Wednesday, April 23, 2008

WAKIL RAKYAT MENJADI AHLI MAJLIS?

Ahli-ahli majlis bandaraya dan majlis perbandaran masih belum dilantik di Selangor. Walau bagaimanapun adalah diberitakan pengumuman nama-nama ahli majlis akan dibuat pada minggu ketiga bulan Mei. Pengumuman ini ditunggu-tunggu kerana terdapat keputusan-keputusan yang tertangguh yang memerlukan tindakan segera.

Terdapat banyak cadangan tentang komposisi ahli-ahli majlis. Terdapat juga spekulasi-spekulasi.

Ada yang berkata ramai dari NGO akan dilantik. Perlantikan ahli politik akan dikurangkan. Wakil rakyat tidak akan dilantik menjadi wakil ahli majlis. Saya kurang bersetuju dengan pendapat yang terakhir.

Wakil rakyat, sama ada ahli Parlimen atau ADUN, sepatutnya mengetahui akan perkembangan di kawasan beliau. Jika dia tidak menjadi ahli majlis, tentu sekali beliau tidak akan mendapat maklumat perkembangan terkini tentang kawasan yang beliau wakili.

Beliau boleh menghantar wakil ke mesyuarat ahli majlis tetapi keputusan telah dibuat apabila laporan diterima. Wakil rakyat tidak akan terlibat di dalam proses membuat keputusan.

Mungkin beliau boleh hadir sebagai pemerhati tetapi beliau masih tidak mempunyai hak untuk bersuara. Maka beliau tidak boleh bercakap untuk kepentingan pengundi-pengundi beliau.

Wakil-wakil rakyat juga mempunyai banyak maklumat tetapi ianya tidak dapat dimanfaatkan jika mereka tidak boleh menghadiri mesyuarat.

Dulu terdapat ramai wakil-wakil rakyat BN yang menggunakan kedudukan mereka sebagai ahli majlis untuk mendapat kontrak-kontrak untuk kroni-kroni mereka tetapi ini tidak bermakna kesemua wakil-wakil rakyat adalah "penyamun".

Orang tua-tua kata buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Dalam kita hendak melakukan kebaikan janganlah sampai kita menganggap wakil-wakil rakyat kita "jahat" seperti BN.

2 Mei 2008

SIAPA "SANTA CLAUS"?

Pada 28 April lepas, saya telah mewakili Dato’ Menteri Besar untuk melancarkan sebuah buku panduan hartanah terbitan sebuah syarikat jurunilai yang tidak asing lagi di negara kita.

Saya mendapat “a pleasant surprise” apabila bertemu dengan kawan-kawan lama di majlis tersebut, Abang Mat (Mohammad Sabu), Ungku Farid yang pernah memimpin PAS di Bukit Antarabangsa dan juga Ustaz Ismail Kamus.

Abang Mat berkata ini kali pertama beliau berjumpa saya sejak Selangor jatuh ke tangan Pakatan Rakyat dan saya amat tersentuh akan kefahaman beliau apabila berkata, ”Aku tak mau kacau hang dalam 100 hari pertama”.

Sebagai “orang lama” yang pernah menjadi ahli Parlimen untuk 3 penggal, kata-kata beliau itu sungguh tepat sekali.

Bagi kami, Exco-Exco di Selangor, tempoh 100 hari ini amat penting. Pencapaian kami dalam 100 hari pertama ini akan menjadi kayu pengukur sama ada kerajaan campuran akan berjaya atau sebaliknya. Setiap dari kami perlu menghasilkan sesuatu yang dapat memberi impak pada 100 hari pertama.

Bagi mereka yang pernah menjadi kakitangan kerajaan terutamanya di peringkat atas tentu memahami bahawa tugas ini adalah amat berat sekali. Mungkin kerana itu kebanyakan Exco-Exco DAP dan PKR serta kakitangan mereka masih berada di Bangunan SUK sehingga melewati waktu Maghrib.

Walau bagaimanapun, fokus kita kadang kala terganggu dengan perkara-perkara yang tidak sepatutnya.

Saya ada terdengar bagaimana perlantikan jawatankuasa tetap seorang Exco dipertikaikan oleh partinya sendiri. Kononnya mereka mahu lebih ramai ahli parti yang terlibat. Ketika itu, saya belum memanggil mesyuarat jawatankuasa tetap atau ”standco” saya.

Ketika pening lalat-lalat di atas kejadian itu, saya telah memanggil pegawai yang terlibat dengan ”standco’ saya dan bertanya, ”Jadi ”standco” ini ada duit ke?”.

Beliau menjawab, ”Takde”.

”Berapa kerap ia mesyuarat”, tanya saya lagi.

”Yang lepas, enam bulan sekali”, pegawai itu menjawab.

Saya menyemak senarai ahli-ahli ”standco” saya yang lepas dan ianya terdiri dari YDP-YDP Majlis Perbandaran, Pegawai-Pegawai Daerah dan ADUN-ADUN.

Untuk mengelakkan dari perlantikan ”standco” saya di pertikaikan juga, saya bertanya kepada seorang lagi pegawai, ”Bolehkah saya lantik orang luar jadi ahli ”standco” saya?”

”Boleh tapi jarang dibuat”, jawabnya.

