Tanah perkuburan Islam Mahmudiah merupakan satu tanah perkuburan yang lama di Johor Baharu.
Ibu saya memberitahu nenek saya dan jiran-jirannya apabila hendak ke Masjid Sultan Abu Bakar akan berjalan kaki dari rumah mereka di Kg. Tarom dan merentasi tanah perkuburan itu. Walaupun di waktu malam.
Beliau yang telah lama meninggal dunia telah disemadikan di tanah perkuburan itu bersama beberapa keluarga kami, datuk-datuk, pakcik-pakcik dan sepupu-pupu.
Walaupun saya telah menetap di Lembah Kelang sejak berumur satu tahun dan jarang-jarang ke Johor Baharu namun tanah perkuburan itu masih jelas dalam ingatan. Saya telah beberapa kali menziarahi pusara-pusara keluarga kami di sana. Ibu saya juga pernah memberitahu terdapat satu kawasan di dalam tanah perkuburan itu yang selalu dipenuhi oleh tumbuh-tumbuhan berwarna merah. Di kawasan itu telah semadikan mereka yang dinamakan tentera-tentera Kabul. Siapakah mereka tentera-tentera Kabul itu?
Tentera-tentera Kabul adalah mereka yang telah berkhidmat di dalam Tentera British. Mungkin mereka dari Kabul atau dari India. Di dalam mata pelajaran sejarah di sekolah, kita kerap membaca tentang tentera-tentera Sepoy yang berkhidmat dengan British. Mungkin juga tentera-tentera Kabul ini tentera-tentera Sepoy.
Menurut sejarah, tentera-tentera Kabul ini berpengkalan di Johor Baharu. Ketika Perang Dunia Pertama, British telah berperang dengan Daulah Uthmaniyyah. Negara-negara Barat mengenalinya sebagai Turki. Ini amat mengelirukan kerana Turki hanyalah satu wilayah di Anatolia dan Khalifah di Istanbul pernah memerintah wilayah-wilayah dari Maghribi hingga ke sempadan Iran. Dari Yaman hingga ke sempadan Austria. Dalam satu peristiwa, wakil-wakil kerajaan Uthmaniyyah yang diraikan di Eropah terpingga-pinga apabila diperkenalkan sebagai wakil-wakil dari kerajaan Turki. Konsep negara bangsa belum wujud lagi ketika itu. Ummah adalah satu.
Berbalik kepada tentera Kabul, British telah mengerahkan mereka untuk berperang dengan Daulah Uthmaniyyah. Mereka enggan dan dilaporkan telah memberontak. Pada mereka, memerangi Daulah Uthmaniyyah bermakna memerangi Khalifah. Sebagai umat Islam mereka merasakan mereka mesti taat kepada Khalifah. Satu bentuk kepimpinan yang berterusan dari Khulafa Ar-Rasyidin.
Tetapi akhirnya mereka telah dapat ditangkap dan dihukum bunuh. Jenazah-jenazah mereka telah disemadikan di tanah perkuburan Mahmudiah.
Ada banyak pengajaran yang dapat dipelajari tentang nasib tentera Kabul. Mereka berada di dalam zaman ketika umat Islam masih ada seorang Khalifah. Ketika itu Sultan Abdul Hamid. Mereka memberi wala’ sehingga sanggup memberikan nyawa walaupun ketika itu Khalifah Islam berada di dalam keadaan yang lemah. Mereka memberi wala’ walaupun mereka tidak pernah mengenali Khalifah dari dekat, mungkin juga tidak pernah melihat wajah Khalifah. Tidak ada televisyen di zaman tersebut.
Tetapi mereka memberi wala’ walaupun mereka tidak menetap di dalam lingkungan kekuasaan Daulah Uthmaniyyah. Mereka digaji oleh British tetapi taat setia mereka tetap kepada pemerintahan Islam. Walaupun ianya terletak beribu batu jauhnya.
