Ramai seperti saya yang amat berterima kasih kepada Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin di atas artikel DEMONSTRASI SAH DARI SEGI SYARA’ yang pada mulanya disiarkan di dalam Harakhdaily.
Dengan artikel tersebut ianya dapat mematikan segala hujjah-hujjah yang mengatakan demonstrasi itu bukan budaya kita. Budaya asing. Budaya ganas. Budaya tidak bertamaddun.
Ustaz Ghani telah menceritakan semula kisah bagaimana umat Islam berdemonstrasi, menunjukkan kekuatan apabila Saidina Umar R.A. memeluk Islam.
Tetapi alangkah baik sekiranya bagi setiap isu yang dihadapi kita sekarang terdapat satu penjelasan yang mempunyai “authority” agar dapat di“pegang” oleh semua ahli.
Di dalam hal demonstrasi baru-baru ini, saya yakin Ustaz Ghani mempunyai “authority” yang cukup kuat berdasarkan kedudukan tinggi beliau di dalam Parti dan hujjah beliau itu akan di“pegang” oleh ahli-ahli.
Tetapi bukan sahaja demonstrasi tetapi banyak lagi perkara-perkara dari yang paling kecil kepada yang paling besar diperlukan penjelasan oleh ahli-ahli.
Sama ada yang besar seperti politik dan ekonomi atau perkara-perkara yang melibatkan kehidupan seharian mereka, perlu ada rumusan-rumusan sama ada halal, haram, sunat, makruh atau harus.
Untuk mencari jawapan pada ulamak-ulamak upahan UMNO-BN sudah tentulah “jauh pangggang dari api” tetapi apabila ustaz-ustaz PAS, ustaz-ustaz pro-PAS, ustaz-ustaz yang mahu kelihatan pro-PAS atau ustaz-ustaz yang tidak mahu kelihatan pro-PAS dicari maka kadang-kala jawapannya berbeza-beza. Memang perbezaan pendapat itu sering berlaku sepanjang zaman tetapi perbezaan pendapat boleh mengakibatkan pergerakan di dalam Parti tidak sekata, tidak senada, tidak seirama.
Bertolak dari titik itu, tidak kurang ramai yang mahukan Majlis Syura Ulamak lebih menonjol lagi.
Sedikit masa dahulu Ustaz Hishamuddin Abdul Aziz, mantan Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Gombak ketika menyampaikan Tarbiyyah Haraki di Pandan pernah mengupas sebuah buku yang merupakan koleksi fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Syura Masyumi atau jawatankuasa yang mungkin serupa dengannya.
Tidak ramai ahli PAS yang tidak tahu bahawa Masyumi adalah sebuah gerakan Islam di Indonesia. Seperti PAS di Malaysia, Masyumi juga memasuki pilihanraya.
Walau bagaimanapun Ustaz Hishamuddin hanya sempat membentangkan satu fatwa yang diputuskan iaitu hukum membaca doa di antara dua khutbah Jumaat. Begitu terperinci Masyumi, sehingga itu pun dibincangkan mereka dan direkodkan.
Ramai pimpinan PAS di peringkat bawahan terputar akal-akal mereka apabila terdapat pendakwah-pendakwah bebas, pendakwah-pendakwah gaya bebas dan pendakwah-pendakwah mesti bebas muncul dengan pelbagai pendapat yang kadang-kala memecahbelahkan ahli-ahli di akar umbi.
Pada Ramadhan lepas saya terdengar satu tazkirah dari “orang PAS” yang tidak begitu suka dengan mereka yang memakai seluar! Nasib baik mereka yang hadir tidak menganggap begitu serius komen beliau, jika tidak maka bertelagah pulalah ahli-ahli.
Urusan pendaftaran pemilih juga selalu menimbulkan kekecohan. Ramai dengan pendapat masing-masing.
“Tak boleh sheikh itu menipu, daftar sahajalah kat mana kita tinggal.”
Bak kata Alias Congo, “Olang macam ini pun ade ke?”
Hendak buat macam mana, orang-orang macam itu memang benar ada. Maka itu sebabnya ramai juga yang berharap Majlis Syura dapat secara resmi mengeluarkan “fatwa-fatwa” dari masa ke semasa menurut keperluan dan yang paling penting dibukukan. Atau sekurang-kurangnya bernombor rujukan ala Warta Kerajaan. Keputusan-keputusan ini pula sepatutnya mengikat ahli-ahli.
Janganlah pula ianya terbatas kepada perkara yang besar-besar seperti “tahalluf siyaasi” dan calon-calon wanita tetapi lebarkanlah kepada perkara-perkara yang melibatkan ahli-ahli secara langsung.