Saya amat bimbang kemenangan yang dianugerah oleh Allah ini telah menzahirkan keburukan-keburukan di dalam diri kita.

Kita pernah diberitahu beberapa tahun lepas bahawa jika kita menang terdapat lebih 1,000 jawatan yang perlu diisi di Selangor.

Saya bimbang kita menjadi gelojoh dan hanya terpesona dengan bilangan jawatan yang ada. Saya takut ada yang mengapi-apikan ahli-ahli supaya menuntut jawatan atau mendesak jawatan-jawatan diberikan kepada mereka. Saya tidak takut jika kita bergaduh kerana mempertahankan aqidah atau menegakkan prinsip tetapi saya amat bimbang kita berbalah kerana merebut jawatan.

Sebagai Exco kadang kala saya amat tertekan apabila ada yang menganggap saya ”Santa Claus”. Pada mereka saya mempunyai karung dan di dalamnya terdapat beribu-ribu jawatan dan projek untuk diagihkan.

Ada yang berkata semasa pilihanraya, Muslimat dikerah mencula undi tetapi sekarang Muslimat dipinggirkan dan macam-macam lagi komen boleh menghancurkan kita dari dalam.

Ini membuatkan saya termenung, di manakah jawatan-jawatan ini yang mereka nampak dan saya tidak?

Ahli-ahli majlis pun belum lagi kita lantik. GLC pun masih dipegang oleh orang lama. Perlukah saya berjumpa dengan Dato’ Menteri Besar dan berkata, ”Lantik orang ini, lantik orang itu dan sebagainya”?

Atau adakah ini perancangan yang licik untuk memastikan sasaran 100 hari kita ini gagal?

Memang benar kata Ustaz Zawawi Salleh yang pernah menjadi ADUN di Terengganu, apabila kita menang maka segala-gala yang kita lakukan tidak kena.

Menurutnya, ”Kalau kita pakai kopiah datang mesyuarat kerajaan negeri, ada yang kata tak profesional tapi bila kita pakai ”tie” ada orang kata taghut”. Mungkin ini sebabnya Terengganu tumbang selepas hanya satu penggal.

Macam cerita seorang bapa dan anaknya dengan seekor keldai. Apabila bapa menaiki keldai, orang akan berkata si bapa tidak kesian kepada anak yang berjalan kaki. Apabila anaknya menaiki keldai, dikatakan pula anak tidak menghormati bapa. Apabila kedua-duanya berjalan kaki, dikatakan bodoh sebab tidak menunggang keldai. Tetapi jika kedua-duanya menaiki keldai, dikatakan menyiksa binatang. You cannot please everyone!

Perkara yang sama juga berlaku kepada saya. Saya adalah saya, dulu dan sekarang sama sahaja. Kadang-kala saya telah beberapa kali turun ke sebuah Cawangan selepas pilihanraya tetapi mereka tetap merungut yang saya jarang berjumpa mereka. Sudah sombong kata mereka. Sehingga ada yang menghantar SMS kepada Mat Sabu membuat aduan!

”Tengok tu, keluar TV boleh tapi turun Cawangan tak mau”, kata mereka.

Tetapi Alhamdulillah majoriti Cawangan-Cawangan memahami. Dan bukan Cawangan-Cawangan PAS yang mahu saya turun, ADUN-ADUN DAP pun mahu saya turun ke tempat mereka. Ahli-ahli di Pandan perlu memahami bahawa saya bukan sahaja milik Pandan tetapi milik negeri Selangor.

Anak-anak saya yang belum baligh itu telah memahami hakikat bahawa saya bukan sahaja bapa kepada mereka tetapi kepada ahli-ahli di Pandan. Kadang-kadang mereka bertanya bila saya boleh bersarapan bersama mereka, makan malam bersama mereka tetapi mereka tidak memberontak.

Saya masih belum lagi membetulkan lampu di bilik tidur utama yang rosak sejak sebelum pilihanraya. Kami terpaksa bergelap sejak sekian lama. Begitu juga dengan lampu di bilik air. Tetapi isteri dan anak-anak saya tidak merungut kerana suami dan bapa mereka bukan milik mereka sepenuhnya.Kalau mereka boleh faham, mengapa tidak ahli-ahli?

Saya tidak marah Cawangan-Cawangan membuat teguran tetapi kadang-kala berlaku provokasi. Kadang kala kita tanpa disedari kita telah menari mengikut rentak UMNO yang mahu kita kucar kacir dan gagal mencapai matlamat 100 hari kita.

Tindakan saya melantik Sdra. Ahmad Yazid Alias, Setiausaha PAS Kawasan Gombak, sebagai Setiausaha Kerja juga dipertikaikan! Kenapa tidak melantik orang Pandan kata mereka! Kenapa tidak berbincang dengan PAS Kawasan!

Walaupun saya telah melantik Setiausaha Dewan Muslimat PAS Kawasan Pandan sebagai kerani, seorang aktivis Pandan Perdana sebagai pemandu dan seorang AJK PAS Kawasan Pandan sebagai Setiausaha Kerja di Pejabat DUN, masih ada yang tidak berpuas hati!

