Semua orang terkejut apabila SPR mengumumkan tempoh berkempen lebih panjang untuk 2008. Pada tahun 2004 dan 1999, ianya sekitar satu minggu tetapi kali ini hampir 2 minggu.
Tempoh kempen yang lebih panjang ini telah memberi masa yang secukupnya kepada kami untuk menyampaikan mesej kami kepada pengundi.
Kenyataan Dato' Seri Dr. Mohd. Khir Toyo juga membantu kami. Beliau membuat kenyataan bahawa terdapat 8 kerusi DUN yang BN akan menghadapi masalah di Selangor. Chempaka dan Teratai adalah di antara. Ini menaikkan semangat kami dan membuat petugas-petugas bekerja dengan lebih keras.
Sebelum ini, kita mungkin memasuki pilihanraya sekadar untuk memberi tentangan yang sengit tetapi kali ini kami bekerja untuk merampas kerusi.
Kepada pengundi pula, kenyataan Dr. Khir adalah pengakuan bahawa UMNO tidaklah sekuat dulu. Ia boleh dikalahkan dan dengan itu mendorong mereka untuk mencuba pilihan yang baru.
Sebenarnya saya telah memberitahu isteri saya sebelum penamaan calon bahawa kita akan menang di Chempaka. Isteri saya pula berkata kalau kalah jangan sampai lari keliling kampung seperti Pak Pandir yang kalah bersabung ayam.
Tetapi UMNO memang menghadapi masalah di Cempaka. Pencalonan Norshimah sebagai calon menggantikan Dato' Mad Aris tidak diterima oleh kebanyakan ahli-ahli UMNO.
Saya tidak nampak jentera UMNO bergerak seperti tahun 2004. Diberitakan jentera Bahagian dan Puteri tidak turun membantu Norshimah.
Saya juga menberitahu isteri saya kita akan menang dengan sokongan pengundi Cina. Saya tidak nampak sebarang pergerakan di kalangan pengundi Melayu. Tetapi sesuatu sedang berlaku di kalangan pengundi Cina dan India. Seolah-olah seperti gunung berapi yang sedang menggelegak dan boleh meletup bila-bila masa.
Saya memberitahu sahabat-sahabat bahawa kita hanya perlu menang di saluran-saluran di Pandan Jaya dan Pandan Indah dan kita akan menang. Saya merasakan undi di daerah-daerah mengundi Cina akan memenangkan kita.
Maka apabila saya diberitahu poster-poster belum dipasang bagi sebuah daerah mengundi 99 peratus Cina, Kg. Baru Ampang, walaupun 7 hari selepas hari penamaan calon, saya bersama isteri dan petugas-petugas telah memasang poster.
Berbalik kepada imej yang positif dan strategi yang efektif, sama ada betul atau tidak, fokus kempen adalah mempromosi calon dan keupayaan beliau melakukan perubahan untuk Chempaka. Tema kempen adalah "Ke arah Chempaka yang mekar" atau "Towards a blooming Chempaka".
Sama ada ini betul atau tidak, ia boleh dibahaskan tetapi DAP di Teratai juga menonjolkan Jenice lebih dari DAP itu sendiri.
Kelebihan strategi ini ialah jika imej parti terjejas akibat dari perkembangan di peringkat nasional, imej calon tidak akan terjejas. Contohnya bagi PAS, dalam tahun 2004 apabila Presiden PAS membuat kenyataan bahawa Lim Kit Siang dan K. Karpal adalah "expired pills", menurut satu kajian kesannya adalah kepada calon-calon PAS yang bertanding.
Poster dan kain rentang PAS di Chempaka juga lain dari yang lain. Ianya berbeza dari poster dan kain rentang calon-calon PAS lain di Selangor. Malah ada yang bertanya, ini calon PAS ke? Ia membawa membawa imej Chempaka yang tersendiri.
Saya difahamkan foto-foto Dato' Seri Anwar Ibrahim untuk kempen-kempen 2008 diambil di Turki. Dikatakan beliau mempunyai penasihat-penasihat dari AK Parti, Turki untuk kempen tersebut.
Memang kami di Chempaka pun ada merujuk kepada internet untuk cara-cara AK Parti berkempen. Parti yang menggunakan mentol lampu sebagai simbol merancang untuk segala-galanya. Dari payung kepada sampul surat. Semua bahan kempen berdasarkan satu konsep.
Tetapi saya lebih banyak merujuk kepada strategi New Labour ketika memenangi pilihanraya umum 1997 untuk Chempaka.
Kami telah melantik Haji Meor Rithuan sebagai Pengarah Komunikasi. Apabila saya mencadangkan jawatan itu diwujudkan, ramai AJK yang terpinga-pinga. Apa tugasnya?
