Walau bagaimanapun ini hanya boleh dilaksanakan untuk kediaman-kediaman yang mempunyai meter individu.
Ini bermakna pangsapuri-pangsapuri yang mempunyai meter pukal tidak dapat menikmati air percuma ini oleh kerana terdapat hanya satu bil dari Syabas.
Dengan meter pukal, Syabas akan membuat bacaan di meter tersebut. Bacaan di meter-meter individu akan dilakukan oleh pihak yang menguruskan pangsapuri itu. Mereka pula akan mengeluarkan bil-bil bagi kediaman di situ. Syabas hanya mengeluarkan bil untuk meter pukal.
Hanya apabila meter pukal ditukar kepada meter-meter individu maka penghuni-penghuni pangsapuri itu akan mendapat air percuma. Proses ini dinamakan migrasi oleh Syabas.
Walau bagaimanapun proses migrasi ini tidaklah semudah itu. Ianya menjadi rumit kerana peraturan-peraturan yang dikenakan oleh Syabas atau kesilapan penghuni itu sendiri.
Syabas telah menetapkan bagi migrasi boleh dilakukan, kesemua pemilik unit kediaman di dalam pangsapuri itu perlu memberi persetujuan untuk membuka akaun dengan Syabas. Persetujuan 100 peratus ini adalah di antara perkara-perkara yang menghalang migrasi.
Sebabnya bukan semua kediaman yang mempunyai penghuni, ada yang kosong. Selain dari itu, terdapat pemilik yang menyewakan kediaman mereka yang tidak dapat dikesan atau enggan bekerjasama.
Kerajaan Negeri telah berkali-kali mencadangkan kepada Syabas agar persetujuan 100 peratus ini dilonggarkan tetapi Syabas tetap tidak mahu berganjak.
Sebagai jalan tengah, Kerajaan Negeri mencadangkan pula agar akaun boleh dibuka di atas nama pihak yang menguruskan pangsapuri. Ianya mungkin Badan Pengurusan Bersama (JMB) atau Perbadanan Pengurusan (MC).
Saya telah mengadakan satu pertemuan dengan pengurusan tertinggi Syabas dan mereka telah secara dasarnya bersetuju dengan cadangan ini. Walau bagaimanapun Syabas akan menilai setiap kes secara terperinci sebelum memberi kelulusan.
Jika akaun dibuka di atas nama JMB atau MC maka bil Syabas akan dikeluarkan di atas nama mereka dan mereka akan memungut bayaran dari penghuni kediaman-kediaman itu. Sekiranya mereka gagal membayar bil-bil itu maka Syabas akan memotong bekalan air mereka.
Ini lebih adil dari semasa meter pukal di mana jika terdapat tunggakan dari beberapa penghuni, bekalan air di meter pukal akan dipotong. Oleh itu, akibat beberapa orang penghuni maka seluruh pangsapuri tidak akan mendapat bekalan air.
Dengan adanya meter individu, penghuni bukan sahaja mendapat air percuma tetapi bekalan air mereka tidak akan terputus angkara beberapa penghuni yang gagal membayar bil.
Perkara kedua yang selalu menghalang migrasi adalah tunggakan bil meter pukal. Sebelum ini, Syabas mahu segala tunggakan dilunaskan sebelum migrasi dilakukan. Tetapi setelah diadakan rundingan di antara Kerajaan Negeri dan Syabas, tunggakan ini boleh dipindahkan ke akaun-akaun meter individu dan dibenarkan dibayar secara ansuran. Walau bagaimanapun ini bergantung kepada jumlah tunggakan. Ada yang bukan setakat puluhan ribu tetapi ratusan ribu.
Tetapi pemilik-pemilik masih menghadapi masalah untuk melakukan migrasi. Pejabat Syabas di daerah-daerah masih tidak konsisten di dalam memberi kelulusan. Tafsiran terhadap peraturan-peraturan adalah berbeza-beza bagi setiap daerah. Ini kerap menimbulkan pelbagai masalah.
Jumlah pembangunan juga adalah begitu besar dan ini menyebabkan para penghuni terpaksa menunggu lama sebelum migrasi dapat lakukan. Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor (LPHS) telah juga merangka jadual migrasi menurut daerah.
Untuk memastikan rakyat mendapat air percuma sebelum migrasi dilakukan, Kerajaan Negeri telah turut memperkenalkan sistem kupon air percuma bagi pangsapuri kos rendah. Skim perintis telah dilaksanakan di Subang Jaya dan akan dikembangkan pada akhir tahun ini.
Bagi sistem kupon, pembangunan yang diutamakan adalah yang mempunyai JMB atau MC yang aktif dan sebahagian besarnya didiami oleh pemilik.
Usaha yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri untuk memudahkan migrasi dan memperkenalkan sistem kupon adalah satu lagi bukti bahawa kerajaan amat prihatin terhadap kebajikan rakyat terutamanya yang berpendapatan rendah. Oleh itu, tidak benar kerajaan telah mengabaikan kebajikan penghuni-penghuni pangsapuri kos rendah apabila ramai di antara mereka yang tidak mendapat air percuma. Lagipun Kerajaan Negeri Barisan Nasional tidak pernah memberi air percuma kepada rakyat.
Nasihat saya kepada rakyat yang belum lagi melakukan migrasi, hubungan Pejabat Syabas yang terdekat atau LPHS di 012-2282076 atau 017-3481859.
Sentiasalah melunaskan bil-bil air anda kerana air yang disalurkan ke kediaman kita akan dimakan atau diminum. Juga digunakan untuk membasuh, mandi atau mengambil wudhu. Apa saja barang yang diambil tanpa dibayar atau kebenaran tuannya boleh dikira sebagai mencuri. Sanggupkah kita memberi makan atau minum kepada keluarga kita barang yang telah dicuri? Atau bagi orang Islam, sanggupkah kita berwudhu dengan air yang dicuri?
Tunggakan pula jika terlalu tinggi susah hendak dilunaskan dan akan merumitkan proses migrasi.
Iskandar A. Samad