Elaun atau sebahagian dari elaun mereka dibayar oleh kerajaan negeri, ada yang terpaksa saya ”top-up” tetapi ianya masih terlalu kecil. Peniaga pasar malam pun mendapat lebih dari itu! Walau bagaimanapun, ia masih menjadi rebutan!

Saya dilantik sebagai Exco di atas cadangan Dato Seri Presiden. Oleh itu, apabila saya hendak melantik Saudara Yazid untuk membantu saya di SUK, saya merujuk semula kepada pimpinan Pusat. Tugas Exco menjangkau lebih dari kawasan Parlimen Pandan tetapi ke seluruh negeri Selangor.

Saya amat berhati-hati di dalam perlantikan-perlantikan saya dan hanya mengisikannya dengan aktivis-aktivis Parti. Tetapi saya tidak tahu ada yang berbaris untuk mengisinya. Saya memohon maaf jika nama saudara atau saudari telah terkeluar. Saya tidak boleh memuaskan hati semua orang.

Apabila seorang Exco melantik kakitangannya bukan terdiri dari aktivis PAS dari DUN yang dimenangi, beliau dipertikaikan. Pada mulanya saya ingat saya terselamat apabila melantik ramai orang-orang Pandan tetapi rupa-rupanya ada yang cukup cekap mencari isu untuk mengeruhkan keadaan. Siapa yang telah menjadi "virus"? Orang dalam atau orang luar yang berdengki akan perpaduan dan kejayaan kita di Pandan.

Segala-galanya dipertikaikan. Saya tidak mempunyai pembantu rumah. Pernah anak saya sakit dan isteri saya terpaksa membawanya ke Shah Alam ke pejabat. Hairan sekali, itu juga boleh dijadikan isu?

Buat masa ini saya dibantu di SUK oleh Saudara Khairuddin Othman, seorang peguam, yang saya perlukan untuk menasihati di dalam hal-hal perundangan. Sekarang ini saya amat bimbang jika ada yang akan mempertikaikan kehadiran beliau kerana beliau tidak dari Pandan walaupun bekas NYDP kita, Haji Kamaruddin Ahmad, seorang jurunilai, turut membantu.

Sekali lagi saya ingin menyatakan saya amat bimbang kemenangan akan menzahirkan keburukkan-keburukkan di dalam diri kita dan menghapuskan keberkatan.

Janganlah kita meninggalkan Bukit Uhud kerana menyangka kemenangan total telah diperolehi atau kerana mengejar harta rampasan. Seperti di Uhud, ada tentera berkuda akan menyerang kita dari belakang sekiranya kita lalai.

Siapa yang memulakannya? Siapa mengapi-apikannya? Siapa yang mahu kita bercakaran? Siapa yang mahu menggagalkan segala-gala yang dirancang?

Kita perlu kembali kepada asal. Kenapa kita menyertai PAS? Adakah untuk mengejar jawatan? Mengaut keuntungan dunia? Tanyalah soalan-soalan itu kepada diri kita.

Saya memasuki PAS dalam tahun 1991. Pertama kali menjadi ahli Perhubungan dalam tahun 1993. Hanya tinggal seorang dua dari 1993 yang masih kekal di dalam Perhubungan hari ini. Ada yang telah tidak aktif, ada yang telah meninggal dunia.

Saya bersikap terbuka kerana di dalam era UMNO mewujudkan kerterbukaan sesama mereka dan meninggalkan sindrom ”self denial”, kenapa pula PAS perlu berselindung-selindung?

Apabila dilantik sebagai Setiausaha PAS Kawasan dalam tahun 1993, saya membuat keputusan untuk bergiat aktif di dalam Parti. Maka kerjaya diletakkan di tempat kedua. Saya berpuas hati dengan jawatan-jawatan yang ”selamat” yang memberi ruang dan masa kepada saya untuk bergerak cergas di dalam Parti. Walhal ketika itu ekonomi negara sedang memuncak dan peluang-peluang terbuka di sekeliling. Ramai kawan-kawan telah menjadi kaya raya.

Jika ketika itu saya tidak memperdulikan segala peluang untuk menjadi kaya dan pendirian saya masih sama. Saya tetap saya. Menjadi Exco tidak akan merubah apa-apa sehingga ada yang membuat bermacam-macaam komen. Bila hendak menukar cermin mata? Bila hendak menukar handphone? Kenapa masih makan tepi jalan? Kenapa masih memakai beg sandang? Walhal YB Teng Chang Khim pun memakai beg sandang. Saya tidak pernah ada masa untuk protokol. Saya adalah seorang marhaen.

Saya akan tetap fokus kepada tugas saya walau apa yang berlaku di sekeliling. Walau apa yang melanda. Walau apa sekali tuduhan dan tohmahan. BN, you are wasting your time!

PILIHANRAYA UMUM MAC 2009

Semasa saya bercakap dengan Mat Sabu di majlis pelancaran, beliau berpandangan Pak Lah akan meletakkan jawatan sebelum bulan Disember. Pengganti beliau sama ada Najib atau Ku Li akan mendapatkan mandat baru dari rakyat.

Saya amat bersetuju dengan pandangan itu. Malah saya menjangkakan pilihanraya umum akan diadakaan pada cuti sekolah bulan Mac tahun hadapan.

Ramai penganalisis politik boleh bersetuju dengan ramalan ini maka bersedialah kita dari sekarang!

