Skip to main content

SAYA TIADA PILIHAN

Pada pagi 26 Oktober lepas, setelah menghantar anak-anak ke sekolah di Keramat saya berasa kurang sihat dan mengambil keputusan untuk berehat di rumah ibu saya yang berdekatan.

Ketika itu saya terasa berdebar-debar dan langsung tidak berdaya untuk pergi ke kerja. Saya merasakan terlalu letih walaupun untuk melangkahkan kaki ketika berjalan.

Isteri saya telah beberapa kali menasihatkan saya berjumpa doktor kerana saya telah tidak merasa cergas sejak minggu terakhir bulan Ramadhan.

Pada lebih kurang jam 11.30 pagi, saya telah ke kedai percetakan seorang kawan dari Ampang bagi menguruskan “bookmark” yang ditempah untuk diedarkan ketika ceramah Dato’ Seri Anwar Ibrahim malam nanti.

SOLAT JUMAAT

Kemudian saya telah singgah di rumah sekejap untuk meminum air sebelum ke solat Jumaat di Bukit A, Kg. Cheras Baru.

Sejurus selepas solat di dalam keadaan lemah dan tanpa menunggu doa saya telah terus ke kereta. Saya cuba berehat di situ sebentar dan setelah berasa segar sedikit, saya telah ke Pudu untuk mengambil risalah-risalah untuk diedar pada ceramah malam tersebut. Risalah-risalah itu telah siap tiga hari lepas tetapi saya terlalu sibuk untuk mengambilnya.

Dari Pudu saya telah terus balik ke Taman Kencana untuk mengambil isteri dan anak-anak saya sebelum pergi berjumpa doktor.

Sebelum itu saya telah singgah ke rumah Saudara Mustafa untuk menghantar risalah-risalah yang diambil kerana beliau adalah ketua keselamatan malam itu. Tetapi rumah beliau berkunci. Mungkin beliau telah berada di tempat ceramah, markas PAS di Cheras Indah.

Lebih kurang jam 3.30 petang saya telah tiba di klinik di Pandan Indah. Untuk berjalan lebih kurang 10 meter dari kereta ke klinik, saya merasakan bagai memanjat gunung.

Sebenarnya saya bercadang untuk ke Pandan Mewah untuk membeli sebuah khemah kecil bagi ceramah malam itu tetapi merasakan saya perlu berjumpa doktor terlebih dahulu.

Memang tepat keputusan saya kerana doktor mendapati denyutan jantung saya terlalu tinggi walaupun tekanan darah adalah “normal”. Dia kemudian menulis surat dan menyuruh saya terus ke Hospital Ampang.

Terkejut saya apabila melihat beliau menulis perkataan “heart failure” di surat tersebut.

Pada mulanya saya bercadang untuk pergi makan terlebih dahulu kerana belum lagi makan tengah hari tetapi merasakan amat kurang sihat.

TERUS KE HOSPITAL AMPANG

Di bahagian kecemasan hospital, mereka telah melakukan pemeriksaan awal seperti tekanan darah denyutan jantung dan ECG. Kemudian mereka menghantar saya ke zon merah (kritikal).

Di sana, segala jenis “wire” telah dipasang ke badan saya. Terkejut sekali lagi apabila saya mendapati denyutan jantung saya adalah 185 seminit walhal sepatutnya sekitar 60 hingga 70.

Bukan sahaja saya terkejut, kakitangan-kakitangan hospital juga terkejut. Ada yang memberitahu saya bahawa sepatutnya saya sudah tidak sedarkan diri.

Mereka sibuk menelefon untuk mendapatkan nasihat apa yang perlu dilakukan. Ada yang membuka buku untuk mencari apakah ubat yang paling sesuai. Ada yang menekan urat di leher saya tetapi denyutan masih tinggi. Saya juga disuruh menahan nafas tetapi denyutan masih tinggi.

Akhir sekali seorang doktor memberitahu dia akan memberi saya ubat untuk memperlahankan jantung saya. Saya bertanya apakah risiko ubat itu dan dengan serius beliau berkata saya boleh mendapat “cardiac arrest”.

Dengan itu, saya meminta untuk berjumpa dengan isteri saya, mungkin untuk kali terakhir, tetapi saya diberitahu beliau dan anak-anak berada di dalam bilik menunggu untuk keluarga.