Tugas beliau adalah untuk mengendalikan media. Beliau perlu menjadi "spin doctor" kami. Beliau perlu menjadi seperti Alistair Campbell untuk New Labour.
PAS agak lemah apabila mengendalikan media. Saya melihat ramai ahli-ahli kita yang bersikap "confrontational" dengan media. Pada beberapa program yang kami anjurkan di Pandan sebelum pilihanraya, kita ada menjemput media. Cara ahli-ahli kita berhadapan dengan mereka amat mengecewakan.
Ada yang terus memarahi mereka, mahukan pendirian mereka. Ada yang bersyarah panjang lebar seperti ceramah umum. Para wartawan tidak mahu semua itu. Mereka ada tugas, mereka hanya mahu menyempurnakan tugas mereka dan balik ke pejabat. Saya tahu sebab Allahyarham ayah saya juga seorang wartawan.
"Spin doctor" seperti Campbell selalunya akan menghasilkan ungkapan-ungkapan menarik untuk Blair yang akan menjadi "highlight" sesuatu berita. Jika ianya digunakan untuk televisyen atau radio, ianya dinamakan "sound bites". Perancangan saya, Haji Meor dan kemudiannya dibantu oleh Rodzi Man akan menjadi penghubung kita dengan media.
Kami telah menjemput Harakah untuk memberi tunjuk ajar tetapi mereka lebih berminat mengajar kami nahu Bahasa Melayu dari bagaimana melakukan "spin" untuk sesuatu berita.
Sinar Harian banyak membantu kerana menyiarkan begitu banyak berita kami sebelum pilihanraya. Malah lebih banyak dari berita-berita BN Pandan.
Mengenai strategi yang efektif, kita juga menggunakan SMS. Ribuan dihantar kepada pengundi. Kami telah melanggan khidmat ini yang agak tinggi kosnya tetapi saya yakin berbaloi.
Pada mulanya saya mencadangkan kita menyewa satu bas untuk tempoh kempen. Ianya akan ditampal dengan poster-poster dan akan bergerak dari satu tempat ke satu tempat seperti pasar malam, surau atau tempat-tempat tumpuan orang ramai yang lain. Ceramah akan diadakan di tempat itu. Risalah dan "goodies" seperti gula-gula atau belon akan diedarkan juga seperti kempen untuk memilih Presiden Amerika Syarikat.
Tetapi rancangan ini terpaksa dibatalkan kerana kos menyewa bas yang tinggi. Yang kami mampu hanya mengedar belon dengan lambang PAS kepada kanak-kanak.
Tempoh kempen yang lebih panjang ini telah memberi masa yang secukupnya kepada kami untuk menyampaikan mesej kami kepada pengundi.
Kenyataan Dato' Seri Dr. Mohd. Khir Toyo juga membantu kami. Beliau membuat kenyataan bahawa terdapat 8 kerusi DUN yang BN akan menghadapi masalah di Selangor. Chempaka dan Teratai adalah di antara. Ini menaikkan semangat kami dan membuat petugas-petugas bekerja dengan lebih keras.
Sebelum ini, kita mungkin memasuki pilihanraya sekadar untuk memberi tentangan yang sengit tetapi kali ini kami bekerja untuk merampas kerusi.
Kepada pengundi pula, kenyataan Dr. Khir adalah pengakuan bahawa UMNO tidaklah sekuat dulu. Ia boleh dikalahkan dan dengan itu mendorong mereka untuk mencuba pilihan yang baru.
Sebenarnya saya telah memberitahu isteri saya sebelum penamaan calon bahawa kita akan menang di Chempaka. Isteri saya pula berkata kalau kalah jangan sampai lari keliling kampung seperti Pak Pandir yang kalah bersabung ayam.
Tetapi UMNO memang menghadapi masalah di Cempaka. Pencalonan Norshimah sebagai calon menggantikan Dato' Mad Aris tidak diterima oleh kebanyakan ahli-ahli UMNO.
Saya tidak nampak jentera UMNO bergerak seperti tahun 2004. Diberitakan jentera Bahagian dan Puteri tidak turun membantu Norshimah.
Saya juga menberitahu isteri saya kita akan menang dengan sokongan pengundi Cina. Saya tidak nampak sebarang pergerakan di kalangan pengundi Melayu. Tetapi sesuatu sedang berlaku di kalangan pengundi Cina dan India. Seolah-olah seperti gunung berapi yang sedang menggelegak dan boleh meletup bila-bila masa.
Saya memberitahu sahabat-sahabat bahawa kita hanya perlu menang di saluran-saluran di Pandan Jaya dan Pandan Indah dan kita akan menang. Saya merasakan undi di daerah-daerah mengundi Cina akan memenangkan kita.