Maka jika ada perbezaan pendapat tentang sesuatu perkara atau hukum maka rujuk sajalah kepada keputusan-keputusan tersebut.
“Perkara itu dibolehkan, cuba rujuk kepada keputusan Majlis Syura Ulamak bilangan 1234”, mungkin akan kita lafazkan jika berlaku perbezaan pendapat di masa akan datang.
Mungkin saya tidak memahami dengan sepenuhnya peranan Majlis Syura Ulamak atau kenapa ia ditubuhkan atau kekangan membukukan keputusan-keputusan yang melibatkan undang-undang atau strategi politik, tetapi langkah besar pertama Parti setelah Dato’ Asri berundur dalam tahun 1982 dan merupakan titik permulaan era kepimpinan ulamak adalah menubuhkan Majlis Syura Ulamak, oleh itu pastikan ia benar-benar berfungsi.
Pada pimpinan di atas, perkara-perkara seperti songkok dan kopiah mungkin dianggap sebagai satu “non-issue” tetapi terdapat ahli-ahli di akar umbi yang akan bertegang urat semata-mata membincangkan persoalan pakai songkok atau pakai kopiah.
Terdapat juga yang berpendapat tidak perlu menyertai pilihanraya kecuali jika kita hampir pasti akan menang, buat sahajalah kerja-kerja dakwah.
Terdapat juga yang berpendapat jika kita memungut derma dari masyarakat untuk memasuki pilihanraya dan kita kalah maka kita dikira seperti berdosa.
Kita berhadapan dengan manusia yang pelbagai ragamnya, ada yang hanya akan akur kepada Nik Aziz dan Ustaz Hadi, pandangan ustaz-ustaz tempatan tidak cukup “standard” baginya. Ada juga yang hanya akan menerima pandangan sheikh-sheikh di Dubai, Tebing Barat, Konya atau Dhaka, pandangan ulamak-ulamak lokal diangggap tidak global.
Coretan ini bukanlah untuk memandai-mandai tetapi sekadar mengharapkan panduan. Tidak juga ia mahukan Majlis Syura Ulamak menenggelamkan Sheikh Yusuf Al-Qardhawi.
Jika perkara=perkara yang disebut telah dilakukan, saya menyusun jari sepuluh kerana telah terlepas pandang atau ketinggalan zaman.
13 ZULKAEDAH 1428 / 23 NOV 2007
Dengan artikel tersebut ianya dapat mematikan segala hujjah-hujjah yang mengatakan demonstrasi itu bukan budaya kita. Budaya asing. Budaya ganas. Budaya tidak bertamaddun.
Ustaz Ghani telah menceritakan semula kisah bagaimana umat Islam berdemonstrasi, menunjukkan kekuatan apabila Saidina Umar R.A. memeluk Islam.
Tetapi alangkah baik sekiranya bagi setiap isu yang dihadapi kita sekarang terdapat satu penjelasan yang mempunyai “authority” agar dapat di“pegang” oleh semua ahli.
Di dalam hal demonstrasi baru-baru ini, saya yakin Ustaz Ghani mempunyai “authority” yang cukup kuat berdasarkan kedudukan tinggi beliau di dalam Parti dan hujjah beliau itu akan di“pegang” oleh ahli-ahli.
Tetapi bukan sahaja demonstrasi tetapi banyak lagi perkara-perkara dari yang paling kecil kepada yang paling besar diperlukan penjelasan oleh ahli-ahli.
Sama ada yang besar seperti politik dan ekonomi atau perkara-perkara yang melibatkan kehidupan seharian mereka, perlu ada rumusan-rumusan sama ada halal, haram, sunat, makruh atau harus.
Untuk mencari jawapan pada ulamak-ulamak upahan UMNO-BN sudah tentulah “jauh pangggang dari api” tetapi apabila ustaz-ustaz PAS, ustaz-ustaz pro-PAS, ustaz-ustaz yang mahu kelihatan pro-PAS atau ustaz-ustaz yang tidak mahu kelihatan pro-PAS dicari maka kadang-kala jawapannya berbeza-beza. Memang perbezaan pendapat itu sering berlaku sepanjang zaman tetapi perbezaan pendapat boleh mengakibatkan pergerakan di dalam Parti tidak sekata, tidak senada, tidak seirama.
Bertolak dari titik itu, tidak kurang ramai yang mahukan Majlis Syura Ulamak lebih menonjol lagi.
Sedikit masa dahulu Ustaz Hishamuddin Abdul Aziz, mantan Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Gombak ketika menyampaikan Tarbiyyah Haraki di Pandan pernah mengupas sebuah buku yang merupakan koleksi fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Syura Masyumi atau jawatankuasa yang mungkin serupa dengannya.