2 Mei 2008

Head start in housing for Iskandar

Azreen Madzlan Apr 23, 08 10:19am

As the Selangor executive councillor in charge of housing, building management and squatters, Iskandar Abdul Samad feels that he is well positioned to tackle some serious problems in the state.

The Chempaka representative said in an interview that he will place priority on resolving abandoned housing projects, as well as relocation of squatters.

And he reckons that his training in architecture and construction has given him a head start in dealing with such issues.

Edited excerpts of the interview follow.

What are your plans in managing your portfolios?

I’m in charge of three portfolios - housing, building management and squatters.

Under the housing portfolio, there’s the problem of abandoned projects. There are about 139 abandoned housing projects in the state. We are looking into these - it’s not fair that buyers are repaying loans when the projects have been abandoned.

This is the most challenging task for me now. But some of the enforcement (powers lie) with the federal government, so we can’t do anything. We can have meetings with the federal government, we can monitor projects...the projects that can succeed.

We have joint meetings with the housing and local government ministry, and we can try to assist. If it’s on behalf of the state authorities and if there’s a need to speed up the project, we will try to do so.

What is the situation with squatters in Selangor?

(The previous administration applied a) ‘zero squatters’ policy. But it has caused a lot of problems for people - the way they chased out all the squatters was very inhumane.

In some areas, they forced the squatters to buy flats. There were people who didn’t qualify for a loan, so the developer told them to get a loan from the extended family, just to make sure that they left the site.

And now there are people who cannot repay their loans. For example, in Selat Kelang, there are about 100 or so people who have received notices from the banks. Basically, they could not afford to get a loan in the first place.

In future, we will build council homes for people to rent if they are elderly or can’t afford to buy houses or have been blacklisted.

How does the state government deal with criticism, having decided to continue with the ‘zero squatters’ policy?

It’s all in the name. It’s how we approach the squatters issues, which is different. Of course we do not want to have any squatters. The previous government used the Emergency Ordinance (Clearance of Squatters Regulation) 1969 to chase people out. But we are open to discussion.We want no more squatters, but not at the expense of the people. A few weeks ago, notices were served on people in Kampung Sri Kenanga in Klang, under the Emergency Ordinance 1969, which was what the previous government did.

So I wrote a letter to all the heads of the local councils to suspend all evictions so that we can discuss the matter with urban pioneers. We are open to dialogue.

A few weeks ago, I visited Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) and I’ve visited people from Kg Berembang, to explain the policy.

We can’t provide free homes to everybody. I keep being asked ‘Why can’t you provide houses free of charge and give RM40,000 in cash (as compensation)?’. I don’t think we can provide all that, but we can negotiate and find a better solution for everybody.

What challenges do you face in executing these plans?

In the case of abandoned housing projects, the enforcement of the law is with the federal government - especially the Housing Developers Act, which gives the minister specific powers. Among the things, the minister can order that problematic projects should be handed over to a third party for completion.

We have projects that are almost 80 percent completed, some are 90 percent completed? So why can’t the minister hand it over to a third party for completion?

Who are you liaising with on housing issues?

I’ve had meetings with the housing and local government ministry to monitor abandoned housing projects or problematic projects. Last Friday, I had a meeting at the ministry - we will jointly monitor 28 ‘sick’ projects. We will call all the contractors to discuss the problems on a project-by-project basis. Since each housing project is not the same, there are a lot of different problems. So we will take it one by one.

Do you think your background in architecture and construction will help in managing your portfolios?

Definitely, it helps a lot, especially in terms of terminology related to housing and building management. I don’t need to learn these from scratch or how the construction industry works. I have been through that. So, it gives me a little bit of a head start.

Has the state government made any decision on the exco village?

Not yet. I don’t think it should be sold because I see it as an asset. It should be kept for the state. Whether you rent it out to people or associations, that’s up to the state government. But you should not sell assets like that.

MASA DEPAN KITA DI TANGAN KITA

Pada hari Khamis lepas saya telah dijadualkan merasmikan mesyuarat agong PAS Cawangan Taman Bukit Teratai Fasa 2. Seperti biasa saya akan ke rumah Ustaz Hasan Yatim di mana program-program Cawangan itu sering diadakan.

Walau bagaimanapun apabila saya sampai di rumah itu keadaannya gelap dan sepi.

”Adakah saya telah tersalah tarikh?”, saya bertanya kepada diri saya.

Saya berpusing-pusing beberapa kali dan akhirnya mengambil keputusan untuk ke surau yang berdekatan. Alangkah terkejutnya saya apabila mendapati ”dewan UMNO” di hadapan surau itu adalah tempat di mana mesyuarat itu diadakan.

Memang itulah sepatutnya kerana dewan itu adalah dewan orang ramai, bukan di atas tanah milik UMNO maka orang ramai tidak kira dari parti mana sekalipun boleh menggunakannya.
Tahniah kepada PAS Cawangan Taman Bukit Teratai Fasa 2! Tahniah juga kepada PAS Cawangan Pandan Mewah, PAS Cawangan Taman Maju Jaya Fasa 3, PAS Cawangan Taman Kencana dan PAS Cawangan Pandan Ubudiah yang telah berjaya membebaskan penduduk dari cengkaman UMNO dan BN apabila dewan-dewan yang kononnya milik UMNO boleh digunakan orang ramai.

