Secara ringkas, hal-ehwal agama Islam dan tanah di bawah kerajaan negeri dan perkara-perkara lain di bawah kerajaan Pusat.
Dulu air di bawah kerajaan negeri tetapi apabila industri air diswastakan, kerajaan negeri hilang kawalan. Apabila ia mahu mengambil balik kawalan ke atas air, kerajaan negeri Selangor terpaksa membayar berbillion ringgit untuk meneruskan hasratnya.
Tetapi persoalan sama ada negeri atau Persekutuan tidak semudah itu walaupun kedua-dua agama dan tanah jelas di bawah kerajaan negeri.
Contohnya kerajaan negeri Perak pernah meluluskan tanah kepada rakyat untuk 999 tahun tetapi tindakan ini dicabar oleh kerajaan Persekutuan. Hanya pertimbangan politik yang menghalang kerajaan Persekutuan dari terus mempertikaikannya.
Terdapat juga perkara-perkara lain yang secara tidak langsung di bawah kerajaan negeri.
Contohnya perumahan di mana kerajaan negeri boleh menetapkan jumlah rumah kos rendah yang mesti dibina oleh pemaju atau jumlah rumah yang diwajibkan dijual kepada Bumiputera. Ini dapat dilakukan kerana kerajaan negeri mempunyai kuasa ke atas hal ehwal tanah. Kerajaan negeri boleh menghalang pindah milik tanah termasuk rumah-rumah bagi pemaju yang ingkar.
Tetapi kerajaan negeri tidak boleh mengambil alih projek-projek perumahan terbengkalai. Menurut akta hanya Menteri Perumahan yang boleh. Tetapi kerajaan negeri boleh mengambil alih tanah projek-projek itu dengan syarat membayar pampasan.
Turut mengelirukan terdapat akta yang memberi kuasa kepada kerajaan negeri untuk membuat keputusan muktamad. Contohnya bagi Akta 663 yang melibatkan pengurusan bangunan, sebarang percanggahan perlu dirujuk kepada kerajaan negeri dan keputusan kerajaan negeri tidak boleh dicabar di mahkamah.
Lebih mengelirukan terdapat perkara yang di bawah kuasa negeri tetapi bukan di bawah kuasa mutlak Menteri Besar dan Exco-Exco.
Contohnya dalam hal ehwal agama Islam, perlantikan Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor atau MAIS dae ahli-ahlinya memerlukan perkenan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan. Begitu juga dengan perlantikan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor atau JAIS. Ramai termasuk ahli-ahli Parlimen dari luar Selangor yang menyangka ianya kuasa mutlak Exco Agama.
Memang mengelirukan tetapi lebih mengelirukan apabila enakmen-enakmen yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri tetapi tidak boleh dilaksanakan. Contohnya enakmen yang melibatkan hudud dan qisas di Kelantan yang tidak dapat dilaksanakan kerana dikatakan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
Di dalam kes ini orang-orang Umno sering mencabar PAS kenapa tidak melaksanakan hudud dan qisas di Kelantan. Mereka juga menghasut orang-orang PAS supaya mempertikaikan keputusan kerajaan negeri.
Saya melihat mereka ada dua tujuan. Pertama, agar ahli-ahli PAS hilang keyakinan terhadap pimpinan mereka. Kedua, supaya kerajaan negeri melaksanakan Enakmen tersebut maka kerajaan Persekutuan boleh mengambil tindakan dan merampas Kelantan melalui pintu belakang.
Bagi orang-orang PAS yang tidak faham undang-undang atau perjalanan pentadbiran kerajaan mungkin terperangkap. Tetapi orang Kelantan bijak-bijak belaka. Mungkin orang Selangor yang baru belajar berkerajaan.
Sungguh mengelirukan. Ada kuasa negeri. Ada kuasa Persekutuan. Ada yang bertindih dan ada yang jelas. Ada lesen negeri. Ada lesen Persekutuan. Tidak semudah yang disangka.
Bangang, bodoh, bangsat begitulah yang dilemparkan kepada pimpinan apabila tuntutan rakyat tidak dapat dipenuhi. Tutup kilang arak. Tutup kedai judi. Tutup disko. Tutup pub dan sebagainya.
Kalau ahli-ahli telah memikirnya satu kali, pimpinan telah memikirkannya 99 kali. Negara ini ada undang-undang. Mungkin ada yang berkata kalau begitu apa guna kemenangan?
Kepada yang menuduh bangang, bodoh atau bangsat, ingin saya jelaskan di sini, 'Kita belum menang lagi'.
Mungkin ini terlalu mengelirukan bagi yang mulut mereka hanya layak mengeluarkan kata-kata kesat sahaja.
9 Mei 2010