Memikirkan kembali, saya sepatutnya merasa takut kerana ubat itu mungkin akan memberhentikan terus jantung saya!

Dengan izin Allah, denyutan jantung saya telah turun ke 95 seminit setelah dimasukkan ubat. Syukur kepada Allah denyutannya menjadi stabil.

Akhirnya saya diberitahu saya terpaksa dimasukan ke dalam wad untuk pemerhatian.

KELEBIHAN DI DALAM JAMAAH

Pada lebih kurang jam 5.15 petang, Saudara Suhaimi, Naib Yang Dipertua PAS Kawasan, telah tiba ketika saya masih berada di bilik kecemasan.

Seorang kakitangan hospital telah mengenali saya. Beliau telah menghantar SMS kepada kawannya yang telah menghantar SMS kepada Saudara Suhaimi yang telah bergegas ke hospital dari pejabatnya di Maju Junction. Begitulah kelebihannya berada di dalam PAS.

Apakah pengajaran dari peristiwa 26 Oktober?

Doktor-doktor tidak dapat memberi sebab kenapa denyutan jantung saya naik dengan mendadak. Saya terpaksa melalui beberapa ujian lagi.

Ada yang mengatakan badan saya kekurangan air atau garam kerana beberapa hari sebelum itu menghidapi diarrhoea. Ada yang mengatakan paru-paru saya berair atau tersilap memakan ubat.

“STRESS”

Sahabat-sahabat berpendapat tekanan atau “stress” merupakan penyebab utama.

Gerakerja kita di Pandan pada bulan Ramadhan lepas adalah lebih hebat dari semasa pilihanraya. Itulah sepatutnya kerana selepas Parlimen dibubarkan, ramai yang telah membuat keputusan untuk mengundi siapa. Ketika itu sudah terlambat.

Saya dinasihatkan supaya “take it easy” dan mengagih-agihkan kerja kepada orang lain.

Tetapi persoalannya kepada siapa?

Kita berada di Pantai Barat di mana prospek PAS untuk menang tidak secerah di Pantai Timur. Kita boleh berceramah hingga ke pagi tentang peranan para jundullah tetapi tidak ramai yang mahu menyahut cabaran.

Berjuang di dalam PAS tidaklah “glamour” seperti di dalam NGO. Semasa menghadiri satu majlis hari raya di Ampang baru-baru ini, saya mendengar seorang pemimpin NGO yang selalu keluar suratkhabar berkokok betapa hebatnya gerakerja beliau. Di dalam PAS tidak ada “glamour” malah anda akan menghadapi ancaman dan ugutan.

PEJUANG ATAU PENUMPANG

Tidak ramai yang mahu menumpukan sepenuh perhatian terhadap PAS. Kita mempunyai pejuang dan juga penumpang.

Inilah realiti. Tetapi sebagai Yang Dipertua, saya langsung tidak terkilan. Bukan semua orang adalah “championship material”. Bukan semua orang adalah Arsenal atau Chelsea, ada juga yang Bolton Wanderers atau Derby County.

Ketika peperangan Badr bukan semua yang ke medan perang. Abdullah Ibnu Maktum, seorang buta, telah ditugaskan menjaga mereka yang ditinggalkan. Tetapi masalahnya sekarang kita mempunyai terlampau ramai Abdullah Ibnu Maktum yang duduk di barisan belakang tetapi kesemuanya celik-celik belaka!

Akhirnya mereka yang bertungkus lumus menggerakkan jemaah menjadi terlalu sibuk. Tidak adil bagi saya untuk membebankan mereka lagi!

PENGORBANAN AHLI-AHLI

Baru-baru ini saya mendapat tahu bahawa seorang pimpinan Kawasan yang paling aktif mempunyai masalah jantung. Begitulah hebatnya ahli-ahli PAS, walaupun mempunyai masalah kesihatan namun kerja-kerja jemaah tetap diteruskan.

Bukan beliau sahaja tetapi ada yang dibelenggu dengan masalah ekonomi atau masalah di tempat kerja tetapi tidak membenarkan semua itu mengganggu kerja-kerja jemaah.

Di Pandan, kita bersyukur kepada Allah kerana terdapat kelompok aktivis teras yang komited. Langkah seterusnya adalah untuk menambah bilangan ini. Langkah seterusnya adalah untuk lebih ramai tampil ke hadapan menawarkan diri.