Saya berharap Cawangan-Cawangan lain akan dapat mencontohi mereka untuk mengambil inisiatif sendiri tanpa menunggu arahan PAS Kawasan atau ADUN-ADUN untuk mengembalikan hak kepada rakyat. Dalam banyak hal, Cawangan perlulah pro-aktif tanpa menunggu arahan PAS Kawasan. Masa adalah untuk bertindak bukan untuk bercakap.

23 April 2008

Monday, April 21, 2008

PAS BERHAT-HATI?

Saya diberitahu bahawa kejayaan PAS di Selangor menjadi salah sebuah rakan kongsi kerajaan campuran mendapat perhatian gerakan Islam seluruh dunia. Kita bukan hanya diperhatikan di Jakarta tetapi di Beirut dan London.

Apa tidaknya, di dalam keadaan masyarakat dunia sedang menyamakan Islam dengan keganasan setelah berlakunya peristiwa 9-11 kini sebuah gerakan Islam mendapat kuasa melalui sokongan pengundi bukan Islam.

Kita di Selangor mungkin tidak terasa sangat akan impaknya tetapi bagi masyarakat Islam di luar negara ianya adalah satu perkara yang tidak masuk akal. Kita kalah di di kawasan-kawasan Melayu seperti di Sabak Bernam dan Tg. Karang tetapi menang di kawasan-kawasan campuran seperti di Ampang dan Pandan.

Maka tidak hairanlah segala tindakan kita di Selangor sentiasa diperhatikan. Jika kita berjaya maka ia akan dikira bukan sahaja sebagai kejayaan sebuah gerakan Islam di Malaysia tetapi akan diraikan oleh gerakan-gerakan Islam di seluruh dunia. Tetapi jika kita gagal, dunia bukan sahaja akan mengatakan bahawa ini adalah kegagalan sebuah gerakan Islam di Selangor atau di Malaysia sahaja tetapi dunia akan mencemuh dan mengatakan inilah padahnya apabila sebuah gerakan Islam diberi kuasa atau diajak berkongsi kuasa.

Maka keadaannya tidaklah semudah yang disangka. Tindakan kita akan dikaitkan dengan gerakan Islam di seluruh dunia.

Pendirian kita terhadap hak-hak orang bukan atau cara kita memerintah sebagai rakan kongsi bersama orang-orang bukan Islam akan dilihat sebagai penanda aras atau "benchmark" oleh dunia.

"Oh, begini apabila Islam berkongsi kuasa", mungkin akan dikatakan oleh dunia.

Oleh itu, tidak hairanlah kita di Selangor terlampau berhati-hati. Kesilapan kita akan dirasakan dari London ke Lahore, Boston ke Beirut.

22 April 2008

"LAWMAKER OR WELFARE OFFICER"

Saya amat bersetuju dengan komen Tok Ngah bahawa seorang ADUN atau ahli Parlimen adalah seorang "lawmaker" dan bukan pegawai kebajikan atau "banker"

"Lawmaker" atau penggubal undang-undang sepatutnya menjadi tugas utama atau "job specs" utama seorang wakil rakyat.

Walaupun di negara bukan negara maju seperti Malaysia, wakil rakyat perlu juga membantu rakyat di dalam menyelesaikan masalah harian mereka seperti longkang tersumbat, sampah tidak diangkat, tidak cukup duit untuk membeli buku sekolah anak atau sokongan untuk mendapat lesen berniaga tetapi ini bukan tugas utama mereka.

Memang tidak dapat dinafikan majlis-mejlis perbandaran akan bertindak dengan lebih pantas jika ada campurtangan YB tetapi kerja YB yang paling utama adalah sebagai pembuat dasar.

Sebagai Exco Perumahan saya didatangi ooleh rakyat yang mahu kerajaan negeri menyelesaikan masalah perumahan mereka seperti kes-kes perumahan terbengkalai. Saya terpaksa berjumpa dengan pembeli yang sudah "mati akal", rumah tidak siap tetapi ansuran bank terpaksa dibayar setiap bulan. Kadang-kala hampir separuh masa setiap hari adalah untuk bertemu para pengadu. Ramai juga yang merupkan pengadu "walk-in". Begitu tingginya harapan rakyat terhadap kerajaan yang baru ini.

Sebenarnya kerajaan negeri ada sebuah badan yang dinamakan Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor untuk menerima aduan dan menangani masalah-masalah perumahan.

Adalah lebih baik sekiranya sebahagian besar aduan ini dikendalikan oleh badan yang sepatutnya dan saya memberi tumpuan kepada perkara-perkara pokok seperti polisi dan dasar untuk menyelesaikan masalah perumahan yang membelenggu rakyat.

Saya mungkin dapat memberi "personal touch" mendengar masalah-masalah rakyat tetapi saya perlu diberi masa untuk memikirkan penyelesaian menyeluruh bagi mesalah yang dihadapi.

Begitu juga di peringkat Parlimen atau DUN, wakil rakyat memberi tumpuan kepada masalah-masalah di akar umbi tetapi kadang-kala lupa akan perkara pokok yang terpaksa diselesaikan. Akar umbi penting tetapi sekiranya perkara pokok ini dapat diselesaikan maka masalah-masalah di peringkat akar umbi akan turut selesai.