Di antara yang dapat dipelajari dari peristiwa itu adalah Islam tidak mengenal sempadan. Islam tidak mengenal sempadan negara atau negeri apatah lagi sempadan daerah, DUN atau kampung.
Penjajah mengajar kita sejarah bagaimana Melaka jatuh ke tangan Portugis dalam tahun 1511. Bagaimana orang-orang Melayu cuba merampas balik kota itu. Tetapi kita tidak diajar bahawa turut bersama pahlawan-pahlawan Melayu adalah tentera dari Timur Tengah. Tentera Arab yang datang beribu-ribu batu demi agama Allah. Kita juga jarang mendengar bagaimana ketika Aceh diserang Belanda, Khalifah Islam di Istanbul telah menghantar meriam-meriam untuk membantu. Kita adalah satu sehingga dipecah perintah oleh penjajah dan ditanam semangat kebangsaan, kenegerian dan kedaerahan.
Tentera Kabul itu juga mengajar kita erti wala’. Saidina Ali R.A. pernah berkata, tiada Islam tanpa jemaah, tiada jemaah tanpa kepimpinan, tiada kepimpinan tanpa wala’. Tetapi kadang kala bukan sahaja wala’ tidak ada tetapi akhlak terhadap kepimpinan juga tidak seperti seorang Muslim. Ada yang menggunakan peristiwa Saidina Umar R.A. diingatkan akan diajar dengan pedang jika menyeleweng sebagai alasan. Kadang kala semata-mata tidak menurut cita rasa kita, kita seolah-olah mahu ”mengajar pimpinan dengan pedang”. Akhirnya ramai yang lain menjadi bosan. Bosan apabila mesyuarat tidak ada keputusan. Perkara yang kecil dibesar-besarkan.
Walau bagaimanapun Islam tidak memberi ”cek kosong” kepada pemimpin untuk melakukan sesuka hati. Di dalam Islam ada ”accountablity”. Pimpinan seharusnya bijak membaca keadaan. Tidak mewujudkan kucar-kacir atau kemudharatan kepada mereka yang dipimpin.
Di dalam solat, bagi beberapa kesalahan yang dilakukan oleh imam, makmum boleh ”mufaraqah” atau keluar dari jemaah. Tetapi jangan pula meninggalkan solat jemaah untuk memasuki ke kuil!
PERUNTUKAN ADUN
Ramai yang bertanya tentang peruntukan ADUN. Peruntukan ADUN diberikan kepada ADUN untuk kawasan mereka. Ianya duit kerajaan, duit rakyat bukan duit parti. Ini bermakna jika ADUN kawasan adalah dari DAP, ianya bukan hanya untuk ahli-ahli DAP atau orang bukan Islam sahaja. Peruntukan ini untuk seluruh rakyat di dalam kawasan DUN tersebut. Begitu juga peruntukan bagi ADUN PAS, bukan untuk orang-orang PAS atau orang Islam sahaja tetapi untuk semua rakyat di dalam DUN tersebut tanpa mengira bangsa dan agama.
Minggu lepas beberapa orang telah didakwa di mahkamah kerana menyalah guna peruntukan DUN. Saya tidak tahu kesalahan itu disengajakan atau satu kesilapan. Seperti biasa untuk mengeluarkan duit kerajaan terpaksa melalui banyak prosedur. Mungkin ada di antara orang baru yang melakukan kesilapan. Tetapi bagi orang lama tidak ada alasan. Ada juga yang bertanya kepada saya bolehkah ADUN menyumbang di luar kawasan mereka? Contohnya ADUN Chempaka menyumbang ke kawasan Teratai.
Menurut peraturan, boleh jika sumbangan itu boleh memberi manfaat kepada kawasan ADUN tersebut. Mungkin jika sumbangan untuk program di luar kawasan DUN tetapi ianya dihadiri oleh penduduk dari kawasan ADUN itu. Atau sumbangan diberi kepada penduduk di luar kawasan DUN tetapi mereka ada sumbangan kepada kawasan ADUN itu.