Maka apabila saya diberitahu poster-poster belum dipasang bagi sebuah daerah mengundi 99 peratus Cina, Kg. Baru Ampang, walaupun 7 hari selepas hari penamaan calon, saya bersama isteri dan petugas-petugas telah memasang poster.
Berbalik kepada imej yang positif dan strategi yang efektif, sama ada betul atau tidak, fokus kempen adalah mempromosi calon dan keupayaan beliau melakukan perubahan untuk Chempaka. Tema kempen adalah "Ke arah Chempaka yang mekar" atau "Towards a blooming Chempaka".
Sama ada ini betul atau tidak, ia boleh dibahaskan tetapi DAP di Teratai juga menonjolkan Jenice lebih dari DAP itu sendiri.
Kelebihan strategi ini ialah jika imej parti terjejas akibat dari perkembangan di peringkat nasional, imej calon tidak akan terjejas. Contohnya bagi PAS, dalam tahun 2004 apabila Presiden PAS membuat kenyataan bahawa Lim Kit Siang dan K. Karpal adalah "expired pills", menurut satu kajian kesannya adalah kepada calon-calon PAS yang bertanding.
Poster dan kain rentang PAS di Chempaka juga lain dari yang lain. Ianya berbeza dari poster dan kain rentang calon-calon PAS lain di Selangor. Malah ada yang bertanya, ini calon PAS ke? Ia membawa membawa imej Chempaka yang tersendiri.
Saya difahamkan foto-foto Dato' Seri Anwar Ibrahim untuk kempen-kempen 2008 diambil di Turki. Dikatakan beliau mempunyai penasihat-penasihat dari AK Parti, Turki untuk kempen tersebut.
Memang kami di Chempaka pun ada merujuk kepada internet untuk cara-cara AK Parti berkempen. Parti yang menggunakan mentol lampu sebagai simbol merancang untuk segala-galanya. Dari payung kepada sampul surat. Semua bahan kempen berdasarkan satu konsep.
Tetapi saya lebih banyak merujuk kepada strategi New Labour ketika memenangi pilihanraya umum 1997 untuk Chempaka.
Kami telah melantik Haji Meor Rithuan sebagai Pengarah Komunikasi. Apabila saya mencadangkan jawatan itu diwujudkan, ramai AJK yang terpinga-pinga. Apa tugasnya?
Tugas beliau adalah untuk mengendalikan media. Beliau perlu menjadi "spin doctor" kami. Beliau perlu menjadi seperti Alistair Campbell untuk New Labour.
PAS agak lemah apabila mengendalikan media. Saya melihat ramai ahli-ahli kita yang bersikap "confrontational" dengan media. Pada beberapa program yang kami anjurkan di Pandan sebelum pilihanraya, kita ada menjemput media. Cara ahli-ahli kita berhadapan dengan mereka amat mengecewakan.
Ada yang terus memarahi mereka, mahukan pendirian mereka. Ada yang bersyarah panjang lebar seperti ceramah umum. Para wartawan tidak mahu semua itu. Mereka ada tugas, mereka hanya mahu menyempurnakan tugas mereka dan balik ke pejabat. Saya tahu sebab Allahyarham ayah saya juga seorang wartawan.
"Spin doctor" seperti Campbell selalunya akan menghasilkan ungkapan-ungkapan menarik untuk Blair yang akan menjadi "highlight" sesuatu berita. Jika ianya digunakan untuk televisyen atau radio, ianya dinamakan "sound bites". Perancangan saya, Haji Meor dan kemudiannya dibantu oleh Rodzi Man akan menjadi penghubung kita dengan media.
Kami telah menjemput Harakah untuk memberi tunjuk ajar tetapi mereka lebih berminat mengajar kami nahu Bahasa Melayu dari bagaimana melakukan "spin" untuk sesuatu berita.
Sinar Harian banyak membantu kerana menyiarkan begitu banyak berita kami sebelum pilihanraya. Malah lebih banyak dari berita-berita BN Pandan.
Mengenai strategi yang efektif, kita juga menggunakan SMS. Ribuan dihantar kepada pengundi. Kami telah melanggan khidmat ini yang agak tinggi kosnya tetapi saya yakin berbaloi.
Pada mulanya saya mencadangkan kita menyewa satu bas untuk tempoh kempen. Ianya akan ditampal dengan poster-poster dan akan bergerak dari satu tempat ke satu tempat seperti pasar malam, surau atau tempat-tempat tumpuan orang ramai yang lain. Ceramah akan diadakan di tempat itu. Risalah dan "goodies" seperti gula-gula atau belon akan diedarkan juga seperti kempen untuk memilih Presiden Amerika Syarikat.
Tetapi rancangan ini terpaksa dibatalkan kerana kos menyewa bas yang tinggi. Yang kami mampu hanya mengedar belon dengan lambang PAS kepada kanak-kanak.