Skip to main content

KENYATAAN AKHBAR : KEROSAKAN LIF-LIF DI TAMAN PERMAI INDAH, KLANG.


Pada tahun 2010, Kerajaan Negeri Selangor telah bersetuju membaikpulih lif-lif di 3 buah pemajuan.  

Pemajuan-pemajuan tersebut adalah,

1.) Pangsapuri Desa Mentari, Petaling Jaya - RM557,300
2.) Pangsapuri Taman Permai Indah, Klang - RM600,000
3.) Pangsapuri Taman Ampang Mewah, Ampang - RM480,000
 
Bagi Pangsapuri Taman Permai Indah, kerja-kerja membaikpulih 8 lif telah dimulakan pada 22 Mac 2010. 

Setelah kerja-kerja membaikpulih berakhir, Sijil Perakuan Siap Kerja telah dikeluarkan kepada 8 lif itu secara berperingkat-peringkat pada 27 Julai, 7 Julai, 10 Ogos dan 22 November 2010.
 
Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan ( JKKP ) pula telah mengeluarkan Sijil Perakuan Kelayakan Mesin Angkat ( PMA ) untuk mengesahkan bahawa lif tersebut selamat untuk digunakan pada 29 Disember 2010.
 
Walau bagaimanapun, Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor ( LPHS ) telah melakukan semakan inventori secara menyeluruh untuk bangunan bertingkat di seluruh Negeri Selangor pada bulan November 2011. 

Hasil semakan pada 29 November 2011 mendapati 6 unit lif di Pangsapuri Taman Permai Indah telah rosak dan 2 unit lagi dalam keadaan yang tidak memuaskan. Pemerhatian menunjukkan kerosakan lif-lif itu berpunca dari perbuatan vandalisme.
 
Di sini ingin ditegaskan bahawa Kerajaan Negeri telah menyerahkan lif-lif tersebut kepada penduduk melalui JMB dalam keadaan yang baik. Perkara ini telah disahkan oleh JKKP. Adalah menjadi tanggungjawab JMB dan penduduk untuk memastikan lif-lif tersebut berada di selenggara dengan baik selepas itu.

Selepas pengalaman di Pangsapuri Taman Permai Indah, Kerajaan Negeri tidak lagi menanggung 100 peratus sebarang kos baikpulih. Tetapi telah diwujudkan Program Baikpulih Negeri Berkebajikan ( CERIA ) di mana Kerajaan Negeri menanggung 80 peratus dari kos dan penduduk menanggung 20 peratus kos yang boleh dibayar secara ansuran.

Kerajaan Negeri berpandangan sekiranya penduduk menanggung sebahagian dari kos baikpulih maka mereka akan menjaga kemudahan-kemudahan yang dibaikpulih dengan baik.

Selain dari itu, Kerajaan Negeri juga telah mewujudkan Skim Rondaan Kejiranan ( SEROJA ) bagi membanteras perbuatan vandalisme di pangsapuri-pangsapuri kos rendah. Di dalam skim yang serupa seperti Rukun Tetangga, penduduk akan membuat rondaan di kawasan pangsapuri mereka dan Kerajaan Negeri akan menanggung kos-kos rawatan perubatan sekiranya berlaku kemalangan atau sebarang musibah.

Bagi kerosakan lif-lif di Pangsapuri Taman Permai Indah, Kerajaan Negeri akan menawarkan lif-lif tersebut dibaikpulih di bawah CERIA. Walau bagaimanapun, masalah vandalisme  perlu diselesaikan terlebih dahulu. Tidak ada gunanya membaikpulih lif-lif tersebut tetapi akan dirosakkan selepas itu. Di dalam hal ini, JMB perlu memainkan peranan besar. Pegawai Pesuruhjaya Bangunan Majlis Perbadanan Klang ( MPK ) akan diarah membantu JMB.

Kerajaan Negeri juga akan memulakan kajian dari sudut perundangan bagi membantu JMB atau MC mendakwa pelaku-pelaku vandalisme di mahkamah. Kerajaan Negeri telah melancarkan kempen untuk membanteras vandalisme pada penggal yang lepas, masanya telah tiba untuk mengambil tindakan-tindakan yang tegas.


YB Tuan Iskandar bin Abdul Samad
EXCO Perumahan, Pengurusan Bangunan & Peneroka Bandar
Negeri Selangor
11 Jun 2013

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

LAUTAN YANG TERANCAM - BAHAGIAN 2.

Bahagian 2 - PEMANASAN GLOBAL DAN KEKURANGAN OKSIGEN. Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Pemanasan global (global warming) akibat perubahan iklim (climate change) yang telah mengakibatkan aras laut (sea level) naik bukan sahaja mengancam mereka yang tinggal pesisir pantai tetapi hidupan-hidupan yang tinggal di dalam lautan. Pemanasan global ini juga sudah tentu akan mengakibatkan laut kita menjadi lebih hangat. Apabila suhu laut kita meningkat, kandungan oksigen di dalamnya akan berkurangan dan akan menimbulkan masalah kepada hidupan di dalamnya. Justeru pemanasan global memberi kesan secara langsung kepada hidupan-hidupan di lautan. Akibatnya kawasan-kawasan di dasar lautan yang boleh didiami oleh hidupan-hidupan ini juga akan berkurangan. Zon-zon yang tidak dapat menampung kehidupan kerana paras oksigen yang rendah atau "dead zone" semakin bertambah.  Banyak racun perosak (pesticides) dan nutrien (nutrient) yang digunakan di dalam pertanian telah berakhir di laut di pesisi

HATI-HATI BILA MEMBELI PANGSAPURI PERKHIDMATAN.

Hari ini banyak pemaju yang memasarkan kediaman yang dinamakan "service apartment" atau pangsapuri perkhidmatan. Kediaman jenis ini diiklankan sebagai satu  gaya hidup moden untuk generasi hari ini. Tujuan asal pembangunan pangsapuri ini adalah merupakan kediaman yang disediakan untuk disewa oleh pelancong dan "expatriate" bagi tempoh masa jangkapendek atau jangkapanjang sebagai alternatif yang lebih murah kepada penginapan di hotel. Pangsapuri pekhidmatan lazimnya dilengkapi dengan perkhidmatan-perkhidmatan seperti housekeeping, business centre, laundrette, kafe, nurseri dan kawalan keselamatan. Namun hari ini trend ini telah berubah di mana pangsapuri-pangsapuri ini didiami oleh pemiliknya sendiri ( owner occupier ). Pihak berkuasa perlu mendedahkan statistik jumlah pembangunan yang masih mengekalkan tujuan asal iaitu dilengkapi dengan pelbagai perkhidmatan seperti sebuah hotel. Sebenarnya terdapat pemaju yang terpaksa membina pangsapuri perkhidmatan kerana tanah