15 November 2009
Ibu saya memberitahu nenek saya dan jiran-jirannya apabila hendak ke Masjid Sultan Abu Bakar akan berjalan kaki dari rumah mereka di Kg. Tarom dan merentasi tanah perkuburan itu. Walaupun di waktu malam.
Beliau yang telah lama meninggal dunia telah disemadikan di tanah perkuburan itu bersama beberapa keluarga kami, datuk-datuk, pakcik-pakcik dan sepupu-pupu.
Walaupun saya telah menetap di Lembah Kelang sejak berumur satu tahun dan jarang-jarang ke Johor Baharu namun tanah perkuburan itu masih jelas dalam ingatan. Saya telah beberapa kali menziarahi pusara-pusara keluarga kami di sana. Ibu saya juga pernah memberitahu terdapat satu kawasan di dalam tanah perkuburan itu yang selalu dipenuhi oleh tumbuh-tumbuhan berwarna merah. Di kawasan itu telah semadikan mereka yang dinamakan tentera-tentera Kabul. Siapakah mereka tentera-tentera Kabul itu?
Tentera-tentera Kabul adalah mereka yang telah berkhidmat di dalam Tentera British. Mungkin mereka dari Kabul atau dari India. Di dalam mata pelajaran sejarah di sekolah, kita kerap membaca tentang tentera-tentera Sepoy yang berkhidmat dengan British. Mungkin juga tentera-tentera Kabul ini tentera-tentera Sepoy.
Menurut sejarah, tentera-tentera Kabul ini berpengkalan di Johor Baharu. Ketika Perang Dunia Pertama, British telah berperang dengan Daulah Uthmaniyyah. Negara-negara Barat mengenalinya sebagai Turki. Ini amat mengelirukan kerana Turki hanyalah satu wilayah di Anatolia dan Khalifah di Istanbul pernah memerintah wilayah-wilayah dari Maghribi hingga ke sempadan Iran. Dari Yaman hingga ke sempadan Austria. Dalam satu peristiwa, wakil-wakil kerajaan Uthmaniyyah yang diraikan di Eropah terpingga-pinga apabila diperkenalkan sebagai wakil-wakil dari kerajaan Turki. Konsep negara bangsa belum wujud lagi ketika itu. Ummah adalah satu.
Berbalik kepada tentera Kabul, British telah mengerahkan mereka untuk berperang dengan Daulah Uthmaniyyah. Mereka enggan dan dilaporkan telah memberontak. Pada mereka, memerangi Daulah Uthmaniyyah bermakna memerangi Khalifah. Sebagai umat Islam mereka merasakan mereka mesti taat kepada Khalifah. Satu bentuk kepimpinan yang berterusan dari Khulafa Ar-Rasyidin.
Tetapi akhirnya mereka telah dapat ditangkap dan dihukum bunuh. Jenazah-jenazah mereka telah disemadikan di tanah perkuburan Mahmudiah.
Ada banyak pengajaran yang dapat dipelajari tentang nasib tentera Kabul. Mereka berada di dalam zaman ketika umat Islam masih ada seorang Khalifah. Ketika itu Sultan Abdul Hamid. Mereka memberi wala’ sehingga sanggup memberikan nyawa walaupun ketika itu Khalifah Islam berada di dalam keadaan yang lemah. Mereka memberi wala’ walaupun mereka tidak pernah mengenali Khalifah dari dekat, mungkin juga tidak pernah melihat wajah Khalifah. Tidak ada televisyen di zaman tersebut.
Tetapi mereka memberi wala’ walaupun mereka tidak menetap di dalam lingkungan kekuasaan Daulah Uthmaniyyah. Mereka digaji oleh British tetapi taat setia mereka tetap kepada pemerintahan Islam. Walaupun ianya terletak beribu batu jauhnya.
