program-program dirancang untuk satu tahun. Exco-Exco terpaksa "bersaing" untuk mendapatkan dana. Pendapatan Selangor kurang dari RM2 bilion setahun maka berebutlah Exco-Exco dan jabatan-jabatan.

Walau bagaimanapun jika terdapat program-program baru setelah belanjawan diluluskan maka pasukan Exco atau jabatan beliau perlulah bijak mengenalpasti sumber-sumber peruntukan yang boleh digunakan. Kadang-kala jika peruntukan itu telah digunakan oleh Exco atau jabatan yang lain maka terpaksalah menunggu sehingga belanjawan akan datang. Inilah realiti berkerajaan. Tidak ada duit yang bergunung-gunung yang boleh dibelanjakan sesuka-hati. Ada perancangan dan ada disiplin. 

Memang susah hendak memberi kefahaman kepada rakyat kecuali rakyat itu sendiri terlibat di dalam pengurusan kewangan. Contohnya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menetapkan bajet atau peruntukan untuk membaikpulih jalan. Apa akan jadi jika peruntukan ini habis dibelanjakan pada pertengahan tahun? Rakyat akan tetap menuntut jalan-jalan dibaikpulih.

Oleh yang demikian, adakah PBT itu akan memberitahu rakyat bahawa peruntukan tahun ini telah habis dan rakyat perlu bersabar sehingga tahun hadapan? Atau meminjam dari bank? Atau meminjam dari kerajaan negeri? Atau memindahkan dana dari peruntukan-peruntukan lain yang kurang kritikal? Ataupun menggunakan rizab PBT?

Tetapi bukan semua PBT memiliki rizab. Ada PBT yang terpaksa memohon bantuan dari kerajaan negeri untuk membayar gaji kakitangan. Ini berlaku bukan kerana tidak pandai mengurus tetapi oleh kerana hasil PBT terlalu rendah.

Tetapi ada juga PBT yang mempunyai sumber pendapatan yang mencukupi seperti dari cukai pintu, cukai ini dan cukai itu, fi ini dan fi itu, tetapi terdapat mereka yang enggan membayarnya. Maka akhirnya rakyat akan dinafikan perkhidmatan yang mereka patut terima kerana pendapatan PBT telah berkurangan.

Pusat Khidmat Ahli-Ahli Dewan Negeri juga mempunyai bajet atau perancangan perbelanjaannya tersendiri. Perbelanjaan peruntukan dari kerajaan negeri dirancang untuk 1 tahun. Kita telah masuk penggal kedua, semua Pusat Khidmat sepatutnya ada bajet mereka.

Di Chempaka, bajet ini menyenaraikan kesemua perbelanjaan untuk 1 tahun. Setiap program, sumbangan, projek-projek infrastruktur dan perbelanjaan-perbelanjaan lain akan disenaraikan.

Had perbelanjaan untuk program-program besar seperti Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya Korban, Tahun Baru Cina, sumbangan perayaan masyarakat India dan perayaan-perayaan lain, sumbangan persekolahan "Back To School", majlis meraikan jemaah Haji, sambutan Hari Kemerdekaan, Karnival Rakyat, Sukan Rakyat, Forum Perdana, sambutan Hari Guru dan banyak lagi ditetapkan untuk 1 tahun.

Selain dari itu terdapat program-program kemasyarakatan di mana masjid, surau, persatuan penduduk atau NGO-NGO boleh memohon untuk menganjurkannya. Sejumlah peruntukan ditetapkan setiap tahun tetapi ianya berdasarkan "siapa cepat dia dapat".

Sumbangan khusus contohnya kepada masjid-masjid dan surau-surau sempena Ramadhan, sekolah-sekolah, institusi-institusi pelbagai kaum dan NGO-NGO juga ditetapkan lebih awal.