Bagi diri saya, saya mempunyai tugas dan tanggungjawab apabila dipilih sebagai Yang Dipertua. Saya perlu memastikan segala tugas dan tanggungjawab ini terlaksana sama ada dibantu atau tidak. Hidup atau mati itu di tangan Allah.

Cabaran yang kita hadapi di peringkat Kawasan adalah terlalu kecil berbandingkan pimpinan kita di peringkat Pusat.

Popular posts from this blog

KRONISME DALAM JUALAN RUMAH BUKIT BOTAK : PKNS AKAN BUAT PENJELASAN.

Pejabat ini telah menerima banyak aduan dari orang ramai tentang jualan rumah berkembar di Selayang Mutiara yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Projek tersebut adalah untuk  menempatkan  semula para peneroka Bukit Botak. Sejumlah 1,422 rumah telahpun siap dibina. Dari jumlah itu, 1,196 unit telah diperuntukkan untuk peneroka bandar sementara 79 unit disimpan untuk peneroka bandar yang tercicir. Ini bermakna terdapat baki 147 unit dibuka jualan untuk orang awam. Walau bagaimanapun terdapat aduan tentang cara penjualan rumah-rumah tersebut. Terdapat yang mendakwa PKNS telah gagal menguruskan dengan teratur orang ramai yang datang untuk membeli rumah-rumah itu. Mereka mendakwa terpaksa menunggu semalaman di hadapan pejabat jualan PKNS. Ada yang juga mendakwa kriteria pemilihan pembeli rumah adalah tidak jelas dan ini boleh menimbulkan amalan kronisme. Pejabat ini telah memaklumkan pihak PKNS tentang perkara ini. Beberapa siri mesyuarat telah turut diad

UMNO TIDAK KEBAL, HANYA KITA YANG DAYUS…..

Pada 29 Januari lepas, 2 ahli UMNO Cawangan Taman Bukit Puchong telah ditahan polis. Ianya berikutan laporan polis yang dibuat apabila 20 orang ahli UMNO telah cuba menghalang penduduk yang membantah tindakan UMNO meletakkan sebuah kabin di sebuah padang permainan di situ. Pergelutan telah berlaku dan seorang penduduk, Eugene Mark Gabriel telah diserang dan ditumbuk oleh salah seorang ahli UMNO itu. Sebelum itu penduduk telah membuat aduan kepada ahli Parlimen mereka terhadap tindakan UMNO yang telah dengan sewenang-wenangnya mengambil-alih sebahagian dari padang permainan tersebut. Majlis Perbandaran Subang Jaya akhirnya telah mengeluarkan notis agar kabin itu dipindahkan atau ianya akan dirobohkan. UMNO MEMANG PENYAMUN Cerita UMNO mengambil-alih padang permainan atau kawasan lapang lain kerap kedengaran. Terdapat pelbagai rungutan apabila satu demi satu padang permainan atau kawasan lapang dicerobohi oleh mereka. Terdapat kawasan lapang seperti yang berdekatan dengan Surau Ubudiah, P

LAUTAN YANG TERANCAM - BAHAGIAN 2.

Bahagian 2 - PEMANASAN GLOBAL DAN KEKURANGAN OKSIGEN. Oleh Dato' Iskandar Abdul Samad Pemanasan global (global warming) akibat perubahan iklim (climate change) yang telah mengakibatkan aras laut (sea level) naik bukan sahaja mengancam mereka yang tinggal pesisir pantai tetapi hidupan-hidupan yang tinggal di dalam lautan. Pemanasan global ini juga sudah tentu akan mengakibatkan laut kita menjadi lebih hangat. Apabila suhu laut kita meningkat, kandungan oksigen di dalamnya akan berkurangan dan akan menimbulkan masalah kepada hidupan di dalamnya. Justeru pemanasan global memberi kesan secara langsung kepada hidupan-hidupan di lautan. Akibatnya kawasan-kawasan di dasar lautan yang boleh didiami oleh hidupan-hidupan ini juga akan berkurangan. Zon-zon yang tidak dapat menampung kehidupan kerana paras oksigen yang rendah atau "dead zone" semakin bertambah.  Banyak racun perosak (pesticides) dan nutrien (nutrient) yang digunakan di dalam pertanian telah berakhir di laut di pesisi