Di antara yang dapat dipelajari dari peristiwa itu adalah Islam tidak mengenal sempadan. Islam tidak mengenal sempadan negara atau negeri apatah lagi sempadan daerah, DUN atau kampung.
Penjajah mengajar kita sejarah bagaimana Melaka jatuh ke tangan Portugis dalam tahun 1511. Bagaimana orang-orang Melayu cuba merampas balik kota itu. Tetapi kita tidak diajar bahawa turut bersama pahlawan-pahlawan Melayu adalah tentera dari Timur Tengah. Tentera Arab yang datang beribu-ribu batu demi agama Allah. Kita juga jarang mendengar bagaimana ketika Aceh diserang Belanda, Khalifah Islam di Istanbul telah menghantar meriam-meriam untuk membantu. Kita adalah satu sehingga dipecah perintah oleh penjajah dan ditanam semangat kebangsaan, kenegerian dan kedaerahan.
Tentera Kabul itu juga mengajar kita erti wala’. Saidina Ali R.A. pernah berkata, tiada Islam tanpa jemaah, tiada jemaah tanpa kepimpinan, tiada kepimpinan tanpa wala’. Tetapi kadang kala bukan sahaja wala’ tidak ada tetapi akhlak terhadap kepimpinan juga tidak seperti seorang Muslim. Ada yang menggunakan peristiwa Saidina Umar R.A. diingatkan akan diajar dengan pedang jika menyeleweng sebagai alasan. Kadang kala semata-mata tidak menurut cita rasa kita, kita seolah-olah mahu ”mengajar pimpinan dengan pedang”. Akhirnya ramai yang lain menjadi bosan. Bosan apabila mesyuarat tidak ada keputusan. Perkara yang kecil dibesar-besarkan.
Walau bagaimanapun Islam tidak memberi ”cek kosong” kepada pemimpin untuk melakukan sesuka hati. Di dalam Islam ada ”accountablity”. Pimpinan seharusnya bijak membaca keadaan. Tidak mewujudkan kucar-kacir atau kemudharatan kepada mereka yang dipimpin.
Di dalam solat, bagi beberapa kesalahan yang dilakukan oleh imam, makmum boleh ”mufaraqah” atau keluar dari jemaah. Tetapi jangan pula meninggalkan solat jemaah untuk memasuki ke kuil!
PERUNTUKAN ADUN
Ramai yang bertanya tentang peruntukan ADUN. Peruntukan ADUN diberikan kepada ADUN untuk kawasan mereka. Ianya duit kerajaan, duit rakyat bukan duit parti. Ini bermakna jika ADUN kawasan adalah dari DAP, ianya bukan hanya untuk ahli-ahli DAP atau orang bukan Islam sahaja. Peruntukan ini untuk seluruh rakyat di dalam kawasan DUN tersebut. Begitu juga peruntukan bagi ADUN PAS, bukan untuk orang-orang PAS atau orang Islam sahaja tetapi untuk semua rakyat di dalam DUN tersebut tanpa mengira bangsa dan agama.
Minggu lepas beberapa orang telah didakwa di mahkamah kerana menyalah guna peruntukan DUN. Saya tidak tahu kesalahan itu disengajakan atau satu kesilapan. Seperti biasa untuk mengeluarkan duit kerajaan terpaksa melalui banyak prosedur. Mungkin ada di antara orang baru yang melakukan kesilapan. Tetapi bagi orang lama tidak ada alasan. Ada juga yang bertanya kepada saya bolehkah ADUN menyumbang di luar kawasan mereka? Contohnya ADUN Chempaka menyumbang ke kawasan Teratai.
Menurut peraturan, boleh jika sumbangan itu boleh memberi manfaat kepada kawasan ADUN tersebut. Mungkin jika sumbangan untuk program di luar kawasan DUN tetapi ianya dihadiri oleh penduduk dari kawasan ADUN itu. Atau sumbangan diberi kepada penduduk di luar kawasan DUN tetapi mereka ada sumbangan kepada kawasan ADUN itu.
15 November 2009