Contohnya sekiranya bumbung rumah kita bocor maka kita tidak akan terkejar-kejar mop lantai memastikan lantai itu tidak merbahaya. Mungkin isteri atau anak kita akan melakukannya tetapi tugas yang paling utama adalah untuk menutup kebocoran itu. So get to the root of the problem!

22 April 2008

Monday, April 14, 2008

KITA TIDAK LAGI SELAMAT....

Ketika saya bekerja di sebuah projek PPRT di Lembah Pantai, saya kerap ke PJ Old Town melalui jalan belakang. Tidaklah terdapat kedai yang hebat-hebat di situ tetapi di situlah tempat saya dibesarkan.

Sebelum berpindah ke Taman Seri Keramat dalam tahun 1977. Keluarga saya telah menetap di Seksyen 14 PJ dan Old Town merupakan di antara tempat yang sering saya kunjungi.

Terdapat sebuah klinik yang bernama Reddy Clinic di mana saya akan di bawa oleh bapa saya bila jatuh sakit. Terdapat sebuah masjid di Jalan Othman yang merupakan masjid utama di PJ sebelum masjid bulat Seksyen 14 dibuka. Tadika atau kindergarten saya juga tidak jauh dari kawasan tersebut.

Kedai-kedai di Old Town sama ada kedai makan atau kedai kain bagaikan di petik dari sebuah album foto tahun 60’an atau 70’an.

Dengan begitu ramai orang-orang pencen suasananya begitu tenang tidak kira di waktu pagi atau tengah hari.

Tetapi apa yang membuat saya berpijak semula di millennium ini adalah apabila mengingatkan kembali bagaimana ketika itu saya menaiki bas dari sekolah yang berdekatan dengan Jaya Supermarket untuk ke Old Town. Ketika itu saya hanya berada di dalam Darjah 4 atau 5. Saya akan ke Old Town mungkin berjumpa kawan yang tinggal di sana atau mungkin memanjat Gasing Hill yang sekarang ini penuh kontroversi.

Dihantui dengan kehilangan Sharlinie dan pemergian Nurul Jazlin, mungkin tidak ada ibu bapa sekarang yang akan membiarkan anak-anak mereka ke hulur ke hilir berseorang seperti saya lebih 35 tahun yang lalu. Untuk ke padang permainan yang hanya 50 kaki dari rumah juga diangggap sebagai satu aktiviti berisiko tinggi.

Begitu tidak selamat negara kita di bawah Islam Hadhari!

SALAH TETAP SALAH

Baru-baru ini saya diberitahu bahawa ada seseorang yang mahu saya menyokong projek perniagaannya dan beliau akan menyumbang kepada PAS jika sokongan itu diberikan.

Saya tahu projek tersebut ada dilaksanakan di beberapa tempat lain di bandaraya Kuala Lumpur tetapi dikatakan menjadi penyumbang kepada pelbagai gejala sosial dan kacauganggu kepada masyarakat setempat. Walaupun tidak dapat dinafikan terdapat pelbagai manfaat padanya tetapi keburukannya jauh lebih banyak.

Salah tetap salah! Berapa banyak yang hendak disumbangkan kepada jemaah sekalipun ianya tidak akan membetulkan yang salah.

Selalu yang datang akan berkata mereka adalah pengundi PAS dan mahu saya menyokong apa saja pemintaan mereka tetapi saya tidak akan lari dari prinsip. Yang salah tetap salah. Mengundi PAS atau Pakatan Rakyat tidak akan dapat membenarkan yang salah.

Hampir 20 tahun saya di dalam industri pembinaan, pelbagai sogokan telah cuba ditawarkan kepada saya. Kalau dulu ketika saya hanya bertanggungjawab kepada majikan selain dari Allah SWT, saya tidak pernah goyah di dalam pendirian saya. Maka tentulah saya lebih teguh di dalam keadaan saya perlu menjawab kepada 2.5 juta orang rakyat di negeri Selangor.

ANAK ITIK PUN TAHU PROTES

Ada yang berkata saya angkuh apabila terlalu sangat memberi penghormatan kepada mereka yang bermati-matian untuk jemaah ketika kemenangan masih jauh dari pandangan mata. Mereka mahu mereka juga diberikan penghormatan. Mereka juga mahu diiktiraf sumbangan mereka.

Saya menghargai semua sumbangan dan mengiktiraf keringat setiap petugas. Tetapi adakah salah saya memberi penghormatan yang lebih kepada mereka yang membantu jemaaah ketika kami terkontang-kanting berseorangan seperti orang gila? Ketika orang menganggap kita seperti sampah apabila kita pergi merayu-rayu agar datang ke program-program atau keluar membantu.

Kita wajar memberi penghormatan kepada mereka dan ini bukan sahaja sentimen saya tetapi sentimen ramai.

Kita tidak wajar menafikan penghormatan kepada mereka yang layak itu. Malah adalah satu penghinaan kepada mereka sekiranya kita cuba mencabut penghormatan ini dari mereka. Walaupun saya tahu mereka tidak memprotes kerana selama ini mereka bekerja bukan untuk mendapat sanjungan tetapi kenapa perlu berdengki dengan mereka?