Tidak ramai ahli PAS yang tidak tahu bahawa Masyumi adalah sebuah gerakan Islam di Indonesia. Seperti PAS di Malaysia, Masyumi juga memasuki pilihanraya.
Walau bagaimanapun Ustaz Hishamuddin hanya sempat membentangkan satu fatwa yang diputuskan iaitu hukum membaca doa di antara dua khutbah Jumaat. Begitu terperinci Masyumi, sehingga itu pun dibincangkan mereka dan direkodkan.
Ramai pimpinan PAS di peringkat bawahan terputar akal-akal mereka apabila terdapat pendakwah-pendakwah bebas, pendakwah-pendakwah gaya bebas dan pendakwah-pendakwah mesti bebas muncul dengan pelbagai pendapat yang kadang-kala memecahbelahkan ahli-ahli di akar umbi.
Pada Ramadhan lepas saya terdengar satu tazkirah dari “orang PAS” yang tidak begitu suka dengan mereka yang memakai seluar! Nasib baik mereka yang hadir tidak menganggap begitu serius komen beliau, jika tidak maka bertelagah pulalah ahli-ahli.
Urusan pendaftaran pemilih juga selalu menimbulkan kekecohan. Ramai dengan pendapat masing-masing.
“Tak boleh sheikh itu menipu, daftar sahajalah kat mana kita tinggal.”
Bak kata Alias Congo, “Olang macam ini pun ade ke?”
Hendak buat macam mana, orang-orang macam itu memang benar ada. Maka itu sebabnya ramai juga yang berharap Majlis Syura dapat secara resmi mengeluarkan “fatwa-fatwa” dari masa ke semasa menurut keperluan dan yang paling penting dibukukan. Atau sekurang-kurangnya bernombor rujukan ala Warta Kerajaan. Keputusan-keputusan ini pula sepatutnya mengikat ahli-ahli.
Janganlah pula ianya terbatas kepada perkara yang besar-besar seperti “tahalluf siyaasi” dan calon-calon wanita tetapi lebarkanlah kepada perkara-perkara yang melibatkan ahli-ahli secara langsung.
Maka jika ada perbezaan pendapat tentang sesuatu perkara atau hukum maka rujuk sajalah kepada keputusan-keputusan tersebut.
“Perkara itu dibolehkan, cuba rujuk kepada keputusan Majlis Syura Ulamak bilangan 1234”, mungkin akan kita lafazkan jika berlaku perbezaan pendapat di masa akan datang.
Mungkin saya tidak memahami dengan sepenuhnya peranan Majlis Syura Ulamak atau kenapa ia ditubuhkan atau kekangan membukukan keputusan-keputusan yang melibatkan undang-undang atau strategi politik, tetapi langkah besar pertama Parti setelah Dato’ Asri berundur dalam tahun 1982 dan merupakan titik permulaan era kepimpinan ulamak adalah menubuhkan Majlis Syura Ulamak, oleh itu pastikan ia benar-benar berfungsi.
Pada pimpinan di atas, perkara-perkara seperti songkok dan kopiah mungkin dianggap sebagai satu “non-issue” tetapi terdapat ahli-ahli di akar umbi yang akan bertegang urat semata-mata membincangkan persoalan pakai songkok atau pakai kopiah.
Terdapat juga yang berpendapat tidak perlu menyertai pilihanraya kecuali jika kita hampir pasti akan menang, buat sahajalah kerja-kerja dakwah.
Terdapat juga yang berpendapat jika kita memungut derma dari masyarakat untuk memasuki pilihanraya dan kita kalah maka kita dikira seperti berdosa.
Kita berhadapan dengan manusia yang pelbagai ragamnya, ada yang hanya akan akur kepada Nik Aziz dan Ustaz Hadi, pandangan ustaz-ustaz tempatan tidak cukup “standard” baginya. Ada juga yang hanya akan menerima pandangan sheikh-sheikh di Dubai, Tebing Barat, Konya atau Dhaka, pandangan ulamak-ulamak lokal diangggap tidak global.
Coretan ini bukanlah untuk memandai-mandai tetapi sekadar mengharapkan panduan. Tidak juga ia mahukan Majlis Syura Ulamak menenggelamkan Sheikh Yusuf Al-Qardhawi.
Jika perkara=perkara yang disebut telah dilakukan, saya menyusun jari sepuluh kerana telah terlepas pandang atau ketinggalan zaman.
13 ZULKAEDAH 1428 / 23 NOV 2007