Sumbangan-sumbangan kepada individu pula ditetapkan jumlahnya bagi setiap bulan. Jumlah yang boleh dihulurkan setiap bulan ditetapkan hadnya. Kelulusan adalah  berdasarkan keperluan atau "siapa cepat dia dapat". Sekiranya peruntukan untuk sesuatu bulan itu telah kehabisan walhal masih terdapat lagi pemohon yang layak maka peruntukan akan diambil dari bajet bulan hadapan. Tetapi peruntukan untuk bulan hadapan akan berkurangan

Sementara projek-projek infrastruktur, penyediaan kemudahan awam, sumbangan perlatan atau membaikpulih itu dan ini selalunya melalui peruntukan kerajaan negeri seperti program CERIA, Pejabat Daerah, MAIS, JAIS atau Lembaga Zakat jika kosnya terlalu tinggi. Pusat Khidmat juga ada menyediakan bajet tetapi amatlah terhad.

Oleh itu, semua perbelanjaan dirancang. Ia melibatkan pelbagai perkara. Tidak ada duit yang bergunung-gunung yang boleh dibelanjakan tanpa had. Maka janganlah pula ada yang menjadi seperti budak Darjah 5 yang tidak memahami kenapa tidak dibelikan basikal “Chopper”.

SELAMAT BERJUANG

Iskandar Abdul Samad
Yang Dipertua PAS
Kawasan Pandan
Tel : 03 9283 3835
Emel : isksmd@gmail.com
Blog : iskandar56100.blogspot.com
6 Syaaban 1425 / 4 Jun 2014

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

LAUTAN YANG TERANCAM - BAHAGIAN 2.

Bahagian 2 - PEMANASAN GLOBAL DAN KEKURANGAN OKSIGEN. Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Pemanasan global (global warming) akibat perubahan iklim (climate change) yang telah mengakibatkan aras laut (sea level) naik bukan sahaja mengancam mereka yang tinggal pesisir pantai tetapi hidupan-hidupan yang tinggal di dalam lautan. Pemanasan global ini juga sudah tentu akan mengakibatkan laut kita menjadi lebih hangat. Apabila suhu laut kita meningkat, kandungan oksigen di dalamnya akan berkurangan dan akan menimbulkan masalah kepada hidupan di dalamnya. Justeru pemanasan global memberi kesan secara langsung kepada hidupan-hidupan di lautan. Akibatnya kawasan-kawasan di dasar lautan yang boleh didiami oleh hidupan-hidupan ini juga akan berkurangan. Zon-zon yang tidak dapat menampung kehidupan kerana paras oksigen yang rendah atau "dead zone" semakin bertambah.  Banyak racun perosak (pesticides) dan nutrien (nutrient) yang digunakan di dalam pertanian telah berakhir di laut di pesisi

HATI-HATI BILA MEMBELI PANGSAPURI PERKHIDMATAN.

Hari ini banyak pemaju yang memasarkan kediaman yang dinamakan "service apartment" atau pangsapuri perkhidmatan. Kediaman jenis ini diiklankan sebagai satu  gaya hidup moden untuk generasi hari ini. Tujuan asal pembangunan pangsapuri ini adalah merupakan kediaman yang disediakan untuk disewa oleh pelancong dan "expatriate" bagi tempoh masa jangkapendek atau jangkapanjang sebagai alternatif yang lebih murah kepada penginapan di hotel. Pangsapuri pekhidmatan lazimnya dilengkapi dengan perkhidmatan-perkhidmatan seperti housekeeping, business centre, laundrette, kafe, nurseri dan kawalan keselamatan. Namun hari ini trend ini telah berubah di mana pangsapuri-pangsapuri ini didiami oleh pemiliknya sendiri ( owner occupier ). Pihak berkuasa perlu mendedahkan statistik jumlah pembangunan yang masih mengekalkan tujuan asal iaitu dilengkapi dengan pelbagai perkhidmatan seperti sebuah hotel. Sebenarnya terdapat pemaju yang terpaksa membina pangsapuri perkhidmatan kerana tanah