Kenapa seorang Muslimat yang saban malam meninggal anak dan isteri kerana keluar menjayakan program-program Muslimat perlu dinafikan penghormatan?

Kenapa seorang Pemuda yang mengedar risalah setiap Jumaat di masjid-masjid tanpa meminta dibayar perlu dinafikan penghormatan?

Kenapa seorang AJK Kawasan yang mengambil cuti untuk menjaga pusat khidmat masyarakat walhal ketika itu kita belum adapun seorang ADUN perlu dinafikan penghormatan?

Nampaknya kemenangan telah menzahirkan banyak tabiat-tabiat buruk kita.

Masanya adalah untuk kita bekerja bukan untuk mencari sebab untuk tidak bekerja.

22 April 2008

PERLU ADA KUMPULAN PENDESAK MELAYU?

Keperluan sebuah kumpulan pendesak Melayu atau "Malay pressure group" telah disiarkan di dalam akhbar Mingguan Malaysia Ahad lalu (13 April).

Saya mengalu-alukan kehadiran sebarang "pressure group" sekiranya ia benar-benar diwujudkan secara bebas untuk kepentingan ummah. Tetapi sekiranya ia diwujudkan semata-mata untuk membawa agenda UMNO maka kehadirannya tidak seharusnya dialu-alukan. Mungkin di dalam keadaan rakyat menolak UMNO maka ia akan digunakan sebagai satu platform bagi UMNO untuk menjadi "credible" semula.

Kita sebagai manusia biasa tidak sepi dari melakukan kesilapan. Kita bukanlah "perfect". Ada perkara yang kadang-kadang kita terlepas pandang. Ada perkara yang memerlukan "second opinion". Ada perkara yang terlalu sensitif yang bukan semua orang bisa meluahkan. Maka penting sebuah "pressure group" seperti yang telah wujud sekian lama di dalam masyarakat Cina. Tetapi ia mestilah benar-benar bebas bukan menjadi budak suruhan mana-mana pihak sekalipun.

15 April 2008

Friday, April 11, 2008

APABILA TIANG LAMPU MENGAKU MENGUNDI PAS!

Pertamanya saya memohon maaf kerana tulisan saya telah terhenti untuk jangka masa yang agak lama. Kali terakhir ia diterbitkan adalah pada 12 Februari lepas. Memandangkan pilihanraya umum dan gerak kerja selepas kita berjaya membentuk kerajaan di negeri Selangor maka blog ini telah menjadi korban.

TAHNIAH DAN TERIMA KASIH

Kita mengucapkan syukur kepada Allah kerana telah berjaya merampas kerusi DUN Chempaka dari BN. Kita juga telah berjaya membentuk kerajaan di negeri Selangor walaupun sebelum ini, ia adalah sesuatu yang dianggap mustahil.

Ramai yang mengucapkan tahniah kepada saya kerana telah berjaya menjadi YB dan ahli Exco Negeri Selangor tetapi seperti saya sering berkata, kita sepatutnya mengucapkan tahniah kepada diri kita yang telah bertungkus lumus untuk memenangkan PAS.

Terima kasih kepada semua yang telah bekerja siang dan malam untuk memastikan kejatuhan BN menjadi kenyataaan.

Terima kasih khusus untuk mereka yang telah bekerja tanpa henti sejak kita memulakan usaha-usaha secara serius untuk menawan DUN Chempaka. Ini bukan berlaku selepas Parlimen dibubarkan atau selepas penamaan calon tetapi apabila kita mula membuka sebuah pusat khidmat masyarakat di DUN itu pada bulan Mac 2006.

Ketika itu, tidak ada orang yang mahu mendekati PAS. Ahli-ahli pun menikus apabila diajak untuk menjayakan program-program PAS.

Kita pernah mengadakan usrah dari rumah ke rumah di Kg. Pandan sekitar pertengahan 2007 tetapi ada yang hanya dihadiri oleh empat atau lima orang penduduk tempatan.

Semasa Madrasah Ehsaniah dirobohkan tidak ramai yang tampil ke hadapan untuk membantah, berhadapan dengan MPAJ dan pemaju. Bila kita menganjurkan demonstrasi aman menentang perobohan itu di hadapan Masjid Nurul Hidayah, hanya beberapa kerat sahaja yang hadir.

Hanyalah apabila telah nampak gelombang rakyat menuntut perubahan maka penduduk tempatan keluar beramai-ramai. Sebelum itu keadaan begitu sepi.

Dan apabila kita telah menang, semua orang mengaku penyokong PAS, pengundi PAS malah AJK PAS Cawangan walaupun sebelum ini tidak pernah kelihatan di mesyuarat agong atau ceramah-ceramah. Malah jika tiang-tiang lampu boleh bercakap, ia akan mengaku telah mengundi PAS!

ANAK ITIK YANG HODOH

Keadaan yang berlaku sekarang mengingatkan saya kepada cerita dongeng Hans Christian Andersen, ”The Ugly Duckling” atau anak itik yang hodoh.

Di dalam cerita tersebut, di sebuah tasik terdapat sekumpulan anak-anak itik bersama ibu mereka. Walau bagaimanapun terdapat seekor anak itik yang begitu hodoh yang dipulaukan oleh anak-anak itik lain. Tidak ada anak-anak itik yang ingin bermain dengannya.

Tetapi hari demi hari ia semakin membesar dan pada satu hari ketika musim bunga barulah diketahui bahawa anak itik itu adalah seekor angsa. Ia telah membesar menjadi seekor angsa putih yang begitu cantik. Ketika itu sudah tentu itik-itik lain mahu berkawan dengannya.Mungkin begitulah keadaan PAS di Pandan dan Selangor hari ini!

PENGORBANAN ORANG LAMA

Di dalam kita berjaya mencapai kejayaan terbesar kita bukan sahaja di Selangor tetapi di Malaysia, saya terkenang akan aktivis-aktivis PAS Selangor yang sama ada tidak lagi berada di dalam saf pimpinan atau yang telah pergi terlebih dahulu.

Nama-nama seperti Tuan Guru Haji Ismail Hashim, bekas Pesuruhjaya dan Ustaz Haji Abdul Razak Dawami, bekas Timbalan Pesuruhjaya yang telah pergi sebelum kita. Atau seperti Ustaz Haji Hassan Shukri, bekas Pesuruhjaya dan Haji Mohsinon Tahir bekas Timbalan Pesuruhjaya.

Mereka berpanas dan berhujan ketika kemenangan PAS di Selangor dianggap sebagai satu mimpi di siang hari. Beribu batu dari gelombang reformasi atau gelombang hitam.

Al-Fatihah kepada yang telah pergi dan Jazakallahu Khairan Kathira kepada yang tidak kenal penat dan lelah ketika ahli-ahli PAS sentiasa dipulau di mana-mana.

KERAJAAN BUKAN PEMBANGKANG

Di dalam ceramah dan taklimat saya, saya kerap memberitahu ahli-ahli supaya mengubah sikap. Kita bukan lagi pembangkang tetapi kerajaan.

Kalau dulu memadai kita sekadar berkata, ”Kita mestilah kembali kepada Islam”, tetapi sekarang kita perlu menunjukkan cara dan bagaimana hendak kembali kepada Islam.

Tidak memadai lagi dengan konsep tetapi perlu perancangan yang terperinci.

Kerja kita sekarang berlipat kali ganda. Kalau dulu hanya dengan kerja-kerja jemaah dan mungkin sedikit kerja-kerja kemasyarakatan tetapi sekarang beban mentadbir negeri itu ada di bahu kita semua.

Sama ada seorang Exco, ADUN, ahli Majlis atau AJK Masjid, harapan rakyat adalah tinggi. Setiap dari kita dengan beban masing-masing.

Kita mungkin akan berhadapan dengan budaya baru. Kalau dulu ”deadline” MTD atau Kawasan adalah sesuatu yang agak fleksibel.

Tetapi sekarang di dalam kerajaan, tidak ada peluang kedua. Tiada ”honeymoon” di dalam politik. Rakyat akan menghukum kita jika kita gagal.

Mentadbir pula, bukanlah sekadar berceramah. Terlalu banyak kajian perlu dilakukan. Data-data dikumpul. Percambahan fikiran dilakukan. Kalau diikutkan hati, mungkin saya akan pulang dari Shah Alam jam 12.00 setiap malam!

KERAJAAN CAMPURAN

Di Selangor, kita berada di dalam sebuah kerajaan campuran.

Ramai yang mencadangkan perkara-perkara yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Kelantan untuk dilaksanakan di Selangor.

Saya mengalu-alukan semua cadangan dan pandangan tetapi terdapat banyak perbezaan di antara kita dan Kelantan malah Kedah sekalipun.

Jumlah ADUN kita di dalam kerajaan campuran ini adalah yang paling kecil berbanding dengan DAP dan PKR. Komposisi kaum adalah juga berlainan.

Kita adalah kerajaan kepada setiap rakyat di Selangor bukan hanya kepada orang Islam atau orang-orang Melayu sahaja.

Walau bagaimanapun, banyak kemajuan telah dapat dilakukan dari segi dakwah di masjid dan surau serta di dalam banyak hal yang melibatkan umat Islam.

FIGHTING A MODERN ELECTION

Baru-baru ini akaun pilihanraya kita telah dibentangkan dan kita mendapati perbelanjaan kita adalah jauh lebih rendah dari 2004.

Walaupun kali ini kita bertanding DUN dan sudah tentu perbelanjaan kita adalah lebih rendah namun kali ini kempen kita berteraskan kualiti bukan kuantiti.

Kita tidak lagi memberi fokus kepada poster dan bendera seperti yang dilakukan di masa lampau. Tetapi memberi fokus kepada ”banner” dan ”bunting” yang berkualiti tinggi.

Kita tidak menabur risalah sesuka hati tetapi mengedarkan risalah secara berjadual. Sepanjang kempen kita hanya mengedar 4 siri risalah sahaja.

Walau bagaimanapun, sejak Oktober 2007 kita telah mula mengedar beberapa siri risalah.

Kita lebih bergantung kepada SMS untuk menyebarkan maklumat dari ceramah-ceramah umum.

Kita mesti bergerak dengan masa. Kempen pilihanraya malah dakwah juga perlu disesuaikan dengan masa.

4 RABIUL AKHIR 1429 / 11 APRIL 2008